۱۳۹۲ اسفند ۱۰, شنبه

مولوی عید الحمید: معترضان به تبعیض از روش‌های مسالمت آمیز استفاده کنند

چکیده :امام جمعه اهل سنت زاهدان از جمله مخالفان جدی اقدام‌های مسلحانه‌ای است که در شرق کشور روی می‌دهد. او اعتقاد دارد که معترضان به تبعیض‌های قومی و مذهبی باید از روشهای مسالمت آمیز برای بیان مطالبات خود استفاده کنند و با دست بردن به اسلحه راه گفتکو را نبندند....

امام جمعه اهل سنت زاهدان از جمله مخالفان جدی اقدام‌های مسلحانه‌ای است که در شرق کشور روی می‌دهد. او اعتقاد دارد که معترضان به تبعیض‌های قومی و مذهبی باید از روشهای مسالمت آمیز برای بیان مطالبات خود استفاده کنند و با دست بردن به اسلحه راه گفتکو را نبندند.
مولوی عبدالحمید در گفتگو با جرس همچنین با خوشبینی نسبت به مشی دولت جدید در عملی کردن شعار اعتدال باور دارد که راه رسیدن اقلیت‌ها به خواسته‌های خود در این دولت تا حدودی باز شده است. متن کامل گفتگو را بخوانید:
آقای عبدالحمید از آخرین وضعیت پرونده گروگانگیری پنج مرزبان ایرانی اطلاعی دارید؟
تلاش‌هایی برای آزادی گروگان‌ها از طرف دولت و همچنین از طرف مردم در حال انجام است و ما امیدواریم هر چه زود‌تر این مسئله حل شود.
آقای فضلی، وزیر کشور گفته‌اند اگر پاکستان اقدامی انجام ندهد، ایران حق خود می‌داند که در این زمینه مداخله کند، به نظر شما اگر رایزنی‌ها دیپلماتیک برای آزاد سازی گروگان‌ها جواب ندهد احتمال گزینه نظامی چقدر است؟
اعتقاد من این است که این مسئله به دخالت نظامی نمی‌انجامید، زیرا این امید است که تلاش‌های دیپلماتیک به نتیجه برسد. در کنار این تلاش‌های دیپلماتیک هم تلاش‌های مردمی دارد انجام می‌شود تا گروگان‌ها آزاد شوند و به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.
منظورتان از تلاش‌های مردمی چیست؟
منظور گفتمان‌های مردمی است. مردم تذکر می‌دهند که گروگان گیری کار درستی نیست و این افراد را از ادامه کار خود بر حذر می‌دارند و از آن‌ها می‌خواهند تا گروگان‌ها را هر چه سریع‌تر آزاد سازند و برای جمهوری اسلامی مشکل درست نکنند.
پیش از این هم گروه‌های افراطی عملیاتی را در این منطقه انجام دادند، هدف و مطالبات این گروه‌ها در سیستان و بلوچستان چیست؟
مشکلات تقریبا از زمانی که افرادی به دلایل و انگیزه‌های مختلف از این منطقه فرار کردند شروع شد. آن‌ها در کشورهای همجوار از مدت‌ها قبل در منطقه مشکلات ایجاد کردند. اما الان در شرایط حاکم بر کشور، یک فضای گفتمان ایجاد شده که حتی با مخالفان هم گفتگو می‌کنند. شاهدیم در حالیکه مردم ایران آمریکا را به عنوان سرسخت‌ترین دشمن خود می‌دانند، اما الان شرایطی ایجاد شده است که مذاکره کنندگان کشور در حال مذاکره با آمریکا و اروپا هستند. از همین رو در این شرایط که با مخالفان هم گفتگو می‌کنند راه گفتمان باز است. برای هیچکس و گروهی قابل قبول نیست که در مرزهای جمهوری اسلامی ایران ناامنی ایجاد کنند و دست به گروگانگیری بزنند. ما معتقدیم که گروگان گیر‌ها راه گفتمان را پیش بگیرند و اگر مطالبه و شکایتی دارند از راه گفتگو پیگیری و مطرح کنند، نه از طریق ایجاد ناامنی.
رویکرد مردم منطقه نسبت به این حرکت‌های افراطی چیست؟
مردم منطقه راه گفتمان را می‌خواهند و توده مردم، نخبگان و علما اهل سنت٬ در شرایط گذشته هم مخالف این حرکت‌های افراطی بودند چه برسد به شرایط کنونی که صحبت‌ها را گوش می‌دهند و راه گفتمان و اعتدال باز است.
فکر می‌کنید نگاه امنیتی و نظامی حاکمیت به این منطقه تا چه حد در رشد و گسترش نیروهای افراطی از خارج مرز‌ها به این منطقه موثر بوده است؟

برخی از این افراد کسانی هستند که برخی از اعضای خانواده و یا بستگانش در گذشته اعدام شده‌اند و یا انگیزه‌ای که خود این افراد مطرح می‌کنند تبعیض و فشار‌ها بوده است. البته من با این افراد صحبتی نکرده‌ام تا از انگیزه اصلی آن‌ها مطلع شوم اما آنچه که در سایت‌هایشان منتشر می‌کنند بر روی همین مسائل است. زمانی هم که از کشور خارج می‌شوند با توجه به اینکه در پاکستان و افغانستان هم امنیت نیست و مشکلاتی دارند ممکن است بدست گروههای تندرو و افراطی بیفتند و تحریک شوند و تحت تاثیر آن‌ها موضعشان تند‌تر شود و شرایط ناامنی ایجاد کنند.

شما ارتباطی بین عملیات گروگانگیری در جنوب شرق کشور با عملیات‌های تروریستی در لبنان و یمن می‌بینید؟

البته این گروهای افراطی در سایت‌های خود اختلاف‌ها در کشورهایی مانند سوریه و یمن و… را مطرح می‌کنند اما موضع علما در اینجا این است که نمی‌خواهند اختلافاتی که در عراق و سوریه و لبنان و جاهای دیگر است به مرزهای ایران کشیده شود. در آن کشور‌ها بیشتر اختلاف بر سر قدرت است و ما مسائل تکفیری و مذهبی را قبول نداریم البته در ابتدا درگیر مسئله قدرت و سهم گیری می‌شوند و بعد به تکفیر و تندروی می‌انجامد. در هر حال اختلافهای کشورهای دیگر باید در مرزهای خودشان حل شود و نباید این اختلافات را به ایران یا جاهای دیگر کشاند.

شما مهم‌ترین مسایل در حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی در ایران را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین مسئله، مشارکت اقوام و اقلیت‌های مذهبی در مراکز تصمیم گیری و سطح مدیریتی کشور است. بعد از روی کار آمدن دولت آقای روحانی اقوام و اقلیت‌های مذهبی به این مطالبه بزرگ خود امیدوار شدند تا قانون اجرا شود. زیرا از نظر قانون اساسی همه افراد ملت یکسان هستند و از منظر مذهبی و قومی تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد. بنابراین اقوام و اقلیت‌های مذهبی امیدوار هستند تا قانون اساسی اجرا شود تا به حق و حقوق خود برسند.

شما در خطبه‌های اخیرتان زیاد از گفتمان اعتدال و میانه روی دولت جدید صحبت کرده‌اید آیا تفاوت زیادی بین سیاست و عملکردهای دولت‌های پیشین با دولت آقای روحانی نسبت به وضعیت اهل سنت در ایران در طی این چند ماه مشاهده کردید؟

بله، در عرض این چند ماه تفاوت زیادی را دیده‌ایم. دولت جدید در عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی قصد دارد راه اعتدال را پیش بگیرد و گرفتار افراط و تفریط نشود. دولت آقای روحانی به این نتیجه رسیده است که بهترین مسیر راه اعتدال و رسیدگی به مطالبات اقوام و اقلیت‌های مذهبی است. ما به چشم انداز آینده مردم ایران امیدوار هستیم و امیدواریم مردم به درخواستهای قانونی خود ـ اگر صد در صد هم نرسند ـ حداقل به بخش بزرگی از خواسته‌های خود برسند. از این طریق همدلی در میان کشور بیشتر خواهد شد و این به نفع مردم و نظام جمهوری اسلامی است.

آقای مولوی عبدالحمید! چند وقت پیش مطلبی منتشر شد که از ورود طلبه‌ای از کشور آسیای مرکزی برای تحصیل به مدرسه حوزه علمیه شما در زاهدان از سوی مسئولین جلوگیری شده است، توضیحی برای این نگاه امنیتی دارید؟

قبلا طلبه‌هایی از کشورهای آسیای میانه و کشورهای همجوار داشتیم که مسئله مجوز مطرح شد. الان در حال پیگیری برای حل این مسئله هستیم و انتظار هم این است که با توجه به اینکه ایران کشوری اسلامی است و از جاهای دیگر زیاد برای تحصیل علوم شرعی و دینی می‌آیند٬ این مسئله در آینده حل شود. الحمدالله در ایران زمینه فراهم است و مدرسه علمیه ما هم بزرگ است و این توانایی را دارد تا طلبه‌های کشورهای همجوار برای تحصیل به ایران بیایند؛ همانگونه که در همه کشور‌ها مرسوم است تا دانشجو از کشورهای دیگر بپذیرند و از این طریق فرهنگ خود را به کشورهای دیگر بفرستند. در هر حال الان مشکلی که اشاره کردید حل نشده و ما در تلاش برای حل آن هستیم.

به نظر شما جذب طلبه‌های کشورهای دیگر یک فرصت است، یا تهدید؟

یک فرصت برای انقلاب است، زیرا ملت‌ها بهمدیگر نزدیک‌تر خواهند شد و با فرهنگ همدیگر آشنا خواهند شد و این موضوع فرصتی برای ایران است.

شما از مخالفان بحث نظارت بر حوزه‌های اهل سنت در سیستان و بلوچستان هستید درست است؟

البته ما با نظارت دولت مخالفت نداریم، منتهی می‌خواهیم مدارس دینی مستقل باشند و با استقلال کارهای خود را انجام دهند. الان ما با گفتمان داریم این مسئله را دنبال می‌کنیم و امیدواریم انشالله با گفتمان مسئله حل شود.

آیا ارتباطی بین حوزه‌های اهل سنت و اهل شیعه وجود دارد؟

هیئت‌هایی بین حوزه‌ها در رفت و آمد هستند و گفتمان و رابطه خوبی الحمدالله بین حوزه‌ها وجود دارد.

این ارتباط و گفتمان تا چه حد به برداشتن شکاف‌ها و اختلافات بین ادیان و اقوام و ایجاد انسجام بین آن‌ها کمک می‌کند؟

ارتباطات و برقراری گفتمان به افزایش همدلی و کم رنگ شدن اختلافات کمک خواهد کرد و بسیاری از اختلافات و سوء تفاهم‌ها از طریق گفتگو از میان بر داشته خواهد شد. همچنین گزارش‌های افراد مغرض را هم خنثی خواهد کرد.

با چه راهکارهایی می‌توان عقلانیت را در مباحث قومی و مذهبی حاکم کرد؟

زمانی که تعصبات کاهش پیدا کند، اعتدال و عقلانیت برقرار خواهد شد. البته تعصب تا حدی قابل قبول است اما وقتی افراط صورت گیرد در هر دین و مذهبی نقصان ایجاد خواهد کرد. اما تعصباتی که با اعتدال همراه باشد و از راه گفتمان حرفهای همدیگر را بپذیریم آینده روشنی پیش رو خواهد بود و تبدیل به ابزاری برای همدلی و نزدیکی خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر