چکیده :در پی تدوین منشور حقوق شهروندی توسط دولت یازدهم، آیت الله مصباح یزدی گفت: اینکه عده ای بیایند و حقوق شهروندی مطرح کرده و خواستار تساوی همگان از بهائی و یهودی و مسلمان شوند» پذیرفتنی نیست و حقوق شهروندی به معنای برابری بهائی و مسلمان، خلاف اسلام و قانون اساسی است و اسلام، هرگز یک یهودی و مسلمان را مساوی نمی داند....
در پی تدوین منشور حقوق شهروندی توسط دولت یازدهم، آیت الله مصباح یزدی گفت: اینکه عده ای بیایند و حقوق شهروندی مطرح کرده و خواستار تساوی همگان از بهائی و یهودی و مسلمان شوند» پذیرفتنی نیست و حقوق شهروندی به معنای برابری بهائی و مسلمان، خلاف اسلام و قانون اساسی است و اسلام، هرگز یک یهودی و مسلمان را مساوی نمی داند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح یزدی، وی در دیدار با جمعی از طلاب و مسئولان مدرسه علمیه رشد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امام(ره) چرا جمهوری اسلامی را مطرح کرد، نه حکومت اسلامی را، اظهار داشت: کسانی که فرمایشات حضرت امام(ره) را در سخنرانی ها و کتاب هایشان دیده باشند، می دانند که امام(ره) از لفظ حکومت اسلامی استفاده می کردند، اما از آنجا که واقعه انقلاب در این جهان اتفاق می افتد و جهان می خواهد بداند چه حکومتی در ایران قرار است بر سرکار بیاید، امام از ادبیات سیاسی روز استفاده کرده و منطقی را اتخاذ کردند که مورد توافق و فهم دیگران باشد.
استاد فلسفه حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز در ادبیات سیاسی دو نوع حکومت سلطنتی و جمهوری وجود دارد و نوع سومی ذکر نشده است، لذا امام(ره) وقتی قرار است با کسانی سخن بگویند که حکومت را منحصر در دو نوع می دانند و از طرفی امام(ره) در صدد نفی حکومت سلطنتی موجود در ایرن بودند، باید به گونه ای سخن می گفتند که آنها هم متوجه شوند و لذا لفظ جمهوری را به کار بردند، هرچند امام قید اسلامی را هم اضافه کردند که آن ها متوجه نقش دین در این نوع حکومت بشوند و این یکی از زیرکی ها و دوراندیشی های امام راحل(ره) بود. لذا وقتی برخی گروه ها در اویل انقلاب، جمهوری دموکراتیک را مطرح کردند، امام (ره) فرمود “جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر”.
وی ادامه داد: لذا اینکه امام(ره) مثلا می فرمایند میزان رأی ملت است، نه به این معنا که اگر ملت دیگر اسلام را نخواستند، ما هم اسلام را کنار بگذاریم، بلکه از آنجا که آنچه در ادبیات سیاسی امروز ملاک عمل قرار گرفته، رأی مردم است، امام (ره) برای اقناع طرف های مقابل، به رأی مردم استدلال می کنند. لذا امروز هم اگر رهبری از حقوق بشر و نقض حقوق بشر در غرب سخن می گویند نه به دلیل این که حقوق بشر غربی را پذیرفته باشند، بلکه از باب جدال و استفاده از مقبولات آنها برای اقناع آنهاست.
وی ادامه داد: لذا همواره اصل، اسلام است و حقوق بشر غربی و حقوق شهروندی به معنای برابری مسلمان و بهائی، ربطی به اسلام ندارد، چرا که حقوق بشر و حقوق شهروندی به معنایی که در غرب تعریف شده با روح اسلام و قانون اساسی و حرکت امام(ره)، کاملا مخالف است. مردم کشور نیز به خاطر اسلام، این همه شهید و کشته داده و سختی ها را تحمل کردند و لذا هرچه با اسلام مخالف باشد را نمی پذیرند. هرچند کسانی هم که مسلمان نیستند، در سایه نظام اسلامی محترم بوده و دارای حقوقی هستند که اسلام برای آنها قرار داده است.
وی ادامه داد: لذا اسلام، هرگز یک یهودی و مسلمان را مساوی نمی داند، هرچند حقوقی را برای یهودی هم در نظر می گیرد، اما این به معنای تساوی آنها در همه حقوق نیست. گاه عده ای نام شهروند درجه دوم بر آن می گذارند. هر اسمی می خواهند بگذارند، اما این واقعیت را تغییر نمی دهند. در واقع همین مسأله بود که سبب شروع نهضت اسلامی شد، چرا که اسدالله علم، تصویب کرد که لازم نیست قید مسلمان برای انتخاب شونده وجود داشته باشد و به جای قسم خوردن به قرآن کریم، نمایندگان مجلس بتوانند به هر کتاب آسمانی قسم بخورند و امام با تکیه بر همین مسأله و انتقاد از آن، نهضت را شروع کرد و معتقد بود این آغاز حذف اسلام است.
عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: اینکه حالا عده ای بیایند و حقوق شهروندی را مطرح کرده و خواستار تساوی همگان از بهائی و یهودی و مسلمان و. . شوند به این معناست که بعد از گذشت ۵۰ سال و شهادت صدها هزار نفر در این راه و تحمل رنج ها، شکنجه ها و گرفتاری ها، دوباره وضع به همان حالتی برگردد که امام(ره) به خاطر آن قیام کرد و این هرگز پذیرفتنی نیست.
وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند ارزش های اسلامی خط قرمزی است که مانع از پیشرفت می شود ادامه داد: طبیعی است وقتی مبانی علوم انسانی، غربی باشد، نمی توان انتظار داشت که تحصیل کرده ها، کاملا معتقد به مبانی اسلام و ارزش های اسلامی باشند. نه اینکه واقعا آنها دشمن اسلام باشند، بلکه شناخت شان اینگونه است. مخصوصا اگر کسی در انگلیس و نظیر آن نیز تحصیل کند، چرا که در آنجا چنان از حقوق بشر، حقوق شهروندی و امثال آنها با آب و تاب و احترام خاصی بحث می شود که به مرور در نظر دانشجو، این مسأله از مهمترین مسائل تلقی می شود. لذا اگر بنده ۸۰ ساله هم به آنجا بروم، تحت تأثیر قرار می گیرم، چه برسد به جوانی که معرفتش نسبت به مبانی اسلامی عمیق نباشد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه حقوق بشر را چنان تبلیغ کرده اند که کسی نتواند علیه آن حرف بزند، اظهار داشت: حتی کشورهای اسلامی نیز در برابر حقوق بشر تسلیم هستند، در حالی که اسلام دین کاملی بوده و نه تنها حقوق بشر، بلکه حقوق حیوان را هم در نظر گرفته است، اما حقوق بشر اسلام بر اساس احکام اسلام است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر