۱۳۹۲ آبان ۳, جمعه

آخرین وضعیت کشیش امریکایی بازداشت شده در مقابل زندان اوین

یک کشیش آمریکایی که. در مقابل زندان اوین در تهران به بازداشت تنی چند از مسیحیان زندانی  و یک وکیل دادگستری اعتراض کرده بود  بر اساس گزارشات، پس از مدتی بازداشت آزاد شده است.
« محبت نیوز» - بر اساس گزارش خبرگزاریها " اِدی رومِرو"، کشیش بازنشسته آمریکایی که از زمان بازداشت خبری از وضعیت وی منتشر نشده بود ، گفته می شود امروز سه شنبه از سفارت سوئیس در تهران به همسرش در کالیفرنیا تلفن زده و گفته است که قرار است تا چند روز دیگر او را سوار هواپیما کنند و به آمریکا بفرستند.
به نقل از رادیو اروپای آزاد، دختر این کشیش به خبرگزاریها گفته است، پدرش روز ۱۴ اکتبر، یک هفته پیش، همراه یک گروه جهانگردی از ترکیه وارد ایران شده اما پس از جدا شدن از این گروه به تهران رفته و سپس در مقابل زندان اوین در حمایت از آزادی مسیحیان زندانی در ایران، دست به اعتراض زده و بعدهم خود را تسلیم ماموران امنیتی ایران کرده است.
به نقل از منابع خبری ،صبح روز دوشنبه 29 مهرماه 1392 یک کشیش آمریکایی به نام کشیش ادی رومرو حدود ساعت ۹ صبح به وقت تهران جلوی در زندان اوین حاضر شد و در اعتراض به زندانی شدن نوکیشان مسیحی  فرشید فتحی، سعید عابدینی،مصطفی بردبار، علیرضا سیدیان بیانیه ای را قرائت نمود، وی همچنین در این بیانیه  خواهان آزادی محمد علی دادخواه  وکیل دادگستری نیز شد.
به نقل از منابع اینترنتی، کشیش "ادی رومرو" این رویداد را  بر روی اینترنت نیز بطور زنده پخش می نمود که پخش تصویر پس از ۵-۸ دقیقه مختل شد اما صدای آن تا حدود ۳۰ دقیقه هنوز پخش می شد. در وید‌ئوی منتشر شده بر وبسایت این کشیش که بر روی شبکه یوتیوب هم  منتشر شده بارها نام این افراد را قریاد می زند و خواهان آزادی آنها می شود. صدایی نیز به فارسی به گوش می رسد که او را تشویق می کند که بجای آنجا به مقامات قضایی مراجعه کند.
در بخش از این ویدیو صدای آقای رومرو شنیده می شود که به زبان انگلیسی به مأموران می گوید: "اینجا آمده ام که به بازداشت غیرعادلانه فرشید فتحی، سعید عابدینی، مصطفی بردبار، علیرضا سیدیان و محمدعلی دادخواه اعتراض کنم. خواهان آزادی آنها هستم".
وی در این ویدیو پاسخ به اینکه اهل کدام کشور است، می گوید: «من نماینده هیچ کشوری نیستم. من نماینده ملکوت خدا هستم».
به گفته یک منبع غیر رسمی، پس از مدتی مقامات زندان تلفن همراه او را که مشغول ضبط صدا بود کشف کردند و آن را خاموش نمودند.
کشیش رومرو استاد فلسفه و عهده دار شبانی کلیسای هسیندا در ایالت کالیفرنیا است. پیش از سفر  ظاهرن می دانسته بازداشت خواهد شد، وی پیش از سفر به ایران ویدئوهایی در ارتباط با دلیل تصمیمش ضبط کرده است که  قسمت نخست آن در سایت یوتیوب منتشر شده است.
کشیش رومرو حرکت مشابهی را در سال ۲۰۰۸ میلادی در حین مسابقات المپیک بیژینگ در چین انجام داد. همچنین هنگام سفر معاون رئیس جمهور چین، آقای ژی جینپینگ به لس آنجلس در سال ۲۰۱۲ نیز ایشان اعتراضشان را به زندانی شدن چند تن از مسیحیان چینی اعلام داشتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر