۱۳۹۲ اردیبهشت ۸, یکشنبه

اختلاس کش آمد؛ صدور حکم سه نماینده مجلس متهم در پرونده فساد سه هزار میلیاردی


چکیده :در جریان رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ نام علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ارسالان فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی و همچنین محمد دهقان عضو هیأت رئیسه و کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس نیز برده شد.در آن زمان اخبار مبنی بر مشارکت فرزندان تعدادی از نمایندگان در این اختلاس سه هزار میلیاردی نیز منتشر شد. اما تاکنون از سوی مقامات قضایی نامی از این متخلفان برده نشده است. ...

کلمه- گروه خبر: با گذشت نزدیک به دو سال از اختلاس بزرگ سه هزار میلیاردی، سرانجام بدون اینکه نامی از متخلفان برده شود، حکم سه نماینده مجلس هشتم که در پرونده فساد سه هزار میلیاردی متهم بودند، صادر شد.
چندی قبل پرونده این سه نماینده برای رسیدگی به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران فرستاد شد که سه نماینده مورد نظر به ریاست قاضی مدیرخراسانی محاکمه شدند.
در جریان رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ نام علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ارسالان فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی و همچنین محمد دهقان نماینده ازنا و دورود نیز برده شد.
در آن زمان اخبار مبنی بر مشارکت فرزندان تعدادی از نمایندگان در این اختلاس سه هزار میلیاردی نیز منتشر شد. اما تاکنون از سوی مقامات قضایی نامی از این متخلفان برده نشده است.
آبان ماه سال ۹۰ برخی سایت‌ها خبر دادند که یکی از نمایندگان مجلس، حدود ۲۴ ساعت در ارتباط با پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی بازداشت شده بود که با وساطت علی لاریجانی رییس مجلس آزاد شد. در همین رابطه نیز علاالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چند باری در جمع خبرنگاران اعلام کرد بازداشتی در کار نبوده است بلکه از وی صرفا بازجویی شده است.
پس از آن بود که یکی از نمایندگان مجلس در خصوص نقش علاالدین بروجردی در اختلاس بزرگ گفت: آقای بروجردی در پاسخ به اتهام همکاری و توصیه نامه‌های ایشان با سربرگ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به متهم ردیف اول پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی، تاکید کرده‌اند که ارتباطشان با گروه آریا و ماجرای اختلاس تنها نوشتن یک سفارشنامه با سربرگ کمیسیون برای کمک به مردم بیکار حوزه انتخابیه‌اش بوده است تا با احداث کارخانه‌ای مشکلات مردم در این زمینه رفع و یا کاهش دهد.
تاکنون به اتهامات ۵۵ متهم این پرونده بزرگ رسیدگی شده است. حکم اعدام چهار متهم اصلی پرونده نیز تائید و برای اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرا فرستاده شده است.
امروز قاضی مدیرخراسانی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص حکم صادره در مورد نمایندگان گفته است: در پرونده های قضایی تا زمانی که حکمی صادر و تایید نشود نمی توان در این رابطه اظهارنظر کرد.
اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی توسط ال سی های جعلی بانک صادرات در زمان تصدی محمد جهرمی، دبیراجرایی پیشین شورای نگهبان صورت گرفت و به همین دلیل در اویل مهر ۱۳۹۰ از ریاست بانک صادرات برکنار شد.
اما محمد جهرمی مشکلاتی از قبیل اختلاس در بانک را ناشی از ناموفق بودن سیستم کنترل بانکی دانسته و گفته بود که با ادامه روند فعلی، مسئولان بانک مرکزی باید پاسخگوی سوء استفاده های احتمالی در آینده نیز باشند.
در بزرگترین اختلاس تاریخ کشور، هفت بانک مشارکت داشتند و اسامی نمایندگان مجلس نیز در این پرونده برده شده بود. علاء‌الدین بروجردی٬ ارسلان فتحی‌پور٬ محمد دهقان٬ جبار کوچکی‌نژاد و صمد مرعشی و فرزندان تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله افرادی هستند که در این پرونده اختلاس نام آنها برده شده، اما هیچ یک محاکمه نشدند.
همچنین در جلسات چهارده گانه دادگاه اختلاس نام چندین تن از مدیران دولتی برده شده است. وزیر سابق راه و ترابری، معاون وزیر صنایع، قائم مقام سابق بانک مرکزی، معاون سابق وزیر اقتصاد، وزیر سابق صنایع، معاون سابق وزیر راه و ترابری از جمله مدیران ارشدی هستند که در این اختلاس نقش داشته اند.
در همین حال محمودرضا خاوری، مدیرعامل بانک ملی ایران هم که اینک در کاناداست و نحوه خروجش از کشور نیز بسیار پر ابهام بود، با بیان این که “ریشه اصلی این سوء استفاده در بانک صادر کننده اعتبارات اسنادی بوده و تردیدی در مسوولیت بانک صادرات نیست” از سمت خود استعفا کرد. وی در حال حاضر تحت تعقیب اینترپل است.
هر چند وزیر اقتصاد متهم اصلی این پرونده را قهرمان صنعت کشور خوانده بود و گفته بود که وی تاکنون ده هزار شغل در کشور ایجاد کرده است و باید او را به عنوان قهرمان معرفی کرد، اما وی به عنوان اولین متهم، در مقابل دادگاه قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت.
محمود احمدی نژاد نیز در ادامه بگم بگم های خود در واکنش به کسانی که دولت را به اختلاس متهم می کنند، گفته بود “ما باز هم سکوت می‌کنیم که به خاطر مقام رهبری است، البته این سکوت وحدت بخش طولانی مدت نخواهد بود”.
هر چند آیت الله خامنه ای خواسته بود رسیدگی به این اختلاس کش نیاید، اما با گذشت نزدیک به دو سال هنوز پیامدهای این پرونده فساد مالی که مجلس و دولت در آن دست داشتند، در صدر اخبار رسانه ای است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر