۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

آخرین مواضع انتخاباتی هاشمی و خاتمی: این سوء‌مدیریت‌ها شایسته مردم نیست؛ نباید امیدها به کینه تبدیل شود


چکیده :هاشمی امروز تاکید کرد که مردم ایران را شایسته تحمل مشکلات ناشی از سوءمدیریت‌ها که هر روز هم بیشتر می‌شود، نمی داند ولی با وجود ارزشی که برای دعوت ها قائل است، ملاحظاتی دارد که باید برای آنها تدبیری اندیشید. خاتمی هم تصریح کرد که برای برون رفت از مشکل باید هم رویکردها و هم کارکردها عوض شود، و پرسید: اگر فردی را مردم بخواهند که بیاید ولی نگذارند و به هر قیمتی جلو او را بگیرند آیا امیدها به یأس و کینه تبدیل نمی شود؟...

کلمه – گروه خبر: علی اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی این روزها بیش از هر زمان دیگر زیر ذره بین قرار دارند. کوچکترین خبر و اظهار نظری از آنها، تیتر خبرها می شود و در حالی که رسانه های رسمی کمتر امکان دارند تحرکات سیاسی- انتخاباتی جریان منتقد حاکمیت فعلی را پوشش دهند، رسانه های غیر وابسته به حاکمیت و سایت های مستقل به انعکاس این اخبار می پردازند.
به گزارش کلمه، خلاصه آخرین مواضع انتخاباتی هاشمی بدین ترتیب است که او در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی کشور، تاکید کرده که مردم ایران را شایسته تحمل مشکلات ناشی از سوءمدیریت‌ها که هر روز هم بیشتر می‌شود، نمی داند و در پاسخ به درخواست‌های حاضران برای حضورش در انتخابات نیز گفته است: با وجودی که ارزش زیادی برای دعوت مردم، قائلم و از صمیم قلب به آن احترام می‌گذارم، اما با توجه به ملاحظاتی که دارم باید با کمک صاحب‌نظران برای آن تدبیری اندیشید.
سید محمد خاتمی هم که این روزها صریح تر از گذشته سخن می گوید، صبح امروز با جمعی از وکلا و حقوقدانان دیدار داشته و نگاه خود به مسائل امروز و سرنوشت انتخابات و شرایط آینده را با چنین عباراتی تشریح کرده است: برای برون رفت از مشکل باید هم رویکردها و هم کارکردها عوض شود. نشانه اش هم می تواند جلوگیری از یکه تازی خشونتگران دروغ پردازی باشد که کارشان اتهام زنی و فحاشی و پرونده سازی است.
وی همچنین به صراحت گفته است: اگر فردی را مردم بخواهند که بیاید ولی نگذارند و به هر قیمتی جلو او را بگیرند آیا امیدها به یأس تبدیل نمی شود؟ آیا امیدها از طرف کسانی که دل بسته بودند به کینه تبدیل نمی شود؟ باید اول کاری کنیم که کینه ها فروکش کند تا لااقل امکان بحث کردن فراهم آید. و اگر هم آن فرد بیاید ولی دستگاه ها و نهادها در برابر او بایستند نمی تواند مشکلات را حل کند و به مطالبات به حق مردم پاسخ دهد.
مشروح آخرین سخنان هاشمی و خاتمی درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری، کاندیداتوری خود در آن و نحوه حل مشکلات بحرانی کنونی را به نقل از وب سایت های رسمی آنها در زیر بخوانید:
هاشمی: برای دعوت مردم ارزش زیادی قائلم/ ملاحظاتی دارم که باید برای آن تدبیری اندیشید
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص درخواست‌های مردمی برای حضورش در انتخابات گفت: با وجودی که ارزش زیادی برای دعوت مردم، قائلم و از صمیم قلب به آن احترام می‌گذارم، اما با توجه به ملاحظاتی که دارم باید با کمک صاحب‌نظران برای آن تدبیری اندیشید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی کشور به ویژه استان اصفهان، با تشریح وضعیت کنونی کشور و مقایسه آن با مقطع سال پایانی جنگ تحمیلی گفت: پس از جنگ با مذاکرات عقلانی و رفتار صحیحی که انجام دادیم، قطعنامه سازمان ملل به نفع ایران صادر شد و در آن ضمن محکومیت صدام، ایران را مستحق دریافت غرامت اعلام کردند و ایران با اعتمادسازی با خارج و برنامه‌ریزی معقول، به تدریج جایگاه خود را در منطقه و دنیا به دست آورد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه افزود: این روند به ویژه پس از اتخاذ سیاست خارجی ایران در قبال اشغال کویت روند صعودی یافت و معتقدم که اصلاح امور و جبران اشتباهات در دوره کنونی امکان‌پذیر است.
ایشان در پاسخ به سؤال یکی از حاضران به تشریح وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و گفت: این تصور که همه مصالح کشور ابتدا باید در مجمع تأیید و سپس کارها براساس آنها انجام شود، اشتباهی است که در اذهان به وجود آمده است و این در حالیست که اساس تشکیل مجمع داوری در اختلاف مجلس و شورای نگهبان است که ریشه آن به ابتدای انقلاب برمی‌گردد و این مسائل از زمانی که من عهده‌‌دار ریاست مجلس بودم، خود را نشان داد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: در آن زمان بخشی از اختلافات با دستور امام(ره) حل می‌گردید، اما خیلی از مسائل مهم از جمله قوانین کار، معادن، بازرگانی خارجی و موارد دیگر به خاطر اختلاف به وجود آمده بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بلاتکلیف ماند که برای حل و داوری بین این اختلافات مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شد.
ایشان با اشاره به عدم همکاری دولت در دوره‌های نهم و دهم با مجمع که حتی از حضور وزرا در جلسات مجمع ممانعت به عمل می‌آوردند، آن را موجب وارد آمدن آسیب جدّی به عدم پایبندی دولت به برنامه‌های پنجم و سیاست‌های کلی نظام دانست.
آیت الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم گفت: مردم ایران شایسته تحمل این‌گونه مشکلات ناشی از سوءمدیریت‌ها که هر روز هم بیشتر می‌شود، نیستند و امیدوارم در دوره جدید اجرایی به تدریج کشور بر مشکلات و معضلات فائق آید.
در ابتدای این دیدار برخی از حاضرین به نمایندگی از حاضران دیدگاه‌های خود را پیرامون اوضاع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور بیان داشتند و خواستار کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری شدند.
خاتمی: برای برون رفت از مشکل باید هم رویکردها و هم کارکردها عوض شود
جمعی از وکلا و حقوقدانان صبح امروز با سید محمد خاتمی دیدار کردند. در این دیدار که با صحبت های حاضرین در جلسه آغاز شد، دغدغه ها و مسائل مربوط به مسائل روز کشور و انتخابات پیش رو مطرح شد. گزیده مطالب حاضرین در جلسه در خبر تکمیلی منتشر خواهد شد. متن کامل سخنان سید محمد خاتمی در این نشست را در ادامه بخوانید:
به نام خدا
ضمن خیر مقدم به حضار گرامی، ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله و روز زن را به شما تبریک می گویم.
در خصوص مسائلی که درباره من از سر لطف گفته شد باید بگویم که من کوچتر از همه هستم.
در سال دوم ریاست جمهوری دور اول در دانشگاه تهران. گفتم که دو دسته هستند که می گویند آزادی و دین باهم سازگار نیست در دو طیف مختلف. یکی می گوید برای اینکه دین باشد ازادی برود و دیگری می گوید تا آزادی بماند دین را کنار بگذاریم و من گفتم دین و آزادی را با هم می خواهیم و اصلاً دین به آزادی فرا می خواند. کسانی می گویند اسلام با جمهوریت سازگار نیست و قدرت مبتنی بر رأی و آرا و خواست مردم نیست و عملاً آن را نفی می کنند و دیگری می گوید جمهوریت با دین و اسلام سازگار نیست. پس دین را کنار بگذاریم و من می گویم جمهوری اسلامی و اسلامی که من می شناسم با جمهوریت سازگار است و الان می گویم حداقلی که نمی توان از آن دست برداشت همین است.
جمهوریت مقتضای روزگار ما است و اسلامی که من می شناسم سازگار با جمهوریت است. مطالب امام و قانون اساسی هم بر این مطلب تأکید می کند و در این رابطه است که ارکان نظام هم باید با این دید معنی شود. در دوران ما تفکری درست مقابل این قرار گرفته که بسیاری از مشکلات جامعه ما ناشی از این است. نمی خواهم بگویم کسانیکه مسوولیت اصلی را دارند چنین می اندیشند، ولی این فکر در جامعه غالب است و امکانات را به دست می گیرد یا می خواهد بگیرد و از مصونیت آهنین برخوردار است اما طرف مقابل با تمام محدودیت ها روبرو است. اگر شرط حضور دست برداشتن از این باشد عطای حضور را به لقایش می بخشم.
ما در جمهوری اسلامی بسر می بریم . جمهوری اسلامی مبنایی دارد: قانون اساسی. هرکس که می آید در چارچوب قانون اساسی باید عمل کند. هدف ما اجرای همه جانبه قانون اساسی است. کسی نمی تواند پایبند به قانون اساسی نباشد و به صحنه بیاید.
وضع ناگوار امروز ناشی از رویکرد های غلط است. درست است که کارکردها موجب خسارت ها و مشکلاتی در همه جهات شده است. اما غافل نباشیم که بسیاری از رویکردها به این کارکردها و وضع منجر شده است. در مورد تحریم و فشارهای بین المللی که منشاء مشکلات است خطابم به کسانی است که تحریم می کنند تا نظام را تحت فشار قرار دهند و اوضاع را موافق خواست خود عوض کنند: بزرگ ترین فشار تجریم ها متوجه مردم است. اگر امروز مردم به خاطر دارو و معیشت در تنگنا قرار گرفته اند از جمله به خاطر این تحریم ها است و مطمئناً مردم ما از تحریم کنندگان خشمگین می شوند. من هشدار می دهم هرچه زودتر این تحریم ها برداشته شود به نفع مردم ما است و در صورت ادامه، دود آن به چشم مردم می رود و البته همبستگی مردم در برابر تحریم کنندگان بیشتر می شود. فارغ از هر امری این تحریم های ظالمانه و مغرضانه باید برداشته شود. به هر حال برای برون رفت از مشکل باید هم رویکردها و هم کارکردها عوض شود.
نشانه اش هم می تواند جلوگیری از یکه تازی خشونتگران دورغ پردازی باشد که کارشان اتهام زنی و فحاشی و پرونده سازی است. امروز آن که به نام انقلاب تهمت می زند و دروغ می گوید از مصونیت کامل برخوردار است. حتی علیه دروغ ها و تهمت ها شکایت هم شده، اما کسی برخورد نمی کند. و نیز این جریان می کوشد تا در همه جا نفوذ کند و دستگاه های مختلف را نیز تحت تأثیر قرار دهد. باید نظام با سعه صدر برخورد کند.
باز هم تأکید می کنم اگر فردی را مردم بخواهند که بیاید ولی نگذارند و به هر قیمتی جلو او را بگیرند آیا امیدها به یأس تبدیل نمی شود؟ آیا امیدها از طرف کسانی که دل بسته بودند به کینه تبدیل نمی شود؟ باید اول کاری کنیم که کینه ها فروکش کند تا لااقل امکان بحث کردن فراهم آید. و اگر هم آن فرد بیاید ولی دستگاه ها و نهادها در برابر او بایستند نمی تواند مشکلات را حل کند و به مطالبات به حق مردم پاسخ دهد.
امیدوارم انتخابات موجب ایجاد فضایی شود که سوء تفاهم ها و دشمنی ها را کمتر کند و فضای امنیتی و فشار موجود که به زیان همه است تغییر یابد، در حالی که ما گاه خلافش را می بینیم؛ احضارها، تهدیدها و نیز شنیده ام که همین روزها عده ای را از بند عمومی به زندان انفرادی برده اند! چرا؟!
ما باید روی مسأله برد برد فکر کنیم، نه باخت باخت. امروز همه در معرض تهدید هستیم. ما حکومت مقتدر می خواهیم و اقتدار واقعی هنگامی است که اعتماد متقابل دولت و ملت باشد و رضایت واقعی در مردم ایجاد شود و اگر این نباشد قدرت نظامی و امنیتی اقتدار واقعی نمی آورد.
امیدوارم کینه ها کمتر و دل ها بهم نزدیک تر شود. امکان دیالوگ و بحث وجود داشته باشد نه اینکه انتقاد هزینه داشته باشد امیدوارم انتخابات به گونه ای باشد که سبب رسیدن مردم به خواسته های اساسی شان باشد. در این صورت هم نظام حفظ می شود و تقویت می گردد و هم به یاری خداوند مشکلات به تدریج حل خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر