۱۳۹۲ مرداد ۱۶, چهارشنبه

هشدار تندروهای حامی خامنه‌ای به روحانی درباره نزدیکی به اصلاح‌طلبان


AllahKaram-MoghadamFar-Panahian
تقاطع: در فاصله یک ماه مانده به آغاز به کار دولت حسن روحانی، تندروهای حامی رهبر جمهوری اسلامی هم‌چنان تلاش می‌کنند تا پیروزی وی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری اسلامی در ایران را حاصل بی‌طرفی علی خامنه‌ای بخوانند و در عین حال به وی در خصوص نزدیکی به اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان هشدار دهند.
حسین الله کرم، از رهبران پیشین انصار حزب‌الله و گروه‌های فشار که در حال حاضر ریاست شورای هماهنگی حزب‌الله را بر عهده دارد، روز جمعه (۷ تیر-۲۸جون) در گفتگو با خبرگزاری فارس، متعلق به سپاه پاسداران گفت: «جریان اصلاح‌طلب رادیکال تلاش می‌کند که با روحانی مطالباتی هم‌چون آزادی زندانیان سال ۸۸ که دست به اقدامات خلاف امنیت ملی زده و فرصت‌های کشور را به تهدید تبدیل کردند، دنبال کند در حالی‌که همه به خوبی متوجه هستند که پیروزی میلی‌متری حسن روحانی اجازه پرداختن به این مباحث را نخواهد داد.»
الله‌کرم اضافه کرد که گروهی از اصلاح‌طلبان که در انتخابات اخیر حاضر شدند، کسانی هستند که در پی تاکید خامنه‌ای بر «حق‌الناس» بودن رأی مردم جذب انتخابات شدند.
وی هم‌چنین با بیان این‌که رفتار روحانی باید «یک رفتار متمایل به اصول‌گرایی» باشد، گفت: «ما در موضع بین‌المللی و در بحث سوریه و مسائل هسته‌ای دیدیم که وی با دیدگاه‌های اصول‌گرایی هم‌سویی دارد».
او در عین حال به حسن روحانی هشدار داد که «اگر بخواهد به سمت سیاست‌های اقتصادی کارگزاران حرکت کند باید منتظر باشد مردمی که در دوران احمدی‌نژاد بردبار بودند در دوران وی دست به تظاهرات بزنند».
هم‌زمان با این اظهارات، علی‌رضا پناهیان، روحانی تندروی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نیز، پنج‌شنبه شب (۶ تیر-۲۷جون) در مسجد جامع ابوذر تهران مدعی شد دلیل این‌که انتخابات اخیر «واقعا به تصمیم مردم واگذار شد» این بود که علی خامنه‌ای «اشاره به کسی نکرد» و «رسما» گفت که «اشاره نمی‌کنم».
وی ادامه داد: «اقتدار نظام را می‌بینید؟ این معجزه الهی را می‌بینید؟ پیامبر گرامی اسلام سعی هم می‌کرد که کسی را جانشین خود معرفی کند اما حرفش را گوش نمی‌کردند، اینجا همه منتظر اشاره هستند… چه کسی در جهان باور می‌کند که سیاست در کشور ما این‌قدر پاک است که بالا‌ترین قدرت این کشور ذره‌ای از قدرت و نفوذ خود برای تعیین نفر بعدی کشور استفاده نمی‌کند؟»
در این میان، حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی سپاه پاسداران و مدیرعامل پیشین خبرگزاری فارس، در گقتگویی با “سایت برهان”، رأی مردم به حسن روحانی را رأی «به نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و عضو جامعه روحانیت مبارز» که دارای «گرایش‌های راست سنتی» است، دانست و آن را متفاوت از رأی به سیدمحمد خاتمی در سال ۷۶ و نگرش‌های «سکولاریستی و روشنفکرمآبی» وی ارزیابی کرد.
وی هم‌چنین پیروز اصلی این انتخابات را رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرد و با اشاره به اعتراض میرحسین موسوی و مهدی کروبی به نتایج انتخابات سال ۸۸ گفت: «زیبایی انتخابات اخیر، کراهت حوادث سال ۸۸ و زشتی کار آقایان موسوی و کروبی را بیشتر آشکار کرد. در چهار سال گذشته، این دو نفر سعی کردند با مظلوم‌نمایی و سیاه‌نمایی از زیر بار بی‌قانونی‌هایی که مرتکب شدند، فرار کنند.»
مقدم‌فر، رای به روحانی را «نه به احمدی‌نژاد» تفسیر کرد و افزود: «عده‌ای فکر می‌کنند که رأی آقای روحانی متعلق به آقای هاشمی است. به نظر من، حتی اگر خود آقای هاشمی هم به عرصه‌ی انتخابات می‌آمد و پیروز می‌شد، رأی او مال خودش نبود؛ بلکه به معنای “نه به احمدی‌نژاد” بود. آقای روحانی پیروزی خود را مرهون آقای احمدی‌نژاد است.»
او هم‌چنین به رییس جمهور جدید هشدار داد که «هرچه سریع‌تر راه را بر تندرو‌ها و افراطیون ببندد و بر اساس آن نیز هم‌کاران خود در دولت را تعیین نماید».
در همین ارتباط، یوحنا نجدی، کار‌شناس مسائل سیاسی در مالزی، در گفتگو با «تقاطع» گفت: «بعد از اعلام نتایج انتخابات، تلاش سازمان یافته‌ای از سوی حامیان تندروی آیت‌الله خامنه‌ای شروع شده تا سه سیگنال به سوی حسن روحانی و نزدیکان وی ارسال شود: اول اینکه، آقای روحانی باید مرزبندی‌اش را با بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان و همچنین آقای هاشمی مشخص کند. نظام روی کارآمدن آقای روحانی به معنای دولت ترکیبی آقایان هاشمی و خاتمی را نمی‌پسندد.»
وی ادامه داد: «پیام دوم این است که آقای روحانی دریابد که موضوع حصر آقایان موسوی و کروبی، بسیار پیچیده‌تر از سایر موارد و در واقع، تا حدود زیادی خارج از اراده رییس‌جمهور است و نهادهای دیگری باید در این باره تصمیم بگیرند.»
نجدی افزود: «پیام سوم هم این نکته است که آقای روحانی از این پس باید در قالب رییس جمهور و نه به عنوان رییس مرکز تحقیقات استراتژیک خود را با آیت‌الله خامنه‌ای هماهنگ کند؛ علی‌رغم همه وعده‌هایی که درباره تغییر و اعتدال ارائه کرده است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر