۱۳۹۱ اسفند ۹, چهارشنبه

ادامه اعدام های مخفیانه و دسته جمعی در زندان وکیل آباد مشهد


چکیده :اعدام های مخفیانه و و دسته جمعی در زندان وکیل آباد مشهد که مرحوم احمد قابل از جمله شاهدان و افشاگران آن بود و در این مسیر احضار و محاکمه نیز شد، هم چنان ادامه دارد و گزارش ها حاکی از آن است که نزدیک به 3 هزار نفر از زندانیان این زندان در نوبت اعدام قرار دارند....

اعدام های مخفیانه و و دسته جمعی در زندان وکیل آباد مشهد که مرحوم احمد قابل از جمله شاهدان و  افشاگران آن بود و در این مسیر احضار ومحاکمه نیز شد، هم چنان ادامه دارد و گزارش ها حاکی از آن است که نزدیک به ۳ هزار نفر از زندانیان این زندان در نوبت اعدام قرار دارند.
زندان وکیل آباد مشهد چنانچه کلمه پیش از این گزارش کرده بود، زندان بزرگی است که بیش از دوازده هزار زندانی را در خود جای داده و حالا به گزارش منابع خبری حدود سه هزار محکوم به مرگ در صف اعدام قرار دارند. زندان وکیل آباد با این حال تنها گنجایش چهار هزار زندانی را دارد. گزارش ها حاکی است که اعدامی ها را در گروههای هفتاد نفره به سالن ملاقات شرعی زندان وکیل آباد می آورند و ساعتی به غروب مانده به طور دسته جمعی و با طناب به دار می آویزند. اعدامی ها تا چند لحظه مانده به موعد اعدام نمی دانند که برای چه به دفتر زندان احضار شده اند و تنها وقتی تلفن های زندان در یک ساعت به غروب مانده به کلی قطع می شود، دیگر زندانیان خبردار می شوند که ساعت اعدام فرارسیده است. زندانیانی که نه وکیلی داشته اند و نه دادگاه عادلانه ای برای آنها برگزار شده است.
اعدام های گروهی و مخفیانه در این زندان پس از وقفه ای، از مهر ماه سال ۹۱ از سر گرفته شده است. یکشنبه ۲۲ بهمن و چهارشنبه ۲۵ بهمن سال ۹۱ آخرین نوبت های اعدام های دسته جمعی و مخفیانه در زندان وکیل آباد مشهد بوده که توسط شاهدان عینی در مشهد تایید شده است و طی آن دهها زندانی زندان وکیل آباد اعدام شده اند. اتهام اکثر اعدام شدگان مربوط به خرید و فروش و حمل مواد مخدر است. هم چنین گزارش می شود که در بین اعدام شده های روز ۲۵ بهمن یک زندانی نوجوان که زمان وقوع جرم کمتر از ١٨ سال داشته ، وجود داشته است. یک مورد هم اعدام به جرم قتل در اثر توهم به وجود آمده از طریق ماده مخدر شیشه بوده است.
تعداد اعدام های پنهانی در زندان وکیل آباد از زمستان ۸۸ تا پاییز سال ۹۰ دست کم ۵۵۰ زندانی گزارش می شود. علاوه بر آن تنها در مرداد ماه سال ۸۹ سه نوبت اعدام گروهی به تعدادهای ۷۰، ۶۳ و ۶۷ نفر اجرا شده است و اصلا مشخص نیست که در جریان بازپرسی و محاکمه و اجرای حکم این متهمان به صورت دسته جمعی، چقدر حداقل ضوابط قانونی مراعات می شود. ‏
گفته می شود که‏ در میان اعدام شدگان تعداد کثیری از زندانیان افغان نیز وجود دارد که اجساد آنها به افغانستان منتقل نشده و در بخشی از گورستان مشهد (بهشت رضا) که تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی است، همراه با اجساد دیگر اعدامی های مخفیانە وکیل آباد، دفن شدەاند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر