۱۳۹۱ اسفند ۲۹, سه‌شنبه

اولتیماتوم دولت به شرکت های هواپیمایی: ایرلاین ها ملزم به پرداخت روزانه وجه سوخت شدند


چکیده :شرکت های هواپیمایی موظف شدند ابتدا قراردادهای جدید را منعقد کرده و سپس وجه سوخت دریافتی را به صورت روزانه پرداخت...

کلمه- گروه اقتصادی: اختلافات دولت و شرکت های هواپیمایی بر سر سوخت تا روزهای آخر سال موضوعی دنباله دار است و حالا مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از افزایش ۴۳ میلیارد تومانی بدهی شرکت های هواپیمایی(ایرلاینز) به این شرکت بابت خرید سوخت خبر داده و مجموع بدهی را ۵۷۳ میلیارد تومان اعلام کرده است. او ضمن آن گفته است: شرکت های هواپیمایی موظف شدند ابتدا قراردادهای جدید را منعقد کرده و سپس وجه سوخت دریافتی را به صورت روزانه پرداخت کنند.
به گزارش کلمه، پیش از این علیرضا رجب‌پور، معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حجم بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی از محل دریافت سوخت را بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود.
با این حال شرکت های هواپیمایی این بدهی را ناشی از اختلاف محاسبه دولت بر سر مبلغ سوخت دانسته و ضمن آن گفته اند: با این وضع درآمد ریالی و هزینه‌های ارزی، توان پرداخت بدهی سوخت خود را ندارند.
سید عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است: پول سوخت نداریم، وزارت نفت بیاید هواپیماهایمان را ببرد.
او با اشاره به مشکلات پیش‌روی ایرلاین‌ها در پرداخت بهای سوخت، گفته بود: با نوسانات اخیر ارزی، افزایش قیمت سوخت و بهای بلیت تکلیفی، تعداد صندلی ناوگان نه تنها افزایش نمی‌یابد، بلکه طبق پیش‌بینی‌ها، تعداد صندلی ناوگان رو به کاهش است، زیرا به دلیل عدم تأمین منابع ارزی، بسیاری از هواپیماهای ناوگان هوایی کشور از خط خارج شده است.
پرورش مدیرعامل ایران‌ایر هم در توضیح این بدهی به فارس گفته بود: بخشی از این بدهی  مشمول پرداخت یارانه بوده است.
از سویی رییس انجمن شرکت های هواپیمایی توضیح داده بود: این بدهی که از سوی وزارت نفت اعلام می شود، اختلاف حساب نرخ ۱۰۰ تومانی سوخت است که ۲۰۰ تومان محاسبه می کنند.
با این وجود خبرگزاری ایرنا به نقل از مصطفی کشکولیˈ با اعلام اینکه پیش از این شرکت های هواپیمایی ۵۳۰ میلیارد تومان بابت خرید سوخت به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران بدهکار بودند که این مبلغ هم اکنون به ۵۷۳ میلیارد تومان رسیده، افزوده که در راستای حل مشکل میان شرکت ملی پخش و شرکت های هواپیمایی، شرکت های هواپیمایی موظف شدند ابتدا قراردادهای جدید را منعقد کرده و سپس وجه سوخت دریافتی را به صورت روزانه پرداخت کنند.
۲۰ فروردین ماه امسال بود  که جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به شرکت های هواپیمایی سه ماه مهلت داد تا بدهی ۵۶۷ میلیارد تومانی خود را تسویه کنند و هشدار داد در غیر این صورت سوخت آنها را قطع خواهد کرد. اولتیماتومی که در نهایت عملی شد و سید علی رضا موسوی، رییس انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با مهر، با تایید توقف سوخت رسانی به ایرلاین های بدهکار گفت: «اغلب پروازها در تهران، مشهد، کیش و سایر فرودگاه ها به دلیل عدم سوخت رسانی انجام نشد.»
همان زمان سید علیرضا سادات میر، مدیر روابط عمومی شرکت پالایش و پخش در گفت وگو با «اعتماد» با قانونی خواندن قطع سوخت شرکت های هواپیمایی اعلام کرد: «این امر طبق قانون و ابلاغیه ستاد هدفمند کردن یارانه ها صورت گرفته است. این شرکت ها بدهکار هستند و طبق قانون باید در مهلت های مقرر بدهی خود را تسویه می کردند.»
حالا نیز علاوه بر تصمیم جدید برای پرداخت روزانه پول سوخت، به گفته مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران بر اساس این توافق ها، مقرر شده است که بدهی شرکت های هواپیمایی به شرکت پخش به صورت اقساطی پرداخت شود.
اینها همه در حالی است که وضعیت شرکت‌های هواپیمایی نامناسب گزارش می شود و به گفته مدیران آن پس از آخرین افزایش نرخ بلیت هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی با کاهش تقاضای سفر و افزایش صندلی‌های خالی پرواز مواجه شده‌اند.
کشکولی هم چنین  بزرگترین بدهکاران به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران را شرکت های هواپیمایی اعلام کرد و از شرکت های هواپیمایی آسمان، ماهان و هما به عنوان بدهکاران عمده نام برد.
به گفته او شرکت هواپیمایی آسمان با حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بدهی، بزرگ ترین بدهکار سوخت است و نمایندگان این شرکت نه تنها مقید به پرداخت بدهی های خود نیستند، بلکه از حضور در جلسات نیز خودداری می کنند.
کشکولی در پاسخ به این سوال که مدیران شرکت آسمان مدعی هستند که از دولت طلبکارند، گفت: اینکه گفته می شود شرکت آسمان از دولت طلبکار است یا خیر، به پرداخت وجه سوخت خریداری شده، ارتباطی ندارد و پول سوخت را باید پرداخت کنند.
وی گفت: بیشتر شرکت ها قرارداد جدید را امضا کرده اند و تنها یکی دو شرکت نظیر آسمان ، باقی مانده اند.
در همین زمینه علیرضا ضیغمیˈ مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پیشتر تهدید کرده بود که  بدهی شرکت های هواپیمایی که علاقه ای به پرداخت هزینه سوخت دریافتی ندارند، از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری می شود.
وی تاکید کرده بود که شرکت هواپیمایی آسمان، یکی از بدقول ترین شرکت های هواپیمایی بوده که حتی علاقه ای به پرداخت هزینه سوخت دریافتی نشان نمی دهد.در صورتی که این بدهی ها مشمول مرور زمان شود، شرکت های هواپیمایی ملزم به بازپرداخت بدهی به اضافه سود آن هستند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر