چکیده :در حال حاضر هواپیماها را بدون برنامه نگه داشتهایم و بسیاری از پروازها با ظرفیت پایین پرواز میکند.پولی نداریم بابت سوخت به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بدهیم، آنها هم اگر بدهی خود را میخواهند بیایند هواپیماهای ما را ببرند چون ما پولی نداریم که بابت سوخت...
اختلافات دولت و شرکت های هواپیمایی بر سر سوخت هم چنان دنباله دار است و در تازه ترین اظهارنظر رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی با تأکید بر اینکه شرکتهای هواپیمایی با این وضع درآمد ریالی و هزینههای ارزی، توان پرداخت بدهی سوخت خود را ندارند، گفته است: پول سوخت نداریم، وزارت نفت بیاید هواپیماهایمان را ببرد.
سید عبدالرضا موسوی با اشاره به مشکلات پیشروی ایرلاینها در پرداخت بهای سوخت، اظهار داشت: با نوسانات اخیر ارزی، افزایش قیمت سوخت و بهای بلیت تکلیفی، تعداد صندلی ناوگان نه تنها افزایش نمییابد، بلکه طبق پیشبینیها، تعداد صندلی ناوگان رو به کاهش است، زیرا به دلیل عدم تأمین منابع ارزی، بسیاری از هواپیماهای ناوگان هوایی کشور از خط خارج شده است.
هواپیماها را بدون برنامه نگه داشتهایم
فارس به نقل از رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: پس از آخرین افزایش نرخ بلیت هواپیما، شرکتهای هواپیمایی با کاهش تقاضای سفر و افزایش صندلیهای خالی پرواز مواجه شدهاند.
موسوی اضافه کرد: در حال حاضر هواپیماها را بدون برنامه نگه داشتهایم و بسیاری از پروازها با ظرفیت پایین پرواز میکند.
دور زدن تحریم پول نقد میخواهد؛ ثبت سفارش ارزی معنا ندارد
وی تصریح کرد: هزینه شرکتهای هواپیمایی ارزی است اما نرخ بلیت به صورت ریال فروش میرود و اتاق مبادلات ارزی و بانک مرکزی هم ارز مبادلهای را به این ایرلاینها نمیدهند.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه در اتاق مبادلات ارزی، جزو اولویت ۵ کالایی هستیم، اظهار داشت: هیچ ایرلاینی تاکنون از این تسهیلات استفاده نکرده زیرا وقتی خرید خدمات و قطعات فنی لازم هواپیماها با موانع و دردسرهای فراوان و از کانالهای مختلف خریداری میشود، چگونه میتوان برای دریافت ارز این قطعات، ثبت سفارش داشت؟
وی تصریح کرد: در بخش حمل و نقل هوایی به دلیلی تحریمهای ناجوانمردانه غرب، هر روز به فکر دور زدن تحریم هستیم و این دور زدن تحریمها با پول نقد امکانپذیر است نه با ثبت سفارش.
نرخ سوخت طبق مصوبه مجلس به لیتری ۲۰۰ تومان برگردد
وی با تأکید بر اینکه دولت باید نرخ سوخت را طبق آخرین مصوبه مجلس برگرداند، تصریح کرد: ایرلاینها هم اعلام کردهاند که حاضر هستند از این افزایش ۶۵ درصدی اخیر نرخ بلیت هواپیما، ۲۰ درصد نرخ را کاهش دهند اما نرخ سوخت به حالت قبلی بر گردد که البته این به نفع شرکتها و مردم خواهد بود.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: خواهان آن هستیم که طبق مصوبه مجلس ، نرخ سوخت به همان لیتری ۲۰۰ تومان برگردد؛ طبق قانون مجلس، دولت اجازه ندارد قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها نرخ حاملهای انرژی را افزایش دهد.
پول سوخت نداریم؛ وزارت نفت در ازاء بهای سوخت هواپیما ببرد
موسوی افزود: در پروازهای خارجی هم فعلاً نرخ سوخت برای ایرلاینهای داخلی علیالحساب لیتری ۷۰۰ تومان محاسبه میشود و مابهالتفاوت تا فوب خلیج فارس را قرار است بعداً دریافت کنند، اما همین جا اعلام میکنیم که شرکتها پولی ندارند که بدهند.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: پولی نداریم بابت سوخت به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بدهیم، آنها هم اگر بدهی خود را میخواهند بیایند هواپیماهای ما را ببرند چون ما پولی نداریم که بابت سوخت بدهیم.
چندی پیش معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی رجبپور گفته بود: تمامی شرکتهای هواپیمایی مطابق با مصوبات دولت و ستاد هدفمندی یارانهها باید علاوه بر تسویه حساب، نسبت به عقد قرارداد و تعیین ساز و کار پرداخت سوخت اقدام کنند، با این وجود هنوز تعدادی از ایرلاینهای بدهکار هیچگونه اقدامی انجام ندادهاند.
موسوی افزود: به تازگی شرکت ملی نفت اعلام کرده است که هواپیما میخواهد که میتوانند در ازاء بهای سوخت، هواپیماهای ما را بگیرند.
بنا به گفته علیرضا رجبپور، تاکنون حجم بدهیهای شرکتهای هواپیمایی از محل دریافت سوخت به بیش از یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر