۱۳۹۲ فروردین ۲۹, پنجشنبه

مصباح یزدی: ولی فقیه شبیه ترین فرد به امام معصوم است/ رییس جمهور بدون حکم رهبری طاغوت است


چکیده :مصباح یزدی که عدم اعتقاد به ولایت فقیه را با شرک برابر می داند، این بار اظهار نظر کرده است که مشروعیت کل نظام به ولایت فقیه است و رییس جمهور منتخب مردم اگر از طرف ولی فقیه نصب نشود، اطاعت از او حرام است. ...

مصباح یزدی که عدم اعتقاد به ولایت فقیه را با شرک برابر می داند، این بار اظهار نظر کرده است که مشروعیت کل نظام به ولایت فقیه است و رییس جمهور منتخب مردم اگر از طرف ولی فقیه نصب نشود، اطاعت از او حرام است.
به گزارش ایسنا، مصباح یزدی در همایشی با عنوان جایگاه ولایت و دولت در نظام اسلامی با تبیین این مسئله، اظهار کرد: رییس جمهور منتخب مردم اگر از طرف ولی فقیه نصب نشود، طاغوت است و اطاعت از او حرام، زیرا هیچ‌کس حق ندارد بدون اذن ولی فقیه حکومت کند.
این عضو شورای فقاهت جبهه پایداری خاطرنشان کرد: بنابراین مشروعیت کل نظام به ولایت فقیه است و مشروعیت او نیز از طرف امام معصوم حاصل می‌شود.
مصباح یزدی در بخشی دیگری از سخنان خود درباره این‌که رابطه ولایت و ارتباط آن با دولت در چیست؟ به بیان دیدگاه اسلامی و فقهی پرداخت و افزود: با وجود آن‌که ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد که در همه دنیا نیز این انقلاب مبتنی بر ولایت فقیه شناخته شده است، اما ابعادی از مسئله ولایت فقیه وجود دارد که برای بسیاری افراد کاملا روشن نشده است.
وی ادامه داد: در همه دنیا حکومت‌هایی داریم که به نحوی مبتنی بر دموکراسی هستند و این برای آنها اصل پذیرفته‌ شده‌ای است که مردم باید خود حکومتشان را انتخاب کنند، البته غیر از چند کشور که سلطنتی و تشریفاتی هستند، مانند انگلیس،‌دانمارک و غیره که ظاهرا اینگونه حکومت می‌کنند.
مصباح یزدی خاطر نشان کرد: عموما کشورهای دنیا به صورت جمهوری اداره می‌شوند و مردم در انتخابات آنها شرکت کرده و مسوولین را به وسیله رای مستقیم و انتخابات تعیین می‌کنند.
وی با بیان این‌که در ایران در یک مقطع زمانی دو منصب رسمی نخست‌وزیری و ریاست جمهوری وجود داشت، یادآور شد: بعدها مشکلاتی که در مدیریت پیش آمد، در بررسی قانون اساسی پست نخست‌وزیری حذف شد و مردم با شرکت در انتخابات رییس جمهور منتخب خود را انتخاب می‌کنند.
وی تاکید کرد: مردمی که در انتخابات شرکت می‌کنند، برای این است که چه کسی می‌خواهد شخص اول مقام اجرایی باشد و در منطق جهانی این امر یعنی دموکراسی.
این عضو شورای فقاهت جبهه پایداری تصریح کرد: البته پست ریاست جمهوری پست دائمی نبوده و هر چند سال یکبار تغییر می‌کند و مقام ثابتی که نماد حیات حکومت باشد، در مقام معظم رهبری تجلی می‌یابد.
مصباح یزدی در ادامه درباره این‌که رهبری چه رابطه‌ای با دولت و رییس قوه مجریه دارد گفت: یک بحث این است که قانون اساسی ما چه رابطه‌ای را در نظر گرفته است، بحث دیگر این است که دین ما چه چیزی را می‌گوید، البته باید در نظر داشت که اسلام احکام فردی و اجتماعی دارد و می‌خواهد که این احکام توسط کسانی که متصدی اجرا هستند، اجرایی شود.
وی افزود: باید بدانیم که در نوع اول اسلام نظام حکومتی دارد، دیگر آن که اساس این نظام حکومتی در شریعت تدوین شده و حکم قانونی از سوی خدا به پیغمبر نازل شده و به وسیله ائمه(ع) تبیین شده است.
مصباح یزدی تصریح کرد: این نظام حکومتی که اسلام می‌گوید یک نظام یک مرحله‌ای نیست و قابل انعطاف است، البته انعطاف در بعد طولی یعنی می‌گوید اگر مدل اول ارائه شد، امکان اجرا نداشت، باید از مدل‌های بعدی که توسط اسلام پیشنهاد شده است، استفاده کرد.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین در راس هرم حکومت باید شخصی معصوم قرار گرفته باشد و این شخص معصومی که در راس هرم قدرت قرار می‌گیرد، قانونگذار نیست کسی است که قانون را از خداوند که خود قانونگذار است دریافت کرده و به مردم ابلاغ می‌کند.
وی با طرح این سوال که آیا با بیان قانون و آگاهی مردم از احکام مشکل جامعه حل می شود؟ یادآور شد: تاریخ ثابت کرده و تجربه‌های مکرر از پیدایش انسان بر روی زمین نشان داده که از همان اوایلی که ۴ و ۵ نفر انسان بر روی زمین زندگی می‌کردند جنایت اتفاق افتاده و برادری،‌برادر خود را کشته است.
مصباح یزدی تاکید کرد: پس با دانستن حرام و حلال مسئله جامعه حل نمی‌شود و نیازمند قدرت اجرایی است تا برای کسانی که تخلف می‌کنند ،احکام اجرا شود.
وی با اشاره به مسئله ملت- دولت گفت: در این مبحث مسئله ملت- دولت مطرح نیست، زیرا اینها اصطلاحات سیاسی است که ایجاد شده است، البته می‌تواند قابل تطبیق با مباحث اسلامی باشد.
مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که باید از کسی که تشخیص دادیم، صلاحیت بیشتری دارد اطاعت کنیم گفت: بهترین راه این است که وقتی به معصوم (ع) دسترسی نداریم، از کسی که به او شبیه‌تر است تبعیت کنیم و هوای نفس نباید باعث شود، قانون را زیر پا بگذاریم. البته بدانیم که مثل علی(ع) پیدا نخواهد شد، اما شبیه او پیدا می‌شود و خداوند دو مورد شبیه او را به ما عطا کرده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر