۱۳۹۱ اسفند ۱, سه‌شنبه

بازداشت و بازجویی فعالان مطبوعاتی در ایلام


چکیده :روز گذشته خبر از بازداشت بیش از ده نفر از روزنامه نگاران ایلامی توسط اطلاعات سپاه این شهر منتشر شد که حالا تعداد آنها نزدیک به 30 نفر گزارش می شود، با این حال رقم دقیق بازداشت ها مشخص نیست و در میان آنها بسیاری از فعالان اجتماعی نیز وجود دارند....

روز گذشته خبر از بازداشت بیش از ده نفر از روزنامه نگاران ایلامی توسط اطلاعات سپاه این شهر منتشر شد که حالا تعداد آنها نزدیک به ۳۰ نفر گزارش می شود، با این حال رقم دقیق بازداشت ها مشخص نیست و در میان آنها بسیاری از فعالان اجتماعی نیز وجود دارند.
سایت خبرنگاران ایران در گزارشی نوشت: خانواده‌های این افراد از اطلاع رسانی منع شده‌اند و از سوی دیگر این حجم بازداشت‌ها آن‌ها را ترسانده است.
همچنین ماموران اطلاعات سپاه به تعدادی از خانه‌ها مراجعه کردند که افراد مورد نظر آن‌ها حضور نداشتند و این بدین معناست که افراد دیگری نیز تحت تعقیب هستند.
از سویی در حالیکه گفته شد بازداشت روزنامه نگاران و فعالان فرهنگی – اجتماعی ایلام به صورت احضار و بازجویی چند ساعته بوده است، اما برخی منابع به سایت خبرنگاران ایران اعلام کرده‌اند که تا صبح امروز آزادی تمامی روزنامه نگاران و فعالان ایلامی تایید نمی‌شود.
روز گذشته در خبری اعلام شد، ۱۲ نفر از روزنامه نگاران شاغل در ماهنامه «وریا» و هفته نامه‌های «کوشک» و «نجوا» بازداشت شده‌اند که از محل نگهداری آن‌ها اطلاعی در دست نیست.
روزنامه نگاران بازداشت شده در نشریه‌های به زبان کردی – فارسی فعالیت می‌کردند ضمن اینکه عضو انجمن ادبی «هانا» که دارای مجوز رسمی است نیز بودند انجمن هانا بیشتر به بررسی ادبیات کردی و فعالیت‌های فرهنگی در این زمینه می‌پردازد.
اسامی شش نفر از بازداشت شده‌ها و احضار شده‌ها مشخص شده است.
گفته می‌شود در بین بازداشت شده‌ها چند روزنامه نگار زن هم بوده‌اند که «نسرین باوندپور» روزنامه نگار و شاعر از جمله آنهاست. «نسرین باوندپور» ۲۸ ساله و متولد ایلام است و از شاعران و داستان نویسان ایلامی به شمار می‌آید و از معدود افرادی است که به زبان کردی در دو حوزه شعر و داستان فعالیت می‌کند.
«احسان نیک پی» کار‌شناس ارشد روابط بین الملل از دیگر بازداشتی هاست. وی سردبیری بخش کردی نشریه «وریا» را برعهده دارد. فعالیت‌های روزنامه نگاری او بیشتر در حوزه موسیقی و ادبیات کردی است.
«کامران محمدرحیمی» عضو خانه مطبوعات ایلام و سردبیر نشریه کوشک از دیگر بازداشت شده‌ها توسط اطلاعات سپاه است. او از افراد قدیمی در حوزه روزنامه نگاری در ایلام است که بار‌ها به خاطر نوشته‌هایش مورد تقدیر قرار گرفته است. وی در سال ۱۳۷۷ نخستین بخش کُردی تحت عنوان «زوان ئیمه» را در هفته نامه پیک ایلام راه اندازی کرد که به مدت ۴ سال و ۹۹ شماره تا سال ۱۳۸۱ تداوم یافت. در سال ۱۳۸۱ به عنوان سردبیر اولین نشریهٔ دانشجویی کُردی – فارسی «ویرا» انتخاب شد و شماره ۱ و ۲ آن را منتشر کرد. در اواخر سال ۱۳۸۱ در اولین کنگره علمی زبان کُردی در تهران از سوی جمع کثیری از زبان‌شناسان و محققان و نخبگان، به عنوان عضو مجمع علمی زبان کُردی انتخاب شد و در طول این مدت عضو شورای سردبیری اولین مجله زبان‌شناسی کُردی تحت عنوان «زمانه وان» بوده و تا کنون ۳ شماره آن را منتشر کرده است و هم اکنون نیز عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان ایلام و سردبیر نشریه کوشک است. او همچنین کتابی درباره دستور زبان کردی منتشر کرده است.
محسن و رحمت چراغی دو روزنامه نگار از نشریه «وریا» هستند که نام آن‌ها هم در بین بازداشتی‌ها مشاهده می‌شود. «عباس محمدزاده» روزنامه نگار و محقق تاریخ معاصر ایران از دیگر بازداشتی هاست. او درباره تاریخ معاصر و فرهنگ و ادبیات کردی فعالیت کرده است. محمدزاده تاکنون کتاب «قیام مردم ایلام در عصر رضاشاه» را دو بار تجدید چاپ کرده و کتاب «افسانه‌های ایلام و کرماشان» را به زبان کردی منتشر کرده است. «ئاریتاک» (مجموع داستان‌های کوتاه به زبان سورانی) را نیز در دست چاپ دارد. همچنین وی در زمینه ویراستاری: «شای وشین»، «دار ئاسو»، «تطبیق واژگان کردی ایلامی با فارسی میانه»، «شه وگار زمسان» و… را انجام داده و عضو «انجمن کردی هانا» است. وی در هفته نامهٔ نجوا (صفحهٔ ادبی واژار) فعالیت می‌کند. نجوا از جمله نشریات مطرح ایلام و جزو پرفروش‌ترین‌ها به شمار می‌رود.
طی هفته‌های گذشته ۱۶ روزنامه نگار نیز در تهران بازداشت شدند که هم اکنون ۱۳ نفر آن‌ها هنوز در زندان اوین به سر می‌برند. ایران اکنون بزرگ‌ترین زندان روزنامه نگاران جهان لقب گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر