۱۳۹۱ دی ۶, چهارشنبه

ادامه افزایش قیمت طلا و ارز/ بازگشت به وضعیت امنیتی سابق و گسترش فیلترینگ سایت ها


سایت های رسمی نزدیک به اتحادیه طلا و جواهر که به اعلام نرخ طلا و جواهر می پرداختند، از دسترس خارج شدند؛ اقدامی که البته پیش از این هم به شکلی محدودتر سابقه داشته است. اما با افزایش قیمت دلار و طلا که در روزهای اخیر به ترتیب به حدود به حدود 3400 تومان و یک میلیون و 400 هزار تومان رسیده است، ظاهرا فیلترینگ سایت ها هم در حال تشدید است....

گروه اقتصادی: بعد از اعمال فضای امنیتی همزمان با اوج گیری بحران ارزی که با بازداشت ها و بگیر و ببندهای مختلف همراه بود، حالا سایت های رسمی نزدیک به اتحادیه طلا و جواهر که به اعلام نرخ طلا و جواهر می پرداختند، از دسترس خارج شدند؛ اقدامی که البته پیش از این هم به شکلی محدودتر سابقه داشته است.
به گزارش کلمه، کمتر از سه ماه قبل و به دنبال اوج گیری روند افزایش قیمت طلا و ارز هم، همزمان با امنیتی شدن خیابان ها و بازار با هدف مهار بحران، بسیاری از سایت های پرطرفدار اعلام کننده نرخ ارز مانند مظنه، صرافی تهران، مثقال، آنلاین کارنسی، پیک پایگاه خبری و…. فیلتر و مسدود شدند. برخی از این سایتها از آن زمان فعالیت خود یا لااقل اعلام قیمت ارز را به کلی متوقف کرده اند.
حالا ظاهرا بار دیگر این برخوردها در حال آغاز دوباره است و با افزایش قیمت دلار و طلا که در روزهای اخیر به ترتیب به حدود به حدود ۳۴۰۰ تومان و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است، ظاهرا فیلترینگ سایت ها هم در حال تشدید است.
مسدود شدن سایت های مورد اشاره به شکلی است که حتی با فیلترشکن هم امکان دسترسی به آنها وجود ندارد و به نظر می رسد نهادهای امنیتی علاوه بر فیلترینگ، سرویس دهی میزبان این سایت ها را هم متوقف کرده اند.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر که سایت اتحادیه او نیز از جمله سایت هایی است که مسدود شده، از علت این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده است. محمد کشتی آرای به تسنیم گفته است: تعدادی از سایت‌هایی که نرخ طلا و سکه را اعلام می کردند از چند روز گذشته به دلایل نا معلومی از دسترس خارج شده اند.
همزمان با نوسانات ارزی نیز برخی از سایت های اعلام نرخ طلا و ارز نیز مشمول فیلترینگ شدند. بر سر علت نوسانات ارزی میان مسوولان حکومتی هم چنان اختلاف وجود دارد. با این وجود برخی نمایندگان مجلس این نوسانات را ناشی از اقدام عامدانه دولت برای جبران کسری بودجه آن و هم چنین اجرای طرح انتخاباتی با پرداخت وجوه نقدی به مردم می دانند.
بر اساس این گزارش، این سایت ها به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.
محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر توضیح داده که در سایت اتحادیه تهران معمولاً‌ نرخ طلا و سکه اعلام می‌شود ولی در سایت اتحادیه کشوری طلا و جواهر فقط بخشنامه‌ها و اخبار اتحادیه درج می شود اما باز هم سایت هر دو اتحادیه از دیروز مسدود شده است!
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با تأکید بر اینکه هیچ اطلاعی از چرایی قطع سایت‌های طلا و جواهر ندارد، گفت: هیچ نامه یا بخشنامه ای از کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم البته دریافت نکردیم تا حداقل از این طریق بدانیم به چه دلیل سایت‌های مذکور مسدود شده اند.
در همین حال آخرین گزارش ها حاکی از آن است که قیمت سکه از یک میلیون و ۳۰۷ هزار تومان در روز گذشته امروز با افزایش ۴۸ هزار تومانی به یک میلیون و ۳۵۵ هزار تومان رسیده و قیمت دلار هم در بازار آزاد امروز با رشد ۲۵۰ تومانی از ۳ هزار و ۲۰۰ تومان در روز گذشته به ۳ هزار و ۴۵۰ تومان افزایش یافته است.
این ارقام را احمد وفادار رئیس اتحادیه طلا و سکه استان تهران به بینا اعلام کرده و افزوده است: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان رشد امروز به ۱۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. تمام سکه بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۳۵۵ هزار تومان معامله شد نیم سکه ۶۸۰ ربع سکه ۳۵۰ و سکه یک گرمی ۲۱۰ هزار تومان در بازار امروز سکه تهران به فروش رفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر