۱۳۹۱ دی ۲۵, دوشنبه

مشاور کروبی: موسوی و کروبی محاکمه نشدند چون حاکمیت می داند که دست آنها پر است


چکیده :اسماعیل گرامی مقدم، مشاور مهدی کروبی، معتقد است که حاکمیت حاضر به محاکمه کروبی و موسوی نیست، چون می داند که دست آنها پر است و مقاومت آنها را هم در این مدت دیده است. این نماینده سابق مجلس به اعترافات سردار مشفق و اظهارات اخیر نماینده ولی فقیه در سپاه که مهندسی انتخابات را وظیفه ذاتی سپاه دانسته، اشاره می کند و می گوید هر دادگاه علنی و منصفانه ای برای محاکمه آقایان کروبی و موسوی تشکیل شود، به استناد همین اعتراف ها رای به حقانیت معترضین و محکومیت مسببین مهندسی انتخابات خواهد داد....

کلمه – کامبیز محبی نژاد:
یک ماه دیگر که بگذرد، حصر رهنورد و موسوی و کروبی دو ساله می شود. دو سال حصر غیر قانونی، بدون محاکمه، بدون حق دفاع قانونی و شرعی از خود و بدون حتی امکان اعتراض و پاسخگویی، آن هم پس از سه سال و نیم تهمت و دروغ و افترا در رسانه های حکومتی.
حالا در شرایطی که سیاستگزار ارشد نظام حتی صحبت از انتخابات آزاد را هم ممنوع کرده و در مقابل دست نظامیان را باز گذاشته تا هرچه می توانند در صحنه سیاست بتازند و انتخابات را زیر چکمه های خود بگیرند، فرزندان موسوی و کروبی همصدا با بسیاری از معترضان به حاکمیت غاصب جمهوری اسلامی، به فریاد آمده اند که یا آنها را آزاد کنید و یا لااقل ایشان را قانونی و علنی و عادلانه محاکمه کنید. اما حاکمیت تا امروز نه به این تن داده و نه آن.
اسماعیل گرامی مقدم، مشاور مهدی کروبی، معتقد است که حاکمیت حاضر به محاکمه کروبی و موسوی نیست، چون می داند که دست آنها پر است و مقاومت آنها را هم در این مدت دیده است.
این نماینده سابق مجلس به اعترافات سردار مشفق و اظهارات اخیر نماینده ولی فقیه در سپاه که مهندسی انتخابات را وظیفه ذاتی سپاه دانسته، اشاره می کند و می گوید هر دادگاه علنی و منصفانه ای برای محاکمه آقایان کروبی و موسوی تشکیل شود، به استناد همین اعتراف ها رای به حقانیت معترضین و محکومیت مسببین مهندسی انتخابات خواهد داد.
مشروح گفت و گوی کلمه با اسماعیل گرامی مقدم را در ادامه بخوانید:
اخیرا فرزندان همراهان محصور جنبش سبز در بیانیه ای خواستار توقف نقض حقوق قانونی والدین خود و آزادی یا محاکمه آنها شده اند. نظر شما درباره این بیانیه چیست؟ چرا خواسته های ایشان به شکل آزادی و یا محاکمه عادلانه آقایان موسوی و کروبی و خانم زهرا رهنورد اعلام شده است؟ و به واقع چرا حاکمیت پس از دو سال هنوز تن به محاکمه این رهبران در حصر نداده است؟
جان کلام بیانیه این خانواده ها، تظلم خواهی علیه ستمی است که در دو سال اخیر به ناحق بر والدین آنها و نیز بر دیگر زندانیان سیاسی طی چند سال گذشته رفته است. بگذریم از اینکه والدین آنها بعد از سال ۸۸ انبوهی از فشارها، تهمت ها و فحاشی های خارج از عرف و اخلاق را با صبر و حوصله تحمل کرده اند. حاکمیت اگر راست می گوید و می خواهد قانونی عمل کند، خب می تواند دادگاه علنی تشکیل دهد و این دو بزرگوار را محاکمه کند. وقتی هیچ دادگاهی تشکیل نمی شود و فقط ادامه این حصر غیر قانونی را می بینیم، یک سوال اساسی پیش می آید: علت هراس و نگرانی حاکمیت از تن ندادن به محاکمه عادلانه چیست؟
البته همانگونه که در بالا گفتم، حاکمیت می داند در هر دادگاهی آقایان کروبی و موسوی دستشان از مدارک و اسناد از قبیل آنچه در قبل از انتخابات، روز انتخابات و پس از انتخابات سال ۸۸ گذشته است، پر است. علت سخنان متناقض برخی از حامیان حاکمیت هم در همین نکته نهفته است.
برخی از نامزدهای ریاست جمهوری هم که اخیرا” به میدان آمده اند، برای نشان دادن وفاداری خود به مهندسی کنندگان انتخابات، در کمال بی انصافی و ناجوانمردی به این دو یار امام (ره) فحاشی کردند و اتهام ناروا زدند. اگر واقعا بر قول خود قوام دارند که شیعه هستند و به مشی و مرام امام حسین (ع) باور داشتند، حداقل این سخن را که “اگر دین ندارید آزادمرد باشید” سرلوحه گفتار و رفتار سیاسی خود می کردند. این چه انصاف و چه جوانمردی و چه اخلاق مداری است که برای تصاحب پست ریاست جمهوری، آقایان کروبی و موسوی را که در حصر هستند و زبانشان بسته است، دستشان از نوشتن کوتاه است و قادر به پاسخگویی نیستند، مورد تهمت و افترا و نسبت دروغ به آنها می دهند؟!
در یک چنین شرایطی که حاکمیت به قانون عمل نمی کند و دو رهبر جنبش سبز را به طور غیر قانونی در حصر محبوس کرده است، خانواده آنها ضمن تاکید بر ادامه مقاومت این عزیزان، خواستار شکستن حصر و یا محاکمه علنی آنها شده اند که حق قانونی آنهاست و به استناد سخنان اسماعیل احمدی مقدم که در این خصوص تصمیم گیری با مقام رهبری است، تنها مقامی که می تواند درباره پایان یا ادامه این حصر غیر قانونی تصمیم بگیرد، رهبری است.
هفته گذشته سردار نقدی گفته است که اگر اجازه می دادیم، آقایان موسوی و کروبی از کشور خارج می شدند! این سخنان چقدر با واقعیات مرتبط است؟ آیا چنین قصدی در کار بوده و حتی حرفی از آن مطرح بوده است؟ اگر نه، پس چرا کسی مثل سردار نقدی چنین حرفی را مطرح می کند؟
به اعتقاد من این سرداران رویاهایی برای خودشان متصورند و چون رویاهای آنها به واقعیت نمی پیوندد و از طرف دیگر در مقابل عظمت و ایستادگی رهبران جنبش سبز احساس ضعف می کنند، ناگزیر می شوند ناخودآگاه رویاهای خود را در مصاحبه ها بیان کنند. بله، حتما آقای سردار نقدی و دوستانشان که آن بلا را سر انتخابات آوردند، برایشان خوشایند بود که این رهبران سیاسی از کشور خارج شوند تا تمام و کمال آنها را به دشمن و اسرائیل و آمریکا به خیال خود وابسته و متهم کنند!
البته چون آقای نقدی و همکاران ایشان شناخت و درک عمیقی از مقاومت جانانه شیخ احمد کروبی و فرزند دلیر او شیخ مهدی کروبی در زندان های ستمشاهی نداشته و ندارند و از روحیه استوار نخست وزیر امام غفلت کردند، حق دارند این افکار کودکانه را در ذهن خود پرورانده و مقاومت سرافرازانه موسوی و کروبی و شجاعت آنها را انکار کنند.
خوب به خاطر دارم پس از حملات سنگین و فحاشی عده ای قانون شکن در ایام لیالی قدر در سال ۸۹ که نهایتا” با سنگ و اسلحه و بمب های آتش زا به منزل آقای کروبی حمله کردند، وقتی که از ایشان سوال می کردیم چرا وقتی در خانه را آتش زدند شما از خانه بیرون نرفتید، آقای کروبی بارها به این سوال ها اینگونه جواب داد: دستگاه امنیتی و برادران میلشان این است که من خانه را ترک کنم؛ پایم را از خانه که بیرون بگذارم، در بوق و کرنا خواهند کرد که کروبی فرار کرده است، و یا حادثه ای توسط به اصطلاح خودسرها برایم اتفاق بیفتد و حکومت از مسئولیت آن شانه خالی کند. به همین دلیل در خانه ماندم و مقاومت کردم.
ما حالا وقتی اقرار به اشتیاق آقایان در مورد خروج دو نامزد معترض به خارج از کشور را در کنار حملات وحشیانه به منزل ایشان قرار می دهیم، به صحت پیش بینی های شیخ اصلاحات بیشتر واقف می شویم.
چند روز قبل آقای علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، مهندسی منطقی و معقول انتخابات توسط سپاه را وظیفه ذاتی سپاه پاسداران می داند. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟ آیا با این حجم از دخالت نظامیان در سیاست و انتخابات، می توان قائل به آزاد بودن انتخابات و مردمی بودن آرا بود؟
راستش هر انسان علاقه مند به انقلاب، قانون اساسی و آرمانهای امام (ره) از این سخنان حیرت زده می شود. از یک طرف در تبلیغات می گویند ما پیرو امام، شهدا و قانون اساسی هستیم؛ یک روز دیگر پا را بر قانون و وصیتنامه امام (ره) می گذارند و آن را لگدمال می کنند. از خاطرمان نرفته است که آیت الله خمینی نیروهای مسلح و به ویژه بسیج و سپاه پاسداران را از ورود به سیاست و مداخله در امور سیاسی منع کرد، آن هم نه در لفافه یا با ایما و اشاره، بلکه با عتاب و خطاب. هنگامی که در چند حوزه انتخابیه، سپاه از نامزدی حمایت کرده بود، امام (ره) در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به آنها گفت: به سپاه چه ارتباط دارد که در انتخابات مداخله می کند! و این دغدغه ایشان به نظر می رسد آنقدر جدی بود که در وصیت نامه خود آن را مکتوب کرد، چون می دانست مداخله سپاه پاسداران ضمن اینکه آفتی برای شان و منزلت این نهاد خواهد بود، اوضاع سیاسی کشور را نیز بحرانی خواهد کرد.
اگر اجازه بفرمایید بخشی از وصیتنامه امام (ره) را قرائت کنم: “وصیت اکید من به قوای مسلح آن است که همان طور که از مقررات نظام، عدم دخول نظامی در احزاب و گروهها و جبهه هاست به آن عمل نمایند؛ و قوای مسلح مطلقاً، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگه دارند. در این صورت می توانند قدرت نظامی خود را حفظ و از اختلافات درون گروهی مصون باشند. و بر فرماندهان لازم است که افراد تحت فرمان خود را از ورود در احزاب منع نمایند. و چون انقلاب از همه ملت و حفظ آن بر همگان است، دولت و ملت و شورای دفاع و مجلس شورای اسلامی وظیفه شرعی و میهنی آنان است که اگر قوای مسلح، چه فرماندهان و طبقات بالا و چه طبقات بعد، برخلاف مصالح اسلام و کشور بخواهند عملی انجام دهند یا در احزاب وارد شوند که – بی اشکال به تباهی کشیده می شوند – و یا در بازی های سیاسی وارد شوند، از قدم اول با آن مخالفت کنند. و بر رهبر و شورای رهبری است که با قاطعیت از این امر جلوگیری نماید تا کشور از آسیب در امان باشد.”
مهندسی انتخابات توسط سپاه پاسداران مستلزم طرفداری و حمایت مادی و معنوی از یک نامزد خاص است و چون هر نامزدی منتسب به یک جریان سیاسی یا حزب و گروه است، بدین ترتیب شرکت سپاه پاسداران در احزاب و گروه های سیاسی محرز می شود.
یک نکته را هم باید عرض کنم. هر دادگاه علنی و منصفانه ای برای محاکمه آقایان کروبی و موسوی تشکیل شود، به استناد اعتراف سردار مشفق و اعتراف اخیر آقای علی سعیدی که مهندسی انتخابات را وظیفه ذاتی سپاه می داند، رای به حقانیت معترضین و محکومیت مسببین مهندسی انتخابات خواهد داد. خب مسلم است وقتی انتخابات امنیتی شود، وظیفه ذاتی سپاه هم مهندسی انتخابات می شود و دیگر نمی توان مدعی بود که میزان رای ملت است! بلکه در این صورت میزان می شود “مهندسی انتخابات توسط سپاه پاسداران” که این به معنی عدول آشکار از قانون و عبور از توصیه های امام (ره) و قانون اساسی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر