۱۳۹۱ اسفند ۱۸, جمعه

هند خرید نفت از ایران را متوقف می کند


چکیده :هند به دلیل تحریم بیمه نفت ایران توسط شرکت های بیمه، واردات نفت خام را از ایران متوقف خواهد کرد. پالایشگاه‌هایی که نفت ایران را تصفیه می کنند به دلیل تحریم‌های غرب دیگر تحت پوشش بیمه‌ای واقع نمی‌شوند و قصد دارند واردات نفت از ایران را قطع کنند....

کلمه – گروه بین الملل: چند روز پیش یکی از شرکت های کشتیرانی هند اعلام کرد به دلیل تحریم های آمریکا، کرایه دادن نفتکش برای حمل نفت ایران را متوقف کرده است و امروز هم قطع کل واردات نفت از ایران اعلام شد.
به گزارش کلمه، نیدهی ورما در خبرگزاری رویترز در گزارشی می نویسد که هند به دلیل تحریم بیمه نفت ایران توسط شرکت های بیمه، واردات نفت خام را از ایران متوقف خواهد کرد. هند چهارمین وارد کننده نفت جهان و دومین مشتری بزرگ ایران بعد از چین است که تا کنون حدود ۲۵ درصد از نفت خام مصرفی ماهیانه خود را به ارزش یک میلیارد دلار از ایران تهیه می کرد.
اکنون پالایشگاه‌هایی که نفت ایران را تصفیه می کنند به دلیل تحریم‌های غرب دیگر تحت پوشش بیمه‌ای واقع نمی‌شوند و قصد دارند واردات نفت از ایران را قطع کنند.
پی پی آپادهیا، مدیر پالایشگاه مانگلور هند با اعلام این خبر در یک مصاحبه تلفنی گفته است که اگر پوشش بیمه‌ای در دسترس پالایشگاه ها قرار نگیرد، تمام پالایشگاه‌های هند مجبور به قطع واردات نفت از ایران هستند و یا آنکه مجبور خواهند شد با ریسک‌های بزرگی دست و پنجه نرم کنند.
آپادهیا اضافه کرده است: شرکت‌های بیمه‌ای اعلام کرده‌اند که چنانچه پالایشگاه مانگلور به خرید نفت ایران ادامه دهد، پوشش بیمه‌ای این پالایشگاه ملغی خواهد شد. اگر چنانچه نتوانیم پوش بیمه‌ای برای پالایشگاه برقرار کنیم در نتیجه مجبور به قطع واردات از ایران خواهیم بود.
این در حالی است که پالایشگاه مانگلور بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران در هند است. بر اساس آمار رویترز در ماه ژانویه هند روزانه میزان ۲۸۶ هزار بشکه از نفت از ایران وارد کرده است یعنی حدود ۱/۱ میلیون بشکه در یک ماه.
اروپا و آمریکا در سال گذشته تحریم های جدیدی برای تجارت نفت ایران وضع کردند. اکنون شرکت های بیمه ای آمریکایی و اروپایی و شرکت های بیمه هندی که متاثر از آنها هستند به طور فزاینده ای در معرض خطر تحریم ها قرار دارند.
مدیر پالایشگاه «هندوستان پترولیوم» نیز که سومین خریدار بزرگ نفت ایران در هند است نیز اشاره کرده است که مشکلات بیمه‌ای واردات نفت از ایران را با معضل اساسی مواجه کرده است. او اشاره کرده است که: به زودی واردات نفت از ایران قطع خواهد شد، زیرا تا جایی که مشکل مربوط به بیمه می‌شود، همه ما در یک قایق هستیم.
رویترز در گزارش خود می نویسد: نفت بزرگترین منبع درآمد ایران است و قطع فروش نفت به هند ضربه سنگینی به اقتصاد ایران وارد خواهد کرد
در همین حال مدیر پالایشگاه مانگلور، آپادهیا، اعلام کرده است که این برای اولین بار است که مسئله بیمه و پوشش بیمه‌ای پالایشگاه‌های هند تأثیر مستقیمی بر واردات نفت ایران دارد. او اشاره کرده است که مسئله بیمه از ماه آوریل ۲۰۱۲ وجود داشته اما تنها در ماه اخیر از سوی بیمه گذاران به این شکل برخورد شده است.
وی اشاره کرده است که طی نامه نگاری با وزیر نفت هند، خواستار برقراری یک مکانیسم جایگزین شده‌اند. در این نامه وی اشاره کرده بود که: اگر واحد صنعتی اقدام به پالایش نفت ایران کند، هیچ پوشش بیمه‌ای به آن تعلق نخواهد گرفت و از این حیث پالایشگاه‌های هندی با ضرر و زیان اساسی مواجه می‌شوند.
رویترز نوشته است یکی از مقامات دولتی هند گفته است که در ماه گذشته دهلی نو به دنبال راهی بود تا بتواند از طریقی امن پالایشگاه‌ها را بیمه کند، ولی از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کرده بود.
مشکل بیمه از زمان تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا آغاز شد و در همان زمان نیز منجر به توقف کوتاهی در واردات نفت ایران از سوی ژاپن و کره جنوبی شده بود. در همین حال این مشکل با برقراری سیستم بیمه دولتی در ژاپن و همچنین پوشش بیمه‌ای تانکرهای نفت کش توسط خود ایران حل و فصل شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر