۱۳۹۲ اسفند ۲, جمعه

آژانس انرژی اتمی: ایران به تعهدات خود پایبند بوده است

چکیده :با پایان یاقتن این دور از مذاکرات در وین، 4 ماه نفسگیر برای وزارت خارجه آغاز شد. قرار است تا چهار ماه آینده ایران و شش قدرت جهانی در مورد برنامه هسته ای ایران به توافقی جامع و راه حلی نهایی برسند، قطعا گزارش مثبت سازمان انرژی اتمی آغاز خوبی برای چهار ماه آینده است....


کلمه- گروه بین الملل: تنها چند ساعت پس از پایان مذاکرات ایران و کشور های ۵+۱ در وین، گزارش جدید سازمان انرژی اتمی در اختیار کشور های عضو آژانس قرار گرفت.
با پایان یاقتن این دور از مذاکرات در وین، ۴ ماه نفسگیر برای وزارت خارجه آغاز شد. قرار است تا چهار ماه آینده ایران و شش قدرت جهانی در مورد برنامه هسته ای ایران به توافقی جامع و راه حلی نهایی برسند، قطعا گزارش مثبت سازمان انرژی اتمی آغاز خوبی برای چهار ماه آینده است.
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود اعلام کرده که ایران در چارچوب زمانی سه ماهه، شش اقدام عملی که در مورد آنها با آژانس توافق شده بود انجام داد. در بخش خلاصه گزارش مدیرکل آژانس امده است: آژانس عدم انحراف در مواد و تاسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران را تایید می کند .
به گزارش بی بی سی، سازمان انرژی اتمی اعلام کرده که ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران برای اولین‌بار در چهار سال گذشته به‌طرز چشمگیری کاهش یافته است. براساس توافق ژنو، کاهش ذخیره اورانیوم غنی‌شده یکی از تعهدات ایران به غرب بوده است. به گفته سازمان انرژی اتمی ایران غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف کرده است. بر اساس توافق ژنو قرار است ایران علاوه بر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی، تمام ذخیره گاز هگزافلورید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را به اکسید اورانیوم تبدیل کند، به شکلی که قابل غنی‌سازی بیشتر نباشد.
به گزارش ایسنا در بخش دیگری آمده است: در جلسه فنی هشتم و نهم فوریه که در تهران برگزار شد دو طرف توافق کردند هفت اقدام عملی دیگر تا تاریخ ۱۵ماه می صورت پذیرد. بر اساس درخواست ایران و ۱+۵ و بدنبال تایید شورای حکام آژانس برای نظارت بر اجرای توافق موقت میان ایران و ۱+۵ اقدام کرده است. اقدامات انجام شده از سوی ایران و تعهدات این کشور یک گام مثبت تلقی می شود, ولی راه درازی برای حل و فصل همه موضوعات باقی مانده در پیش روست.
بر اساس برنامه کاری کار آژانس ، گزارش مدیرکل ۱۰روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام آماده و برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو قرار می‌گیرد.
نشست آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از سوم تا هفتم مارس (۱۲ تا ۱۶ اسفند) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود.
با این حال برخی از مقام‌های اسرائیل با ابراز تردید درباره این گزارش مدعی شده اند که در برنامه هسته‌ای ایران تغییری ایجاد نشده و آژانس انرژی اتمی نمی‌تواند ثابت کند این برنامه صلح‌آمیز است.
وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا و عضو ارشد تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای قرار است از وین به اسرائیل برود تا درباره مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵ با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کند.
ماراتن ایران و ۵+۱
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین نوشت: این مذاکرات در فضای گفتمانی و جدی میان ایران و شش قدرت جهان برگزار شد و هر دو طرف بر یک چارچوب و جدول زمانی مذاکرات در جهت دستیابی به توافق نهایی به جای مقابله با یکدیگر توافق کردند.
به نوشته این روزنامه، هنوز جزییات این توافق در هاله ‌ای از ابهام قرار دارد هر دو طرف جزییاتی از این توافق بیان نکردند حتی آنها اعلام نکردند که سرفصل مباحث مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ درباره چه موضوعاتی خواهد بود. اما یکی از مقامات ارشد آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: در این دور از مذاکرات هر موضوعی که باعث نگرانی ما است بر روی میز مذاکره قرار گرفته و بررسی می‌شود. وی ادامه داد: این مذاکرات همانند یک مارتن است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر