۱۳۹۲ بهمن ۳۰, چهارشنبه

پاسخ صادق لاریجانی به آمریکا: خودتان هم گوانتانامو دارید

چکیده :رئیس قوه قضاییه با ادعای اینکه برخورد با جنبش سبز، «هم از جنبه قضایی و هم از جنبه امنیت ملّی کاملاً در چارچوب قانون انجام شده است» در موضعی انفعالی در برابر نقدهای وارده به رفتار غیرقانونی قوه قضاییه گفت گفت که این انتقادات به دلیل بی‌توجهی و ناآگاهی نسبت به تمام جهات قانون اساسی است. وی توضیح نداد که کدام یک از اصول قانون اساسی اجازه ی شکنجه، زیر پا گذاشتن آیین دادرسی، تبعیت قاضی از ماموران امنیتی و رفتار سیاسی و جناحی به قوه ی قضاییه داده است. ...


کلمه- گروه خبر: رئیس قوه قضائیه در پاسخ به بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره نقض حقوق بشر در ایران گفت: ابتدا باید به فکر اجرای درست قانون اساسی خود باشند و پاسخ دهند که چرا زندانیان گوانتانامو را حتی به عنوان زندانی قبول ندارند تا حقوق مندرج در قوانین خودشان درباره زندانیان را برای آنان اعمال کنند.
به گزارش مهر، صادق لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی افزود: بحث فتنه و مسائل مربوط به آن یک بحث کاملاً داخلی است که برخورد امنیتی و قضایی با آن کاملاً در چارچوب قوانین بوده و دخالت آمریکا و غرب در این مسئله در واقع دخالت در امور داخلی یک کشور مستقل است.
وی بدون اشاره به موارد متعدد قانون شکنی قوه قضائیه همچون برگزاری دادگاه های استالینی با حضور تعداد پرشماری از متهمان بی ارتباط با یکدیگر در دادگاه، تمرین اعتراف برخی متهمان پیش از برگزاری دادگاه در حضور دادستان و قاضی و بازجویان، احکام سفارشی و بدون سند، شکنجه، انفرادی های طولانی مدت، مشکل تراشی برای خانواده زندانیان، سلب حقوق زندانیان سیاسی مانند حق تلفن و مرخصی و ملاقات حضوری و بسیاری از قانون شکنی های دیگر که موجب بحران در کشور و زمینه سازی برای دخالت بیگانگان در امور داخلی شد، ادامه داد: فتنه سال ۸۸ حرکتی بر خلاف مصالح کشور و صد در صد مغایر با امنیت کشور بود، با این حال حمایت‌های آشکار آمریکا از این فتنه خارج از چارچوب‌های متعارف بود و دخالت‌ها و اظهار نظر های اخیر غربی‌ها و سران آمریکا درباره فتنه از آنهم عجیب‌تر است و با قاطعیت اعلام می‌کنیم که این مسئله دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ وجه پذیرفته شده نیست.
البته ادعای حمایت آمریکا از جنبش سبز در حالی صورت می گیرد که هیلاری کلینتون در مصاحبه با بی بی سی فارسی در دوران مسئولیت وزارت خارجه اش، در پاسخ به چرایی عدم حمایت از جنبش سبز از سوی کشور متبوعش گفت که به دلیل مخالفت داخلی سبزها با مداخله خارجی، از جنبش سبز حمایت نکرده اند.
رئیس قوه قضاییه با ادعای اینکه برخورد با جنبش سبز، «هم از جنبه قضایی و هم از جنبه امنیت ملّی کاملاً در چارچوب قانون انجام شده است» در موضعی انفعالی در برابر نقدهای وارده به رفتار غیرقانونی قوه قضاییه گفت گفت که این انتقادات به دلیل بی‌توجهی و ناآگاهی نسبت به تمام جهات قانون اساسی است.
وی توضیح نداد که کدام یک از اصول قانون اساسی اجازه ی شکنجه، زیر پا گذاشتن آیین دادرسی، تبعیت قاضی از ماموران امنیتی و رفتار سیاسی و جناحی به قوه ی قضاییه داده است.
وی به جای اثبات ادعای خود برای اثبات دروغ بودن اتهامات وارده به قوه قضائیه، به برخی موارد نقض مشابه حقوق بشر در آمریکا اشاره کرد و افزود: بسیار متأسفیم که برخی سران کشورهای غربی و آمریکایی‌ها هزاران کیلومتر دورتر از مرزها به خود اجازه می‌دهند مسئولان جمهوری اسلامی را ارشاد کنند و به فکر اجرای قانون اساسی کشور ما باشند؛ آنهم در حالیکه ابتدا باید به فکر اجرای درست قانون اساسی خود باشند و پاسخ دهند که چرا زندانیان گوانتانامو را حتی به عنوان زندانی قبول ندارند تا حقوق مندرج در قوانین خودشان درباره زندانیان را برای آنان اعمال کنند.
لاریجانی که در ابتدای مسئولتش در قوه قضائیه قول داده بود تا برخلاف گذشته به مُر قانون عمل کند و نکرد، در ناتوانی از دفاع از عملکرد خود و مجموعه قوه قضائیه در برخورد با اعتراضات مردمی در جنبش سبز، اظهار داشت: آمریکایی ها مردم بی‌گناه را در افغانستان، عراق و بحرین به خاک و خون می‌کشند و در حال حاضر فشار بی‌سابقه ای را بر افغانستان وارد کرده‌اند که قرارداد امنیتی با آمریکا را بپذیرد تا به آمریکایی‌ها اجازه دهد که هر منطقه‌ای را در افغانستان بمباران کنند و مردم را بکشند و محاکمه هم نشوند؛ با این وجود سخن از اجرا نشدن اصول قانون اساسی در کشوری می‌زنند که مردمش در راهپیمایی ۲۲ بهمن باشکوه هرچه تمامتر حماسه‌ای دیگر در حمایت از نظام خود برپا کردند.
رئیس قوه قضائیه نهایتا هیچ دلیل و منطقی برای دفاع از عملکرد این قوه ارائه نکرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر