۱۳۹۱ اسفند ۸, سه‌شنبه

اعتراض خانوادگی کشاورزان اصفهانی به انتقال آب استان


چکیده : کشاورزان شرق اصفهان، که روز جمعه گذشته لوله انتقال آب زاینده‌رود به استان یزد را شکستند تا از طریق مانع انتقال آب به این استان در شرایط خشکی زاینده‌رود شوند، طی روز های گذشته، با آوردن زن و فرزندانشان به همراه تراکتورهای خود، شب‌ها با روشن کردن آتش در کنار تراکتورها می‌مانند و نان خود را هم همانجا می‌پزند!...

کشاورزان شرق اصفهان، که روز جمعه گذشته لوله انتقال آب زاینده‌رود به استان یزد را شکستند تا از طریق مانع انتقال آب به این استان در شرایط خشکی زاینده‌رود شوند، طی روز های گذشته، با آوردن زن و فرزندانشان به همراه تراکتورهای خود، شب‌ها با روشن کردن آتش در کنار تراکتورها می‌مانند و نان خود را هم همانجا می‌پزند!
به گزارش بهار نیوز، در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی زاینده‌رود، کشاورزان شرق اصفهان برای کشت محصولات خود با مشکل کمبود شدید آب مواجه هستند به طوری که بسیاری از آنها دست از کشاورزی کشیده و یا به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند یا برای کار به شهرهای اطراف مهاجرت کرد‌ه‌اند. اما از حدود ۴۰ روز پیش، کشاورزان در شرق اصفهان، شیوه جدیدی از اعتراض را آغاز کردند و با تجمع تراکتورهای خود در کنار جاده شرق، به نوعی اعتراض خود را به موضوع خشکسالی نشان داده‌اند و با نصب پلاکاردهایی خواستار حق‌آبه خود هستند که از زمان صفویه و توسط شیخ بهایی مشخص شده است.
کشاورزان با آوردن زن و فرزندانشان به محل تجمع تراکتورها، حتی شب‌ها با روشن کردن آتش در کنار تراکتورها می‌مانند و نان خود را هم همانجا می‌پزند. اما روز جمعه در پی اعتراضات پی در پی کشاورزان شرق اصفهان به عدم تخصیص آب برای کشت، این اعتراضات با روشی متفاوتر به اوج خود رسید.
این مسئله در حالی اتفاق می‌افتد که به رغم کاهش منابع آبی زاینده‌رود و محروم ماندن بخش کشاورزی از این حق آبه چندصد ساله خود که گواه آن مدارک مستند تاریخی است، بخش صنعت استان سهم خود از آب زاینده‌رود را با کمترین تنشی در این سالها دریافت کرده است و همین موضوع سبب اعتراض بسیاری از کشاورزان استان نیز شده است؛ چرا که اگر منابع آبی در استان کم شده است این کاهش سهم در دریافت آب باید برای تمام گروه‌های دریافت کننده آب از زاینده‌رود یکسان اعمال شود اما در سال‌های گذشته به ویژه در دو سال اخیر این اتفاق در حوزه تخصیص آب صورت نگرفت.
دولت دهم و مدیریت استان اصفهان به اولویت، شرب، صنعت و کشاورزی برای تخصیص آب زاینده‌رود اعتقاد دارد و بر اساس همین اعتقاد نیز امسال کشت پاییزه به کشاورزان اصفهانی به ویژه در شرق اختصاص نیافت. کشاورزان اصفهانی که از وضعیت معیشتی خود به واسطه عدم کشت، ناراضی هستند و در این شرایط متزلزل اقتصادی کشور روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند، در اعتراض به انتقال آب زاینده رود به استان یزد، در شرق اصفهان لوله انتقال آب را شکستند تا شاید از این رهگذر توجه مسئولان استان را به وضعیت نامطلوب اقتصادی و معیشتی که اکنون در آن به سر می‌برند، نشان دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر