تلویزیون آلمان: ایران با هواپیماهای مسافربری سلاح صادر میکند
تلویزیون آلمان در گزارشی از "استفاده احتمالی ایران از هواپیماهای مسافربری برای حمل سلاح به سوریه و لبنان" خبر داده است. بر اساس این گزارش شرکتهای هواپیمایی ایرانایر و یاسایر بارها به دمشق و بیروت سلاح منتقل کردهاند.
خبر "حمل احتمالی سلاح توسط هواپیماهای مسافربری ایران به سوریه و لبنان" روز چهارشنبه (۱۰ خرداد، ۳۰ مه) در پیشگزارش
بخش خبری کانال دوم تلویزیون آلمان (ZDF) منتشر شده است.
بر پایه این گزارش، شرکتهای هواپیمایی "ایران ایر" و "یاس ایر" بارها اسلحه و مهمات به دمشق و بیروت منتقل کردهاند. یاس ایر شرکت هوایی باربری است و به دلیل مظنون بودن به قاچاق سلاح برای سپاه پاسداران در فهرست تحریمهای ایالات متحده آمریکا قرار دارد.
بر اساس اظهارات منابع اطلاعاتی، ایران برای این هدف از هواپیماهایی استفاده کرده که به طور معمول برای انتقال مسافران به غرب اروپا یا از غرب اروپا به ایران به کار گرفته میشوند.
هواپیماهای EP-IBA و EP-IBC و EP-IBK از شرکت هواپیمایی"ایران ایر" به طور مرتب در فرانکفورت، کلن و هامبورگ بر زمین مینشینند.
کانال دوم تلویزیون آلمان سپاه پاسداران را صحنهگردان اصلی برنامه انتقال سلاح نامیده و از سپاه به عنوان حامی "رژیم دیکتاتوری اسد و جنبش تروریستی حزبالله لبنان" یاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری ots، در ماه مارس نیروهای امنیتی ترکیه در هواپیمای شرکت حمل و نقل هوایی "یاس ایر" ایران مقادیری سلاح و مهمات کشف کردند. ظاهرا قرار بود که محموله این هواپیما راهی دمشق شود.
افزایش نگرانیها نسبت به هواپیماهای ایرانی
به موجب گزارش خبرگزاری ots، «استفاده از هواپیماهای مسافربری برای مقاصد نظامی» نگرانیهای امنیتی نسبت به شرکتهای هواپیمایی ایرانی را افزایش داده است.
منابع اطلاعاتی آلمان میگویند ایران میتواند از همین طریق مهمات و مواد منفجره به اتحادیه اروپا منتقل کند تا احتمالا در آنجا برای مقاصد تروریستی به کار گرفته شود.
در حال حاضر تنها ایرباسهای جدیدتر "ایران ایر" که سه هواپیمای EP-IBA و EP-IBC و EP-IBK را نیز شامل میشوند مجاز هستند وارد حریم هوایی اتحادیه اروپا شوند. دیگر هواپیماهای این شرکت هواپیمایی به دلیل فرسودگی یا عدم تطبیق با استانداردهای ایمنی در فهرست سیاه اتحادیه اروپا وارد شدهاند و پروازشان به کشورهای عضو این اتحادیه ممنوع اعلام شده است.
حتی در هواپیماهایی که پرواز آنها به اتحادیه اروپا مجاز است نیز بارها نقص فنی اتفاق افتاده است، چون "ایران ایر" به دلیل تحریمها قادر به دریافت لوازم یدکی نیست.
هلن کرنز (Helen Kearns)، سخنگوی کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا به کانال دوی تلویزیون آلمان گفته است: «کنترل شمار کوچک هواپیماهای مجاز ایران در حال حاضر شدیدتر شده است.»
به گفته او، اگر مأموران در کنترل این هواپیماها متوجه موارد امنیتی شوند، جلوی پرواز آنها گرفته خواهد شد.
گذشته از این چون شرکت بیمه ایران، بیمهگر "ایران ایر" از اکتبر ۲۰۱۰ در فهرست تحریمهای اتحادیه اروپا قرار گرفته، روشن نیست که آیا این شرکت هواپیمایی از بیمه معتبری برخوردار است یا نه. با اینکه در مورد قراردادهای قدیمی استثناهایی وجود دارد اما بنا بر اعلام وزارت اقتصاد آلمان در برلین، چنین مواردی باید به شکل مجزا بررسی و تأیید شوند.
کانال دوم تلویزیون آلمان (ZDF) میگوید، شعبه "ایران ایر" در آلمان تقاضای این شبکه برای انجام مصاحبه را بیپاسخ گذاشته است.
بر پایه این گزارش، شرکتهای هواپیمایی "ایران ایر" و "یاس ایر" بارها اسلحه و مهمات به دمشق و بیروت منتقل کردهاند. یاس ایر شرکت هوایی باربری است و به دلیل مظنون بودن به قاچاق سلاح برای سپاه پاسداران در فهرست تحریمهای ایالات متحده آمریکا قرار دارد.
بر اساس اظهارات منابع اطلاعاتی، ایران برای این هدف از هواپیماهایی استفاده کرده که به طور معمول برای انتقال مسافران به غرب اروپا یا از غرب اروپا به ایران به کار گرفته میشوند.
هواپیماهای EP-IBA و EP-IBC و EP-IBK از شرکت هواپیمایی"ایران ایر" به طور مرتب در فرانکفورت، کلن و هامبورگ بر زمین مینشینند.
کانال دوم تلویزیون آلمان سپاه پاسداران را صحنهگردان اصلی برنامه انتقال سلاح نامیده و از سپاه به عنوان حامی "رژیم دیکتاتوری اسد و جنبش تروریستی حزبالله لبنان" یاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری ots، در ماه مارس نیروهای امنیتی ترکیه در هواپیمای شرکت حمل و نقل هوایی "یاس ایر" ایران مقادیری سلاح و مهمات کشف کردند. ظاهرا قرار بود که محموله این هواپیما راهی دمشق شود.
افزایش نگرانیها نسبت به هواپیماهای ایرانی
به موجب گزارش خبرگزاری ots، «استفاده از هواپیماهای مسافربری برای مقاصد نظامی» نگرانیهای امنیتی نسبت به شرکتهای هواپیمایی ایرانی را افزایش داده است.
منابع اطلاعاتی آلمان میگویند ایران میتواند از همین طریق مهمات و مواد منفجره به اتحادیه اروپا منتقل کند تا احتمالا در آنجا برای مقاصد تروریستی به کار گرفته شود.
در حال حاضر تنها ایرباسهای جدیدتر "ایران ایر" که سه هواپیمای EP-IBA و EP-IBC و EP-IBK را نیز شامل میشوند مجاز هستند وارد حریم هوایی اتحادیه اروپا شوند. دیگر هواپیماهای این شرکت هواپیمایی به دلیل فرسودگی یا عدم تطبیق با استانداردهای ایمنی در فهرست سیاه اتحادیه اروپا وارد شدهاند و پروازشان به کشورهای عضو این اتحادیه ممنوع اعلام شده است.
حتی در هواپیماهایی که پرواز آنها به اتحادیه اروپا مجاز است نیز بارها نقص فنی اتفاق افتاده است، چون "ایران ایر" به دلیل تحریمها قادر به دریافت لوازم یدکی نیست.
هلن کرنز (Helen Kearns)، سخنگوی کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا به کانال دوی تلویزیون آلمان گفته است: «کنترل شمار کوچک هواپیماهای مجاز ایران در حال حاضر شدیدتر شده است.»
به گفته او، اگر مأموران در کنترل این هواپیماها متوجه موارد امنیتی شوند، جلوی پرواز آنها گرفته خواهد شد.
گذشته از این چون شرکت بیمه ایران، بیمهگر "ایران ایر" از اکتبر ۲۰۱۰ در فهرست تحریمهای اتحادیه اروپا قرار گرفته، روشن نیست که آیا این شرکت هواپیمایی از بیمه معتبری برخوردار است یا نه. با اینکه در مورد قراردادهای قدیمی استثناهایی وجود دارد اما بنا بر اعلام وزارت اقتصاد آلمان در برلین، چنین مواردی باید به شکل مجزا بررسی و تأیید شوند.
کانال دوم تلویزیون آلمان (ZDF) میگوید، شعبه "ایران ایر" در آلمان تقاضای این شبکه برای انجام مصاحبه را بیپاسخ گذاشته است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر