۱۳۹۲ مرداد ۲۶, شنبه

آیت الله استادی: برخی شیوه های امربه معروف و نهی از منکر مردم را از دین متنفر می کند/ بگویید چرا دینداری کاهش پیدا کرده

چکیده : اگر دولتی گزارش عملکرد خود را طی چهار یا هشت سال ارائه می‌کند باید دلایل کاهش تدین را هم مورد توجه قرار دهد زیرا این امر در جامعه اسلامی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست....

امام جمعه قم گفت: اگر دولتی گزارش عملکرد خود را طی چهار یا هشت سال ارائه می‌کند باید دلایل کاهش تدین را هم مورد توجه قرار دهد زیرا این امر در جامعه اسلامی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
به گزارش شفقنا در قم، آیت‌الله رضا استادی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد تقوا اظهار کرد: یکی از مصادیق گسترده تقوا، مسأله اعتدال است که سفارش زیادی هم در مورد آن وجود دارد.
او افزود: معتدل بودن بسیار خوب است و اگر انسان در برخی زمینه‌ها از اعتدال پرهیز کند هم مشکلی ندارد که نمونه بارز آن عبادت کردن است؛ گاهی اعتدال بدان معناست که از مرزها و حدود الهی تجاوز نشود.
امام جمعه قم با بیان اینکه انسان میانه‌رو باید به حدود الهی پایبند باشد خاطرنشان کرد: در امر به معروف و نهی از منکر هیچ‌گاه نمی‌‌توان اعتدال را بدان معنا تفسیر کرد که این فریضه الهی ترک و از گناهان چشم‌پوشی شود.
او ادامه داد: گاهی اوقات امر به معروف و نهی از منکر به گونه‌ای صورت می‌گیرد که بیشتر مردم را از دین متنفر می‌کند و باید اعتدال در اینجا رعایت شود اما این بدان معنا نیست که اصل قضیه فراموش شود.
استادی روشن‌‌گری در اجتماع یا همان امر به معروف و نهی از منکر را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: انتقاد در یک جامعه اسلامی در مورد مسئولان و نحوه عملکرد آنها لازم است اما نباید از حد تجاوز کرد و در نباید حقیقت تخریب و آبروریزی جای انتقاد را بگیرد.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اعتدال و میانه‌وری را عامل پیشرفت جامعه دانست و افزود: همگان باید این امر را مورد توجه قرار دهند و در همه شؤون زندگی مراقب باشند؛ قرآن مسلمانان را امر به میانه‌روی می‌کند و هیچ کس نباید خلاف واقع در مورد شخصی بگوید بلکه باید بدی‌ها و خوبی‌ها را در کنار هم ذکر کرد.
او اضافه کرد: اینکه می‌گویند دولت جدید دولت اعتدال است در واقع مسأله جدیدی نیست و همان معنای تقوا را می‌دهد.
استادی با بیان اینکه دوری از اعتدال یکی از مشکلات کنونی جامعه است گفت: همه امور زندگی از جمله امر به معروف و نهی از منکر باید دقیقا بر اساس آنچه شارع مقدس دستور داده صورت بگیرند.
خطیب جمعه قم افزود: در عزل و نصب‌ها، معرفی افراد و در بسیاری امور دیگر اعتدال صورت نگرفته در حالی که میانه‌روی بخشی از انصاف و تقوا را شامل می‌شود و دستوری قرآنی است.
او با بیان اینکه غیبت کردن هم مانند شراب خوردن حرام است عنوان داشت: اگر انسان نماز می‌خواند و مشروب نمی‌نوشد باید در کنار این امر از غیبت و دروغ هم پرهیز کند تا به همه دستورات شرع عمل کرده باشد.
امام جمعه قم کاهش دین‌داری در جامعه را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر دولتی گزارش عملکرد خود را طی چهار یا هشت سال ارائه می‌کند باید دلایل کاهش تدین را هم مورد توجه قرار دهد زیرا این امر در جامعه اسلامی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر