۱۳۹۱ دی ۲۸, پنجشنبه

سی و سه پل در فهرست ده پل شکوهمند و افسانه ای جهان


انتخابی که رویترز بر آن صحه گذاشت

خبرگزاری ایمنا: به همت یک گروه از مشاوران گردشگری، ده پل باشکوه و افسانه ای جهان معرفی شده اند و نام سی و سه پل اصفهان در این فهرست خودنمایی می کند.

مرجع: رویترز

پل ها تمدن ها را فتح می کنند، نژادها را به هم متصل می نمایند و زمینه ی تعامل و تقابل فرهنگ ها را مهیا می سازند. پل ها در ساده ترین شکل خود، انسان ها و حتی حیوانات را قادر می سازند به قطعات دیگری از زمین پای بگذارند که با حجمی آب عظیم و رام ناشدنی از زمین زیر پای آنها جدا شده اند: پل های معلق، پل های سرپوشیده، پل های باد و باران، پل های طنابی، پل های تزیینی. پل ها به هر شکلی که ساخته شوند، یک هدف کاربردی مشخص، یعنی عبور از یک رودخانه یا یک تنگه، را دنبال می کنند. اما در تهیه ی فهرستی از پل های برتر و شکوهمند جهان، این افسانه، زیبایی و اهمیت یک پل است که مدنظر گروه مشاوران گردشگری چیپ فلایت قرار گرفته و خبرگزاری رویترز بر این فهرست صحه گذاشته است.

1- پل برج لندن - انگلستان 

تاور پل یا پل برج لندن را همه ی مردم جهان در تابستان امسال در جریان مسابقات المپیک و پارالمپیک دیدند. این پل در سال ۱۸۹۴ به سبک معماری گوتیک عصر ملکه ویکتوریا با گرانیت کورنوالی و سنگ پورتلند، در نزدیکی برج لندن که نام خود را نیز از آن گرفته، ساخته شده است. این پل ۴۲ متر بالاتر از رودخانه ی افسانه ای تیمز قرار دارد و مسیرهای پیاده روی آن بهترین نقطه برای تماشای بسیاری از مکان های برجسته ی شهر لندن هستند. به علاوه این تنها پل بر رودخانه ی تیمز است که قابلیت برافراشته شدن برای گذر قایق ها را دارد. لنگرهای این پل متحرک تقریبا هزار بار در سال افراشته می شوند.

۲- پل گلدن گیت (دروازه طلایی) سانفرانسیسکو - امریکا

هیچ فهرستی از پل های برتر جهان بدون این سازه ی قرمزنارنجی عجیب که مستقیما بر خلیج سانفرانسیسکو در اقیانوس آرام پل می زند، کامل نیست. این پل اغلب مه آلود برای ۷۵ سال است که بر فراز گلدن گیت ایستاده است و با طول ۴۲۰۰ فوتی خود، برای ۳۰ سال طولانی ترین پل جهان محسوب می شد. در شهر سانفرانسیسکو که جذابیت های دیدنی باشکوه و متعددی دارد، این پل در صدر فهرست جاذبه های گردشگریست. بازدیدکنندگان می توانند بر این پل قدم بزنند یا دوچرخه سواری کنند. ضمن آنکه غرفه ی نمایشگاه پل گلدن گیت زمینه ی آشنایی با ماجراهای این پل را فراهم کرده و سوغات های خاص این پل را برای دوستان و اقوام گردشگران عرضه می کند.

3- پل لاینز گیت (دروازه شیرها) ونکوور - کانادا 

این پل را خانواده ی گینس ساخته اند. پل دروازه شیرها، رسما به عنوان اولین پل تنگه شناخته شده است که بر خلیج کوچک بورارد پل می زند و شهر ونکوور را به شور شمالی (ونکوور شمالی و ونکوور غربی) متصل می کند. پل دروازه شیرها به قله های کوه شیرها می رسد که برای رانندگان به سوی شمال قابل رویت است. خانواده ی ثروتمند گینس در ونکوورغربی سرمایه گذاری گسترده ای انجام دادند و بخشی از معاملات ایشان از طریق شرکت مالی پسیفیک بریتانیا انجام می شد که تمامی جاده ها و آبراه ها را می ساخت. با علم بر اینکه آنها نیازمند آن بودند که این منطقه را به خوبی بشناسند و به نقاط مختلف آن دسترسی داشته باشند، این پل را در سال ۱۹۸۶ ساختند تا چراغ راه آنها برای پروژه های بعدی باشد.

۴- پل هاربور یا پل بندرگاه سیدنی - استرالیا

این پل بزرگترین پل طاقدار فولادی در جهان است. البته طولانی ترین پل طاقدار نیست ( بلکه این افتخار متعلق به پل نیوریوز جرج در وست ویرجینیا است )، اما یکی از قابل توجه ترین سمبل های استرالیا محسوب می شود. این پل ۱۱۴۹ متر درازا دارد و طاق آن ۵۰۳ متر است. نوک طاق ۱۳۴ متر بالاتر از دریاست و فاصله برای کشتی رانی در زیر گذرگاه فراخ آن ۴۹ متری است.

۵- پل ویاداکت یا پل راه آهن گلنفینان - اسکاتلند

این پل توسط سر رابرت مک آلپین در پایان قرن ۱۹میلادی ساخته شده است. ویاداکت ترکیبی از ۲۱ طاق است که دهانه ی هریک ۱۵ متر ارتفاع دارد؛ ارتفاع بلندترین نقطه ی آن ۳۰ متر است و موجب آن شده است که این پل چشم اندازی عالی داشته باشد.

6-  سی و سه پل اصفهان - ایران

 
سی و سه پل که به معنای پلی با ۳۳ طاق است، در قرن ۱۷ میلادی در اصفهان ایران بنا شد. سی و سه پل بر رودخانه ی زاینده رود پل می زند و یکی از یازده پل شهر اصفهان است. این پل یکی از معروفترین نمونه های طراحی پل صفویان است، هرچند پل خواجو زیباتر تلقی می شود. سی و سه پل از دو ردیف ۳۳ طاقی تشکیل شده و آجر زرد رنگ و سنگ آهک به آن نرمی کره مانندی بخشیده است که وقتی نور خورشید بر آن می تابد به گونه ای به نظر می رسد که گویا در آب رودخانه ذوب شده است. سی و سه پل یک پل فریبنده و افسون شده از شاه نشین هایش است، جایی که می توانی بنشینی و از چشم انداز آن لذت ببری، یا در چایخانه ی آن فنجانی چای داغ قند پهلو مزه مزه کنی.

۷- پل پونته وکیوو فلورانس - ایتالیا

 پونته وکیوو در زبان ایتالیایی یعنی پل قدیمی و واقعیت این پل هم همین است. این پل بر رودخانه ی آرنو احداث شده و آنگونه که در اسناد به آن اشاره شده، قدمت آن به سال ۹۹۶ پس از میلاد مسیح برمی گردد. این پل چندین بار تخریب شده اما همواره بازسازی گردیده است. در سال ۱۹۴۴ طی جنگ جهانی دوم آلمانی ها به فرمان هیتلر از طریق آن عقب نشینی کردند (هرچند در آن زمان ساختمان های قرون وسطایی در دو جانب پل تخریب شده و دسترسی به آن را مسدود کرده بود). زمانی پل ها مکانی برای تجارت قصاب ها، دباغان و ماهی فروشان بود. در پایان قرن ۱۶ میلادی، داد و ستدهای خوشبوتری بر این پل انجام می شد و جواهرفروشان و زرگرها بر آن به خرید و فروش می پرداختند. البته امروز برای کسی که از آنجا عبور می کند دیگر فرقی هم نمی کند. این پل خفته بر باریک ترین نقطه ی رود آرنو، تنها ۹۸ فوت درازا دارد.

۸- پل آبشار ویکتوریا - زیمباوه/زامبیا
در زیر پل آبشار ویکتوریا که دو کشور زیمباوه و زامبیا را به هم متصل می کند، رودخانه ی زامبزی می خروشد. در یک سو آبشار ویکتوریای زیمباوه قرار دارد و در سوی دیگر لیوینگ استون زامبیا. ساخت این شاهکار طراحی و مهندسی ویکتوریایی تنها ۱۴ ماه به طول انجامیده است. این پل در سال ۱۹۰۵ توسط جرج پسر چالز داروین بازگشایی شد. این پل هم جاده است، هم راه آهن و هم مسیر پیاده رو و یک سکوی پرتاب نیز برای پرش های هیجانی دارد. پل آبشار ویکتوریا با درازای ۶۵۰ فوت و ارتفاع ۴۲۰ فوت بر بالای رودخانه، مکانی نزدیک به منظره ی دیدنی آبشارویکتوریاست.

۹- پل الکساندر سوم پاریس - فرانسه

پون نوف قدیمی ترین پل پاریس است و نیز یکی از معروفترین پل های این شهر محسوب می شود، اما پل الکساندر سوم عجیب ترین و آراسته ترین پل بر رود سن است. این پل طاقی که محله ی شانزلیزه را به محلات اینولید و برج ایفل متصل می کند، برای نمایشگاه جهانی سال ۱۹۰۰، با عنوان نمایشگاه جهان بزرگ، ساخته شده است. نیکولاس دوم، تزار روسیه، اولین سنگ بنای این پل را گذاشت (در زمانی که فرانسه به روسیه به عنوان یک هم پیمان گرایش پیدا کرده بود) و پل به نام پدر تزار، الکساندر سوم نامیده شد. این بنای تاریخی با اسب های بالدار مطلا، ترکیبات هنری مسی که نمایانگر حوریان سن هستند (حوریان نوا در سن پطرزبورگ در پایین پل نمایش داده شده اند) و تیر چراغ های مزین به فرشته های آسمانی آراسته شده است.

۱۰- پل توفلس بروک - سوییس 


این پلیست که توسط شیطان ساخته شده؛ دست کم در افسانه ها اینگونه گفته شده است. داستان از این قرار است که شیطان این پل را ساخت و در مقابل مهارت های مهندسی و ساخت و ساز خود، باید نخستین روح را برای عبور از آن دریافت می کرد. اما روستاییان بومی زیرک یک بز را به جای آدم فرستادند و با این کار شیطان را عصبانی کردند. شیطان هم تلاش کرد که پل جدید ساخته شده به دست خود را خراب کند و برای همین تصمیم گرفت تخته سنگی به سوی آن پرتاب کند (سنگ شیطان یا توفلس استاین). در این حال شیطان از خیال اینکه منظره ی یک پیرزن که صلیبی را حمل می کند مشاهده کرده، ترسید و فرار کرد، و در حال فرار تخته سنگ را بر زمین انداخت. گذشته از افسانه پردازی ها، توفلس بروک بر رودخانه ی رویس، بر فراز کوه های سوییس در ایالت اوری پل می زند. این پل دسترسی به گذرگاه سنت گوتهارد را امکان پذیر می کند. این پل هم اکنون از لحاظ کاربرد سومین پل است. اولین پل چوبی است و توسط شیطان در ۱۲۳۰ ساخته شده و دومین پل نیز در دهه ی ۱۸۲۰ بنا شده و در نزدیکی پل توفلس بروک که در دهه ی ۱۹۵۰ احداث شده، قرار دارد. /۱۳

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر