۱۳۹۲ مرداد ۱۶, چهارشنبه

۷۶ سناتور امریکایی به باراک اوباما: تحریم‌ها را تشدید کنید؛ گزینه نظامی روی میز بماند


us_senate
تقاطع: هم زمان با آغاز به کار دولت حسن روحانی در تهران، ۷۶ سناتور امریکایی در نامه‌ای به رییس‌جمهور این کشور از وی خواستند که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را تشدید کند و حتی گزینه نظامی را نیز “روی میز” و “مد نظر” قرار دهد.
این نامه که به امضای ۷۶ سناتور از مجلس سنای ۱۰۰ نفره امریکا رسیده از باراک اوباما، خواسته تا زمانی که مقامات تهران فعالیت اتمی خود را متوقف نکرده، شدت تحریم‌ها بر این کشور افزایش یابد.
امضاکنندگان این نامه نوشته‌اند: «ایران در حال حاضر در مقیاس گسترده‌ای به نصب سانترفیوژهای پیشرفته ادامه می‌دهد. این شرایط به ایران امکان می‌دهد تا به زودی بتواند با سرعت بالا به تولید اورانیوم غنی‌شده‌ای که قابل استفاده در تولید سلاح هسته‌ای است، دست پیدا کند.»
سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با ابراز نگرانی از اینکه رژیم ایران از فرصت مذاکرات برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود استفاده می‌کند، افزوده‌اند: «باید به سرعت بفهمیم که آیا ایران بالاخره آماده مذاکرات جدی شده است؟ ایران باید متوجه باشد که فرصت دیپلماسی رو به پایان است.»
این نامه سه روز پس از آن نوشته می‌شود که مجلس نمایندگان امریکا با ۴۰۰ رای موافق در مقابل تنها ۲۰ رای مخالف، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به تصویب رساند که در صورت تایید مجلس سنا و امضای رییس‌جمهور، صادرات نفت ایران طی مدت یک سال به صفر خواهد رساند و قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در ردیف سازمان‌های «تروریستی» نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این حالی است که پیش‌تر در ۲۸ تیرماه (۱۹جولای) ۱۳۱ عضو مجلس نمایندگان امریکا از باراک اوباما خواسته بودند تا با حسن روحانی، رییس جدید جمهوری اسلامی وارد مذاکره شود. امضاکنندگان آن نامه خواهان آن شده بودند تا اوباما از دست زدن به اقداماتی که دولت آقای روحانی را در مقابل تندرو‌ها، در موضع ضعف قرار می‌دهد، خودداری کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر