۱۳۹۱ بهمن ۹, دوشنبه

هاشمی رفسنجانی: کاری نکنیم که به دیکتاتوری متهم شویم/ حاشیه های یک دیدار


چکیده :حضور در انتخابات یک وظیفه ملی است ولی این معنایش این نیست که انتخابات تنها با حضور یک گروه یا حزب و جریان باشد بلکه باید همه گروه‌ها و سلیقه‌ها در آن باشند تا قدرت انتخاب بین کاندیداها برای مردم وجود داشته باشد. کاری نکنیم که متهم به دیکتاتوری شویم. البته همه اقدامات را تایید نمی‌کنم و تخلفاتی هم هست ولی نباید مایوس ماند. برگزاری انتخاباتی باشکوه که دشمنان ما اعتراف کنند بر اساس استانداردهای مدرن جهانی برگزار می‌شود، نیاز امروز...

 گروه خبر: هاشمی‌رفسنجانی به اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات پرشور می گوید که اگر انتخابات به خوبی و با حضور همه انجام شود، دشمن را ۱۰ قدم عقب‌تر می‌رانیم. اگر نه سوءاستفاده می‌کنند. کاری نکنیم که متهم به دیکتاتوری شویم. البته همه اقدامات را تایید نمی‌کنم و تخلفاتی هم هست ولی نباید مایوس ماند.
هاشمی رفسنجانی افزود: برگزاری انتخاباتی باشکوه که دشمنان ما اعتراف کنند بر اساس استانداردهای مدرن جهانی برگزار می‌شود، نیاز امروز ماست.
بر اساس این گزارش زمانی که یکی از پرسشگران از هاشمی سوال کرد که آیا در موضع گیری های انتخاباتی از مشورت موسوی و کروبی هم استفاده می کنید، حضار با شنیدن نام موسوی و کروبی سی ثانیه بطور ممتد دست می زدند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتخابات پرشور به معنای آن نیست که یک حزب یا جریان باشد بلکه باید همه سلیقه‌ها در انتخابات حضور یابند و مردم به گزینه مورد نظر خود رای دهند.
هاشمی در جلسه ای با اهل مطبوعات و وبلاگنویسان سخنان خود را با شادباش میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام ششم شیعیان آغاز کرد و با ذکر این موضوع که اکنون در هفته ی وحدت هستیم که به ابتکار کسی همچون آیت الله منتظری به وجود آمد و مورد تایید امام هم بود گفت: “مهم ترین مسئله ای که در جامعه ما و در شرایط فعلی وجود دارد همدلی و هماهنگی ست. که قرآن و اسلام نیز به کرات از آن یاد کرده است. ”
وی در ادامه افزود:” ما در ابتدای انقلاب دورنمایی داشتیم و امید هایی داشتیم که البته هنوز هم داریم و مایوس نشده ایم. تنها راه برای رسیدن به آن آرمان ها همدلی است.” وی در پاسخ به سخنان مطرح شده در جلسه گفت:” من حرف های شما جوانان را واقعا درک می کنم و به شما که از اصحاب قلم و رسانه هستید توصیه می کنم که همیشه موضع اعتدال را رعایت کنید. ما در دهه ی اول انقلاب هم مشکلات زیادی داشتیم، جنگ و مسائل زیادی داشتیم که با همدلی و هماهنگی و وحدت به لطف خدا پشت سر گذاشتیم که این از معجزات انقلاب اسلامی است.”
وی در رابطه با انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت:” به نظر من باید انتخابات پرشور باشد. من فکر نمی کنم که من تنها کسی باشم که توان این را داشته باشم که در شرایط فعلی نیاز باشد به عرصه بیایم و هنوز به این نتیجه نرسیده ام. ”
هاشمی‌رفسنجانی در ادامه با اشاره به انتخابات و سوالاتی که درباره برگزاری انتخابات آینده از سوی حاضران مطرح می‌شد، تاکید کرد «مایلم که انتخابات آینده بسیار پرشور باشد. انتخابات یک حزب و باندی نباشد و همه سلیقه‌های مختلف بتوانند نامزدهای مورد نظرشان را پیدا کنند و به آنها رای دهند. اگر بشود خوب است. من مطمئن نیستم که بشود اما باید تلاش کرد.»
هاشمی با تاکید بر این مسئله که کار ایشان در حال حاضر گفتگو با رهبری ست گفت:” من فکر می کنم کار من این است که با رهبری گفتگو کنم و در کنار ایشان باشم. بسیاری از دشمنان می خواهند بگویند من و رهبری با هم اختلاف داریم در صورتی که اصلا چنین نیست و جلسات من با ایشان بدون هیچ واسطه ای بدون این که صدایی ضبط شود و هیچ مسئله دیگری از ابتدا بوده و هست.” و در ادامه افزود: “قبل از انتخابات مجلس نهم غربی‌ها و آمریکایی‌ها ۴ موضوع حاد هسته‌ای، تروریسم، حقوق بشر و صنایع موشکی را مطرح کردند و تبلیغات زیادی علیه ما به راه انداختند. مقام معظم رهبری در فرمودند بروید برای انتخابات کار کنید و اگر ۶۰ درصد مخالفان من هم به مجلس رفتند، خطری را متوجه کشور نمی‌کند.
وی تاکید کرد که مجلس تریبونی است که نظرات مختلف گفته شود و اگر هم کسی خطا گفت دیگران به آن جواب می‌دهند. الان هم نظر ایشان همان است.” وی همچنین گفت:” انقلاب اسلامی از روز اول بر آرای مردم استوار بوده است و امام همواره بر انتخابات تاکید داشتند و ما همیشه در این کشور انتخابات داشتیم، حضور در انتخابات یک وظیفه ملی است ولی این معنایش این نیست که انتخابات تنها با حضور یک گروه یا حزب و جریان باشد بلکه باید همه گروه‌ها و سلیقه‌ها در آن باشند تا قدرت انتخاب بین کاندیداها برای مردم وجود داشته باشد.”
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه عنوان کرد:” ما با کسی از ابتدا سر دشمنی نداشته ایم، این اشتباهات خودشان است که در مقابل ما قرار می گیرند. الان هم اگر اوباما عاقل شود با او مذاکره می کنیم. اگر دست از حمایت از رژیم صهیونیستی بردارد. البته تصمیم گیری در این حوزه قطعا به رهبری بستگی دارد. امام هم می گفتند اگر آمریکا آدم شود مشکلی با آن نداریم.” وی درباره بحران هسته ای گفت:” مسئله هسته ای که مربوط به زمان فعلی نبوده است. این مسئله از دوران ریاست جمهوری آیت ا… خامنه ای بوده است و در دوران من نیز بوده است و بعدتر هم به دولت آقای خاتمی تحویل داده شد و همین طور پیش رفت تا اینکه بیخودی گفته شد وارد باشگاه اتمی شده ایم. این همه مسئله و درگیری به وجودآمد.”
آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص شرایط اقتصادی و مسئله هدفمند سازی یارانه ها گفت:” در زمان ما قیمت بنزین شش برابر شد اما آب از آب تکان نخورد و مردم هم راضی بودند، کوپن ها را برداشتیم و این ها گام های مهمی بود. لایحه ای به مجلس بردیم که برگردانده شد آقای خاتمی پیگیر شدند که به جایی نرسید در نهایت الان این عملکرد دولت را می بینیم. ما هم کارهایی کردیم در زمینه این مسئله اما اقای احمدی نژاد به روش خودش کار می کند”
در ادامه وی با عنوان این که همواره به توهین ها در نماز جمعه و بعد از آن پاسخ داده است نسبت به اظهارات اخیر عسگر اولادی گفت:” نظر من نسبت به حرف های ایشان مثبت است. عسگر اولادی از دلسوزان نظام و یک نیروی مبارزه تشکیلاتی باسابقه است که آنچه می گویند از سر دلسوزی برای نظام است. اینها بیشتر از ما زندان کشیدند و زودتر از ما کار تشکیلاتی و حزبی را آغاز کردند.”

اهل رسانه چه گفتند؟
بر اساس گزارش هااین جلسه به درخواست جمعی از وبلاگ نویسان، اصحاب رسانه و فعالین جامعه مجازی برگزار شده بود با قرائت نامه ای خطاب به دبیرکل مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد. نامه ی مذکور که با نقدی به فضای انحصار طلبانه ی فعلی آغاز شد، با طرح این موضوع که رفتار حاکمان و مردم آینه ی تمام نمای یکدیگر است از فضای آلوده به ریا، تزویر و بی اخلاقی حاکم بر جامعه انتقاد کرده بود.
در ادامه ی جلسه تنی چند از حضار با ارائه ی سوالاتی نسبت به انتخابات آتی ریاست جمهوری، فضای سیاسی و اقتصادی جامعه، تداوم حصر رهبران جنبش اعتراضی و حواشی انتخابات ۸۸، نسبت به سکوت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که خود نیز از هجمه ی بی امان صدا وسیما و نهادهای نزدیک به دولت در امان نبوده است انتقاد کردند.
نفر اولی که در پشت تریبون سالن اجتماعات مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفت، با عنوان این مسئله که قطعا آقای هاشمی خود بیشتر از همگان در جریان شرایط کشور هستند گفت: “بنده و دوستانم به عنوان یک روحانی وقتی با مردم صحبت می کنیم مشکلی از نظر توجیه فقهی و فلسفی نداریم، اما با این پرسش روبرو می شویم که در نهایت این دین رحمانی شما را در کجا باید ببینیم، مردم فضای جامعه را می بینند و خودشان درد را احساس می کنند” وی در ادامه افزود” وقت آن است که از خود بپرسیم واقعا جای خانم نسرین ستوده به عنوان یک مثال ساده، با کودکان خردسالش چرا باید در زندان باشد؟ مگر ایشان چه ضربه ای به نظام جمهوری اسلامی می زند؟ البته قطعا شما به واسطه ی زندانی بودن خانم فائزه بیشتر در جریان وضعیت زنان زندانی هستنید” این روحانی ضمن اشاره به شرایط بد زندان ها و برخوردهای غیر اخلاقی تاسف باری که با زندانیان به اصطلاح امنیتی می شود، با انتقاد نسبت به آنچه به دولت های قبل از دولت نهم گفته می شود عنوان داشت:” در حال حاضر به جز دولت فعلی عملکر کلیه دولت ها را از اول انقلاب به سادگی زیر سوال می برند، بدون شک اگر دولت شهید رجایی نیز بیش از یک ماه به طول می انجامید از این قاعده مستثنی نمی بود.” در پایان وی با درخواست از آیت الله هاشمی رفسنجانی جهت شرکت در انتخابات گفت: ” حضرتعالی آبرویی دارید که آن را مدیون انقلاب اسلامی، نظام و مردم هستید، اکنون وقت آن است که این آبرو را عرضه کنید.”
دومین روزنامه نگاری که پشت تریبون قرار گرفت با طرح این پرسش که نظر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به اظهارات اخیر اقای عسگر اولادی چیست از دبیر مجمع پرسید:” از زمان وقایع بعد از انتخابات ۸۸ رسانه ها حملات شدیدی به شما کرده اند و شما تاکنون از صدا و سیما برای پاسخ گویی به اتهامات وارد به خودتان استفاده نکرده اید ایا خودتان تمایلی به پاسخ گویی نداشتید و یا این تریبون در اختیار شما قرار نگرفته است؟”
سومین روزنامه نگار سخنان خود را با یادی از تمام شهدای راه آزادی آغاز کرد و عنوان داشت:” من و نسل من دوره ای خود را از منتقدان شما می دانستیم امروز در مقابل شما ایستاده ایم و با شما سخن می گوییم.”
در ادامه سایر پرسشگران نسبت به شرایط بد اقتصادی، عدم اجرای درست اصل ۴۴ قانون اساسی، از ایت الله هاشمی رفسنجانی پرسیدند:” انتخابات ۸۸ ما را بر آن داشته که امروز از خودمان بپرسیم آیا قرار است این بار نیز رای ما شمرده نشود؟ آیا با حضور در عرصه ی انتخابات توان ایستادگی در برابر شرایط فعلی را در خود می بینید؟”

حاشیه های یک دیدار
حوزه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام میزبان جمعی از اصحاب رسانه و فعالان جامعه مجازی بود.هفت تن از حاضران به نمایندگی از میهمانان نظراتشان پیرامون مسائل روز را بیان کردند.

زمانی که یکی از پرسشگران از هاشمی سوال کرد که آیا در موضع گیری های انتخاباتی از مشورت موسوی و کروبی هم استفاده می کنید، حضار سی ثانیه بطور ممتد دست می زدند.
گلایه‌ها از روند‌ها و رویکردهای موجود بسیار بود و هاشمی بعد از شنیدن همه، آنها را به اعتدال دعوت کرد.
هاشمی مواضع عسگراولادی را مثبت ارزیابی کرد و گفت که که نظر ایشان هست از منطق اعتراضی ایشان استقبال می کنم.

تعدادی از شرکت کنندگان در این جلسه دستبند سبز به دست داشتند.
یکی از پرسشگران در ابتدا با ابراز همدلی با آیت الله هاشمی گفت که شما نباید از برخورد با فرزندانتان نگران شوید، توهین ها و دستگیری فرزندان تون برای شما نه تنها ابروریزی نیست که کسب ابرو هست.
هاشمی‌رفسنجانی در مورد اتهامات مناظرات ۸۸ تاکید کرد «من بارها پاسخ داده‌ام حتی در نماز جمعه ولی کسی گوش نمی‌کند. همه حرف خودشان را می‌زنند» رییس مجمع تشخیص مصلحت سپس با خنده به مزاح گفت «نمی‌شود که امنیه ببرم پیش آنها»
حضرت علی هم وقتی شهید شد گفتند مگر علی نماز می‌خواند. به امام حسین هم می‌گفتند خارجی. حتی پیغمبر با آن جایگاه را مورد حمله قرار می‌دادند ما که دیگر به اندازه معصومین نیستیم.
یکی از پرسشگران گفت: من و نسل من دوره ای خود را از منتقدان شما می دانستیم امروز در مقابل شما ایستاده ایم و با شما سخن می گوییم.
من این ابرو و جایگاه رو از مردم و نظام به دست اوردم. از این نظام مواهب زیادی به من رسیده و اگر بیش از این هم توهین و برخورد شود باید تحمل کرد. من یک روستا زاده بودم.
الان باید از طریق رهبری کار کنم. راه من این است. کار را هم ایشان می‌تواند بکند. بنده نه ابزار دارم و نه می‌خواهم از طریق غیرقانونی وارد شوم. من باید با ایشان صحبت کنم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر