۱۳۹۱ بهمن ۴, چهارشنبه

سیاهه اتهامات اقتصادی سپاه، از زمین خواری تا فرار مالیاتی


چکیده :سردار یزدی معاون حقوقی و امور مجلس سپاه می گوید: "عده‌ای خاص به جان زمین‌های مملکت افتادند که بخشی هم مربوط به ماست و ما هم سندی نداریم"! این مقام نظامی از قوه قضاییه خواسته هرچه زودتر برای این زمین ها که مدعیانی هم دارند، به سپاه سند بدهد. چندی قبل هم احمدی نژاد از فرار مالیاتی سپاه پرده برداشته بود، حال آنکه فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه گفته بود فقط 3 هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی کشور به جیب این قرارگاه می رود....

کلمه – گروه اقتصادی: اختلافات و تنش ها در بدنه حاکمیت و بین جریان مختلف ذی نفع در قدرت، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری هر روز وارد مرحله تازه ای می شود. «سهم خواهی» و «امتیازگیری» بیشتر اما مشترک همه این دعواهاست.
به گزارش کلمه، در تازه ترین سخنان در این زمینه، یکی از معاونین سپاه زبان به گلایه گشوده و با اشاره به اینکه «گاهی بی‌مهری‌ها قلب دوستان ما را به درد می‌آورد»، از آنچه «بی مهری هایی صورت گرفته طی سالهای اخیر» به سپاه خوانده، گله کرده است.
نوک پیکان گلایه های این مقام نظامی، برخی خودی های درون حاکمیت و به طور مشخص جناح دولتی را نشانه رفته تا شکرآب شدن روابط درون حکومتی بیش از پیش نمایان شود.
سردار یزدی، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه، که به ادعای دولت در خصوص فرار مالیاتی سپاه واکنش نشان داده، در تشریح آنچه پرداخت مالیات از سوی سپاه خوانده، از قضا به جای دفاع از این مجموعه، نکات جالبی را فاش ساخته که در واقع نشان می دهد سپاه و مشخصا قرارگاه خاتم الانبیا سود اصلی و کلان را به جیب می زند و همزمان از پیمانکاران خود مبالغی را به عنوان مالیات دریافت می کند.
اما اینکه چه میزان از این رقم به حساب خزانه می رود، سردار یزدی از اعداد و ارقام آن سخنی به میان نیاورده است. او نه تنها از میزان پرداخت این مالیات سخنی به میان نیاورده؛ بلکه اشاره هم نکرده است که از ۳ هزار میلیاردی که به اذعان فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه، این قرارگاه از بودجه عمرانی دولت به جیب می زند، چه میزان و سهمی از آن مالیات پرداخت می شود.
موضوع فرار از مالیات، از جمله مسایل جدید مورداختلاف میان دولت احمدی نژاد و سپاه است. اختلافی که احمدی نژاد پس از خالی کردن خزانه پس از نزدیک به ۸ سال سراغ آن را از سپاه و ارتش گرفت و از آنها خواست تا براساس تشکیل سازمانی به نام “اموال دولت” در دولت، برای تامین مخارج و کسب درآمد، برخی از املاک و اراضی تحت اختیارشان را به فروش برسانند.
همچنین مرداد ماه امسال، روزنامه ایران ارگان رسمی دولت در گزارشی خواستار پایان دادن به فرار از مالیات نهاد‌ها و بنیادهای خاص شد. این گزارش با اشاره به وضعیتی که تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تحمیل کرده، نوشت: در شرایطی که درآمد نفتی کشور کاهش یافته و حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت، توفیق اجباری اقتصاد کشور شده است، اتکا به درآمد پایدار مالیاتی، گریز ناپذیر است. در این شرایط عزم دولت برای لغو بسیاری از معافیت‌های مالیاتی که طی سالهای گذشته به اقتصاد کشور تحمیل شده، اجتناب ناپذیر است.
ارگان دولت این سوال را به نقل از افکار عمومی مطرح کرده بود که: به راستی چرا بنیادهای قدرتمند اقتصادی و نهادهایی مانند نیروهای مسلح که فعالیت اقتصادی دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند؟ چرا مراکز اقتصادی بزرگی مانند بنیاد تعاون سپاه، بنیاد تعاون ناجا، قرارگاه خاتم الانبیاء که هم اکنون پروژه‌های عظیم را در دست دارند و دارای گردش مالی فوق العاده هستند، به یاری اقتصاد بدون نفت نمی‌آیند؟
در توضیح این موضوع، سردار یزدی با اشاره به اینکه “حدود ۴۵ هزار نفر مستقیم در قرارگاه سازندگی فعالیت می‌کنند که ۲ هزار نفر پاسدار هستند و بالغ بر ۵ هزار پیمانکار و ۱۵۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم با ما همکاری می‌کنند”، گفته است: مالیات‌ها به صورت دسته دوم از طرف پیمانکاران و از سوی خود سپاه پرداخت می‌شود و مدعی هستیم که اوضاع پیمانکاری در کشور را اصلاح کرده‌ایم.
‌او می گوید: “اخیرا عنوان می‌شود که مجموعه سپاه فرار مالیاتی دارد در صورتی که به جرات می‌توان گفت این طور نیست و ما مالیات تکلیفی، ارزش افزوده و غیره را در مجموعه قرارگاه سازندگی پرداخت می‌کنیم.”
سخنانی که دولت عکس آن را اعلام می کند، و البته سردار سپاه هم با اشاره به “مالیات تکلیفی” تلویحا خاطرنشان می کند که این معافیت های غیر عادلانه، صورت قانونی پیدا کرده است؛ موضوعی که خود نشان دهنده رسوخ فساد از نهادهای نظامی تا مجلس و دولت است.
پیش از این منصور حقیقت‌پور از فرماندهان سابق سپاه پاسداران که در مجلس نهم نایب رییس کمسیون امنیت ملی شده است، در واکنش به اظهارات محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه «سپاه زیر نظر ولی‌فقیه ماموریت‌هایش را انجام می‌دهد» به  روزنامه بهار اعلام کرد: «سپاه یک تشکیلات نظامی است که اموالش را برای روزهای ویژه ذخیره می‌کند.»
او گفته بود: «من اصلا نمی‌دانم چرا آقای احمدی‌نژاد در این فضا‌ها وارد می‌شود. آقای احمدی‌نژاد اگر خیلی نگران آن است که هر نهادی هر چه اضافه دارد بفروشد، چرا ساختمان وزارت راه را نمی‌فروشد؟ احمدی‌نژاد بیاید ساختمان وزارت راه را بفروشد و با پولش حداقل دوهزار راه روستایی را آسفالت کند. ایشان اگر خیلی دلش می‌خواهد که این مسئله عرف شود از دولت شروع کند.»
از سویی  شمس الدین حسینی وزیر دولت احمدی نژاد با اشاره به کاهش درآمد کشور از راه فروش نفت بر تامین بودجه کشور از راه دریافت مالیات تاکید کرده و گفته بود: «مالیات سالم‌ترین و بهترین راه برای اداره کشور است و در این امر تردیدی وجود ندارد، از این رو وجود یک نظام مالیاتی کارآمد از ضروریات است و این درحالی است که در ایران مالیات هنوز نقش خود را در منابع درآمدی بودجه به خوبی ایفا نکرده است.»
او خاطرنشان کرده بود: «سیستم مالیاتی ایران با ضعف‌های اساسی مانند مشکلات در قوانین و مقررات، فرایندهای غیر استاندارد، عدم استفاده از فن‌آوری‌های روز، پایین بودن فرهنگ مالیاتی در جامعه، گستردگی معافیت‌ها در قوانین مالیاتی و نارسایی‌های اجرایی در مرحله وصول مالیات روبرو است.»
همزمان با ادعای حفظ بیت المال، سپاه خواستار سند برای زمین های دارای معارض است!
ایسنا به نقل از سردار یزدی معاون حقوقی و امور مجلس سپاه که در  جلسه شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاههای اجرایی سخن گفته، سخنان قابل توجه دیگری را هم نقل کرده است. سخنانی که اگر چه معاون حقوقی و امور مجلس سپاه با بیان آن در پی تطهیرسازی سپاه از اتهام چنگ اندازی بر اموال بیت المال است اما در واقع نشان می دهد که سپاه سند زمین هایی را می خواهد که یا بدون مدرک غصب کرده است و یا لااقل مدعیان و معارضانی برای آنها وجود دارد.
بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، سردار یزدی به همین صراحت می گوید: “عده‌ای خاص به جان زمین‌های مملکت افتادند که بخشی هم مربوط به ماست و ما هم سندی نداریم.”
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه بحث همین املاک و اراضی را مشکل اساسی امروز سپاه اعلام کرده و نکته قابل توجه در این بخش از سخنان او که مدعی است “افتخار می‌کنیم که نگذاشتیم بیت‌المال به یغما برود”، طلب سندخواهی زمین های بی سندی است که در تصرف این نهاد نظامی است.
معاون سپاه که پای قوه قضاییه را هم برای دریافت این اسناد به میان کشیده، با زبانی دوستانه و البته دستوری می گوید: “امیدواریم باقی اسناد نیز به دستمان برسد.” سخنانی که اختلاف دیگری از دل حاکمیت را عیان ساخته است و نشان می دهد که گویا ارکان مختلف قدرت، هر یک به دنبال غصب و تصاحب بیشتر اموال کشور هستند.
پیشتر محمود احمدی نژاد نمایی از این اختلافات را عیان کرده و خطاب به فرماندهان سپاه گفته بود: “در خود سپاه و ارتش هم از این موارد زیاد است برای مثال قلعه‌مرغی یا فرودگاه دوشان‌تپه که فکر می‌کنم ۶۵ هکتار در میان شهر است که می‌توان از آن استفاده کرد و اینها علاوه بر چند هزار هکتار در شهرهای مختلف است.”
حالا سردار یزدی با اشاره به اینکه “سابقه ما بیش از ۳۳ سال نیست و بعد از انقلاب املاکی را از ارتش و منابع طبیعی یا به صورت هدیه از مردم دریافت کرده‌ایم که خیلی از آنها سند نداشته‌اند”، اظهار می کند: طی سالهای گذشته مدعیان زیادی پیدا شدند و ما با مشکل جدی مواجه هستیم. من به ریاست قوه قضاییه گفتم که شرایط خاص است و عده‌ای خاص به جان زمین‌های مملکت افتادند که بخشی هم مربوط به ماست و ما هم سندی نداریم.
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه با این ادعا که “افتخار می‌کنیم که نگذاشتیم بیت‌المال به یغما برود”، گفته است: یکی از مراکزی که در حفظ بیت‌المال موفق بوده، مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و خواهش داریم مطالبی را که مجموعه سپاه با دوستانمان در دستگاههای اجرایی دارد، با هم حل و فصل کنیم. با تلاشهایی که انجام شده، بخش عمده‌ای از املاکی که در اختیار سپاه است دارای سند شده است و امیدواریم باقی اسناد نیز به دستمان برسد.
این سردار نظامی، در حالی که آوازه سیطره و چنبره سپاه بر اموال مردمی و بیت المال بر سر زبانهاست، با طرح این ادعا که  سعی ما در سپاه این بود که در مسائل حقوقی عزت و اقتدارمان را رعایت کنیم تا حقی از حقوق مردم به گردنمان نباشد، در سخنانی طنزآمیز گفته است: “با هیچ‌کس در حفظ بیت‌المال تعارف نداریم.” او اما از سودهای کلان و  پروژه های بزرگ و نجومی که به واسطه آن سپاه پول هنگفتی از بودجه کشور را به جیب می زند، سخنی به میان نیاورده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر