۱۳۹۱ بهمن ۴, چهارشنبه

» "هفت تا هشت هزار ميليارد تومان برای 10 تا 15 پروژه به سپاه داده‌ایم" واگذاری بدون مناقصه سهام شرکت‌های پتروشیمی دولتی به قرارگاه خاتم‌الانبیاء با دستور احمدی‌نژاد


چکیده :عطارزاده معاون وزیر راه به روزنامه شرق گفته است: واگذاری پروژه ها به من و شما ارتباطی ندارد. دولت این‌طور تصمیم گرفته است. ما به آقای احمدی نژاد گفتیم که برای این طرح، منابع مالی نداریم. گفتند اینکه مناقصه نمی‌خواهد. من از سهام پتروشیمی برای اجرای پروژه، اختصاص می‌دهم تا آن را اجرا کنید... قرارگاه [خاتم الانبیا] چون یک تشکیلات دولتی است برای کمک به دولت این را پذیرفته است. ما هم پذیرفته‌ایم که نگذاریم آسیبی به آنها برسد. اگر احیانا پروژه‌ای به مراحل پایانی نرسید و قرارداد منعقد نشد، با پیمانکار بعدی تفاهم می‌کنیم که کار انجام شده‌شان داخل آن کار برود....

کلمه – گروه اقتصادی: معاون وزیر نیرو در گفت و گویی خبر داده که سهام برخی واحدهای پتروشیمی دولتی بدون تشریفات قانونی و تنها با دستور و عنایت شخص احمدی نژاد به قرارگاه خاتم الانبیا سپاه انتقال یافته و قرار است که اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی نیز از محل اختصاص سهام برخی پتروشیمی‌ها تامین شود.
قرارگاه خاتم بعد از جنگ تشکیل شد و هدف از تأسیس آن آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، پروژه‌های سدسازی و انتقال آب و نیرو و راه‌سازی بوده است. اما سیاست های حمایتی دولت احمدی نژاد در واگذاری پروژه های کلان به این نهاد نظامی، مخالفت و انتقاد بخش خصوصی را به همراه داشته است.
قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه، تنها در یک سال اخیر چندین پروژه بزرگ ملی را از آن خود کرده و به گفته کارشناسان، به کمک موقعیت خاص سپاه و نیز تسهیلات ویژه‌ی دولتی از جمله ترک تشریفات مناقصه و واگذاری‌های خارج از روال، امکان رقابت را از بخش خصوصی نیز سلب کرده است.
تنها در دو هفته اخیر، علاوه بر طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، اعلام شد دو پروژه بزرگ سد بختیاری که از آن با عنوان بلندترین سد بتنی جهان یاد شده، و نیز پروژه ساخت مخازن زیرزمینی نفت نیز به این قرارگاه اقتصادی- نظامی واگذار شده است.
مشخص نیست اینگونه پروژه‌ها با کدام تشریفات مناقصه و با چه توجیه قانونی واگذار می‌شوند، اما در ماههای اخیر چندین پروژه از این دست به قرارگاه خاتم‌الانبیاء واگذار شده که درباره نحوه واگذاری آنها ابهامات زیادی وجود دارد و دست‌کم در این تردیدی نیست که سلب امکان رقابت از بخش خصوصی، کمترین تاوان روند فعلی محول کردن پروژه‌های نجومی به سپاه است.
این در حالی است که بسیاری از دلسوزان نظام در سالهای اخیر هشدار داده‌اند که آلوده شدن سپاه به فعالیت‌های پرسود اقتصادی، به انحرافات بزرگ در این نهاد انقلابی خواهد انجامید. اما این هشدارها شنیده نشده است.
در حالی که پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی در فروردین ماه آغاز به کار کرد هزینه اجرای این طرح، دو هزار میلیارد تومان و پیمانکار اصلی آن قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران اعلام شده است.
در این طرح ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای خزر سالانه به استان های فلات مرکزی سمنان، قم، اصفهان، سبزوار [در خراسان رضوی]، خراسان جنوبی و یزد منتقل می‌شود.
بخش اول طرح انتقال آب دریای خزر در مسیر خط لوله نفت نکا-ری به طول ۱۸۵ کیلومتر است و با استفاده از تونل‌های موجود ۱۲ ایستگاه پمپاژ ایجاد می‌شود.
معاون وزیر نیرو در خصوص واگذاری پروژه ها به سپاه بدون مناقصه می گوید: این تشخیص ما بود، ما در این مورد قانون داریم. حالا چرا پروژه را به قرارگاه خاتم‌الانبیاء دادیم؛ چون قرارگاه پتانسیلی دارد که می‌تواند منابع مالی‌اش را در پروژه بیاورد و قبل از اینکه ما پولش را بدهیم کار را شروع کند. یک تفاهمی هست با قرارگاه که اگر سرمایه‌گذاری کرد و کار را پیش برد ما مراحل قانونی را طی کرده و پول‌شان را می‌دهیم.
او در ادامه صراحتا می گوید: قرارگاه هم چون یک تشکیلات دولتی است برای کمک به دولت این را پذیرفته است. ما هم پذیرفته‌ایم که نگذاریم آسیبی به آنها برسد. اگر احیانا پروژه‌ای به مراحل پایانی نرسید و قرارداد منعقد نشد، با پیمانکار بعدی تفاهم می‌کنیم که کار انجام شده‌شان داخل آن کار برود. ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنم که قرارگاه خاتم‌الانبیاء مجری طرح خط لوله انتقال نفت نکا-ری بود. بنابر این بهترین پیمانکاری که می‌توانست پروژه انتقال آب را انجام دهد، پیمانکاری بود که خودش راه را باز و اجرا کرده و با محیط آشناست.
محمدرضا عطارزاده در گفت و گو با روزنامه شرق گفته است که واگذاری پروژه ها به من و شما ارتباطی ندارد. دولت این‌طور تصمیم گرفته است. ما به آقای احمدی نژاد گفتیم که برای این طرح، منابع مالی نداریم. گفتند اینکه مناقصه نمی‌خواهد. من از سهام پتروشیمی برای اجرای پروژه، اختصاص می‌دهم تا آن را اجرا کنید.
وی می گوید تا کنون هفت تا هشت‌هزارمیلیاردتومان برای ۱۰تا ۱۵ پروژه به قرارگاه خاتم واگذار شده است.
طرح توسعه فازهاى ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، احداث خط لوله ۹۰۰ کیلومترى انتقال گاز عسلویه به ایرانشهر، ساخت و تجهیز اسکله هاى بنادر مهم ایران و حضور در پروژه هاى ساخت و ساز مسکن از جمله فعالیت هاى عمده اقتصادى قرارگاه خاتم الانبیاء است که در ۲۰ سال گذشته به بزرگ‌ترین پیمانکار پروژه هاى دولتى در ایران تبدیل شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر