چکیده : لزوم تمرکززدایی در جذب و استخدام اعضای هیأت علمی و بازنگری در مفاد آیین نامه ارتقای دانشگاهیان و حذف موارد زائد به خصوص رفع و منع دخالت بی وجه و بی مورد عوامل غیر علمی (آموزشی و پژوهشی) و متأسفانه تعیین کننده در محاسبه امتیازهای ضروری برای ارتقا از دیگر درخواست های فرهنگستان علوم است....
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به رییس جمهور در خواست کرده است که به شرایط بحرانی و فضای امنیتی دانشگاهها پایان داده شود.
فرهنگستان علوم موسسهای است با شخصیت حقوقی مستقل که به نهاد ریاست جمهوری وابسته است. با برگزاری جلسات متعدد در گروههای علمی و کارگروههای تخصصی و در نهایت تصویب شورای علمی، نظرها و پیشنهادهای اصلاحی خود را در خصوص آموزش عالی و نظام دانشگاهی کشور به صورت موجز در نامه ای توسط رییس فرهنگستان علوم به رییس جمهور ارائه کرد.
به گزارش وبسایت این موسسه، در این نامه هفت بندی بیش از هر چیز به استقلال دانشگاه ها و وزارت علوم تاکید شده است.
فرهنگستان علوم وضعیت کنونی آموزش عالی در کشور را بحرانی دانسته است و اعلام کرده است: «نخستین گام برای تحقق این مهم، تدوین چشم انداز دانشگاه آینده و اجرای صحیح و کامل برنامه های توسعه، عدم دخالت نهادهای غیردانشگاهی و از بین بردن فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه است.»
فرهنگستان علوم یکی از فرهنگستانهای ایران است. فرهنگستان موسسهای است با شخصیت حقوقی مستقل که به نهاد ریاست جمهوری وابسته است که در یکصد و سیپنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۶۶، به استناد بند چهار قانون اهداف و وظایف آن شورا، تأسیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید. این فرهنگستان فعالیت خود را در سال ۱۳۶۹ رسماً آغاز کرد.
نظرات و پیشنهادهای فرهنگستان علوم خطاب به رییس جمهور که در هفت بند تنظیم شده بدین شرح است:
«تدوین و اجرای سیاستهای مناسب در زمینه آموزش عالی، تضمین کننده پیشرفتهای کشور است. سامان بخشیدن به وضع بحرانی حاکم بر آموزش عالی کشور به ویژه دانشگاهها از دغدغه های اصلی دانشمندان، دانشگاهیان و صاحبان علم و خرد و اندیشه کشور می باشد.
نخستین گام برای تحقق این مهم، تدوین چشم انداز دانشگاه آینده و اجرای صحیح و کامل برنامه های توسعه، عدم دخالت نهادهای غیردانشگاهی و از بین بردن فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه است.
از این رو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران که یکی از مهمترین وظایفش مشاوره به دولت در سیاستگذاری علم و فناوری است بر موارد منتخب ذیل در راستای اعتلای آموزش عالی کشور تأکید دارد:
۱- لزوم تأکید بر اختیارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصرح در قانون مصوب مردادماه سال ۱۳۸۳ و تقویت نقش این وزارتخانه به عنوان نهاد بالادستی مؤثر در هماهنگی سیاستگذاریهای علمی، ارزشیابی و نظارت بر عملکرد دانشگاهها و مراکز علمی
۲- لزوم به رسمیت شناختن استقلال دانشگاهها و تثبیت جایگاه هیأت امنای دانشگاهها در سیاستگذاریهای اجرایی، سازمان دهی، تصمیم سازی، تصمیم گیری، تنظیم و اجرای آییننامههای آموزشی، پژوهشی و اداری و حمایت از دانشمندان و نخبگان
۳- لزوم مشارکت مؤثر دانشگاهیان در انتخاب رئیس دانشگاه، رئیس دانشکده و مدیر گروه بر پایه شایسته-سالاری و پرهیز از سیاست زدگی
۴- لزوم تقویت و نوسازی نهاد های مدنی و تشکلهای دانشگاهی با هدف مشارکت مؤثر دانشگاهیان در ارتقای دانش، بینش و پیوند میان دانشگاه و جامعه
۵- لزوم تمرکززدایی در جذب و استخدام اعضای هیأت علمی و بازنگری در مفاد آیین نامه ارتقای دانشگاهیان و حذف موارد زائد به خصوص رفع و منع دخالت بی وجه و بی مورد عوامل غیر علمی (آموزشی و پژوهشی) و متأسفانه تعیین کننده در محاسبه امتیازهای ضروری برای ارتقا
۶- لزوم تمرکززدایی در پذیرش دانشجو برای دوره های دکتری تخصصی و رفع سهمیه بندیهای جنسیتی در پذیرش دانشجو برای تمام مقاطع تحصیلی
۷- لزوم توسعه همکاریهای علمی بین المللی با دانشگاهها و مراکز علمی و فناوری معتبر جهان.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر