۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

انتقاد رئیس دیوان عدالت اداری از دوربین و شنود گذاشتن برای مردم


چکیده :به رغم اینکه از سوی ماموران امنیتی و اطلاعاتی به راحتی از وسایل شنود استفاده کرده و حتی در بازجویی ها به خصوصی ترین مسایل اشاره می کنند، رییس دیوان عدالت اداری می گوید: متاسفانه داریم کسانی که به دنبال این هستند آقایی کارمند یا مسئول بوده، برایش دوربین مخفی و شنود بگذارند، مامور قرار دهند و اطلاعاتی و معلوماتی را از این و آن به دست بیاورند و این را در اذهان عمومی و بین مردم بکشانند....

کلمه- گروه خبر: به رغم اینکه از سوی ماموران امنیتی و اطلاعاتی به راحتی از وسایل شنود استفاده می شود و حتی در بازجویی ها به خصوصی ترین مسایل اشاره می کنند، رییس دیوان عدالت اداری می گوید: متاسفانه داریم کسانی که به دنبال این هستند آقایی کارمند یا مسئول بوده، برایش دوربین مخفی و شنود بگذارند، مامور قرار دهند و اطلاعاتی و معلوماتی را از این و آن به دست بیاورند و این را در اذهان عمومی و بین مردم بکشانند.
بر خلاف قانون اساسی مساله شنود همواره یکی از مشکلات جدی شهروندان بوده است. فرمانده نیروی انتظامی ایران گفته بود که تمامی ایمیل‌ها و اس‌ام‌اس‌ها کنترل می‌شوند و ما می‌دانیم از کجا فرستاده می‌شوند.ایمیل‌ها و اس‌ام‌اس‌ها از جایی فرستاده می‌شود که کاملاً در کنترل ما قرار دارد. تصور نکنند که آنتی پروکسی جلویش را می‌گیرد و این تصور اشتباه را نداشته باشند که کنترل نمی‌شوند چرا که تاکنون در رابطه با آنها نیز مدارا می‌شده است.
سال گذشته وزیر ارتباطات از همکاری با نهادهای اطلاعاتی برای شنود شهروندان خبر داد.
رئیس دیوان عدالت اداری، در گردهمایی با مسئولان حقوقی نهادهای دولتی، بخشی از عهدنامه مالک اشتر را قرائت و از مسایلی که به عنوان “بداخلاقی” در جامعه یاد کرد، انتقاد کرد. محمدجعفر منتظری،گفت “امام علی (ع) در بخش دیگری از نامه خود به مالک می فرماید: “معایب مردم را طلب نکن.” ولی امروز می بینیم پرونده سازی برای مردم و بروز دادن پرونده ها زیاد شده است. مصداق این آسیب را بسیار می توانیم ببینیم. این که عده ای می روند دنبال اینکه ببینند کسی چه اشکال و نقصی دارد و بدون تحقیقات صحیح و یا اینکه شایستگی و مصلحت باشد، بخواهند آن را علنی کنند، مخالف فرمایش امیر المومنین (ع) است.”
او در ادامه با انتقاد از برخی مسایل در کشور گفت: “متاسفانه داریم کسانی که به دنبال این هستند آقایی کارمند یا مسئول بوده، برایش دوربین مخفی و شنود بگذارند، مامور قرار دهند و اطلاعاتی و معلوماتی را از این و آن به دست بیاورند و این را در اذهان عمومی و بین مردم بکشانند و پیش این و آن مطرح کنند. هر کس می خواهد باشد، این چه مصداقی از تبعیت از عدالت علوی است؟ امیرالمومنین می گوید بدترین مردم که باید از آن اجتناب کرد، کسانی اند که دنبال عیب جویی از مردمند و می خواهند پرونده سازی کنند. بالاخره هر کسی لغزشها و خطاهایی دارد و حضرت می فرماید والی و دست اندرکار حکومت، سزاوارترین است که تلاش کند عیوب را بپوشاند.”
منتظری همچنین آمار مشروحی را از تعداد پرونده های شکایتهای مردم و از عملکرد و بخشنامه های دولتی مطرح شده، ارائه کرد و گفت: ” لازم است به عرض مسئولان دولت برسانم در دیوان عدالت اداری با انبوهی از پرونده ها مواجهیم که قضات را زمین گیر می کند. ورودی شعب دیوان عدالت اداری ماهانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ فقره پرونده است. این در حالی است که قضات دیوان تنها ۴ روز در هفته را فرصت رسیدگی به پرونده ها و شکایات را دارند و روزهای دیگر کاری را در کمیسیونهای تخصصی و مجمع عمومی دیوان، کار می کنند. پس شما بگویید در هر روز چند پرونده را یک قاضی باید بررسی کند؟”
وی در ادامه گفت: “قضات اگر پرونده ها را خارج از وقت اداری رسیدگی نکنند، واقعا همه تلنبار می ماند. در پایان سال گذشته از قضات تقاضا کردم منت بگذارند و از ایام تعطیلات عید نیز استفاده کنند. بعد از تعطیلات، تعداد قابل توجهی از قضات، در نوروز، پرونده بردند و رسیدگی کردند. نزدیک به ۲ هزار پرونده در روزهای تعطیلات نوروز توسط قضات دیوان رسیدگی شده است. بار سنگینی است و باز هم مردم و مسئولان مراجعه می کنند و از اطاله دادرسی فریادشان بلند است. پرونده هایی داریم ۲ سال یا یک سال و نیم طول می کشد ولی میانگین رسیدگی به هر پرونده بین ۶ تا ۷ ماه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر