۱۳۹۱ دی ۳۰, شنبه

پیام تسلیت محمدرضا شجریان، محمد اصفهانی و خانواده کروبی برای درگذشت همایون خرم


چکیده :استاد محمدرضا شجریان، خانواده مهدی کروبی و محمد اصفهانی در پیامهای جداگانه ای درگذشت همایون خرم استاد بنام موسیقی سنتی ایران را تسلیت گفتند. هوشنگ کامکار هم در مصاحبه ای از بی توجهی به هنرمندان در زمان حیات ایشان انتقاد کرد....

کلمه – گروه خبر: استاد محمدرضا شجریان، خانواده مهدی کروبی و محمد اصفهانی در پیامهای جداگانه ای درگذشت همایون خرم استاد بنام موسیقی سنتی ایران را تسلیت گفتند.
در پیام استاد شجریان که در ایلنا منتشر شده، آمده است: استاد همایون خرم، نوازنده و آهنگساز بزرگ، آن نیک سرشت نیک خوی، همچون نوای ساز و آهنگهای زیبایش به جاودانگی پیوست. حیف و صد حیف که هرگاهی یکی از فروزه‌ها و تابش‌های فروغ مهر و هنر این سرزمین نفرین شده به خاموشی می‌گراید سوگ آن عزیز در دل بیقرار بسی سنگین است و دردش بی‌درمان. در این بی‌درمانی با خانواده و دوستدارانش همدردم.
خانواده کروبی نیز در پیام خود که در سحام نیوز منتشر شده، از استاد همایون خرم به عنوان “یکی از میراث داران هنر اصیل ایرانی” یاد کرده و آورده اند: إنا لله وإنا إلیه راجعون. جامعه هنری ایران، این بار در غم از دست دادن یکی از برجسته ترین اساتید خود، عزادار شد. استاد همایون خرم، بدون شک یکی از میراث داران هنر اصیل ایرانی بود. درگذشت ایشان، موجب اندوه فراوان شد. این فاجعه بزرگ را به خانواده آن استاد گرانقدر، جامعه هنری کشور و مردم ایران تسلیت گفته و از خداوند متعال برای ایشان، صبر؛ و برای آن مرحوم، رحمت و مغفرت؛ مسألت داریم.
هوشنگ کامکار هم در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه بخش مهمی از آشنایی من با موسیقی ایران به واسطه گوش سپردن به آثار همایون خرم است، از کم توجهی به اهالی هنر‌ ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه به اهالی هنر وقتی که در قید حیات هستند توجه چندانی نمی‌شود. همین امروز (۳۰ دی ماه) که از مراسم تشییع زنده یاد بیگلری‌پور باز می‌گشتم خطابه‌های فراوانی در وصف ایشان خوانده شد اما باید گفت که این مطالب پس از مرگ این اساتید ارزشی ندارد. کسانی که با القابی‌ چون «استاد» هنرمندان را مورد خطاب قرار می‌دهند،‌ آیا از وضعیت زندگی این هنرمندان با خبر هستند؟ خوشبختانه مردم قدردان هنرمندان هستند،‌ اما کسانی که باید جویای حال هنرمندان باشند چندان اهمیتی به آنها نمی‌دهند.
محمد اصفهانی نیز که سابقه همکاری با همایون خرم را در آلبوم «تنها ماندم» دارد، در پیامی به مناسبت درگذشت وی نوشت:
«هر نفس تازه شود دنیا و ما
بی‌خبر از نو شدن اندر بقا
پس ترا هرلحظه مرگ و رجعتی است
مصطفی فرمود دنیا ساعتی است…
ضایعهٔ فقدان بزرگ مرد موسیقی ایرانی استاد همایون خرم بر خانوادهٔ محترم و دوستداران ایشان تسلیت باد! بقای عمر و سلامتی همسر گرامی و فرزندان آن مرحوم؛ خصوصا دوست عزیز جناب آقای مهندس رضا خرم را از خداوند متعال خواهانم.
همایون خرم استادی چیره دست بود که در عرصه‌های اخلاقی و علمی؛ علاوه بر هنر منحصر به فردش به کمالی مثال زدنی رسیده بود.
او انسانی بود پر انرژی، مثبت و با روحیه که حضورش اطرافیان را بدون هیچ آداب و ترتیبی به وجد معنوی می‌آورد خدا را شکرگزارم که از محضرش برخوردارم کرد و چقدر سخت است یادآوری این حقیقت تلخ که دیگر جسم او در میان ما نیست، اما همایون خرم به گفتهٔ مولانا از این پس «بقایی نو» را در دنیای اندیشه و روان دوستدارانش رقم می‌زند.
آثار جاودانه و یاد صفا و بزرگواری و آداب دانی‌اش و حلاوت حضورش همه «بودنش» را فریاد می‌کنند. او مسیری نو را آغاز کرده که با‌ همان توفیق و صفای خدادادی در آن به سیر و حرکت مشغول است به او درود می‌فرستم و برای روح لطیف و مهربانش از بارگاه رحمت الهی طلب علو و آرامش دارم، هرچند که احساس می‌کنم او امشب در اوج آسمان است و در لباسی دیگر؛ جانی جاودان یافته تا باز هم از غم‌های دوستدارانش بکاهد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر