۱۳۹۱ دی ۳, یکشنبه

تجلیل از کودکان کار توسط آموزش و پروش/ جشنواره “نان آوران” خلاف قانون است‎


علی‌اکبر اسماعیل‌پور خواستار انصراف آموزش و پرورش برای اجرای این جشنواره شد و گفت: مهم‌تر از بحث تحقیر کودکان که قطعا با طرح‌ها و برنامه‌های اینچنینی گریز ناپذیر خواهد بود، برگزاری جشنواره نان آوران به نوعی تأیید اشتغال کودکان بر خلاف تصریح ماده ۷۹ قانون کار است و همچنین مغایر پیمان نامه جهانی حقوق کودک است که کشور ما در سال ۷۳ آن را پذیرفته و متعهد به اجرای آن شده است....

یک فعال حقوق کودکان کار جشنواره «نان آوران» را مغایر پیمان نامه جهانی حقوق کودک در سال ۷۳ آن را پذیرفته و متعهد به اجرای آن شده است و همچنین ماده ۷۹ قانون کار ایران دانست و از قصد برگزاری آن توسط وزارت آموزش و پرورش ابراز تاسف کرد.
علی‌اکبر اسماعیل‌پور خواستار انصراف آموزش و پرورش برای اجرای این جشنواره شد و در این باره به ایلنا گفت: مهم‌تر از بحث تحقیر کودکان که قطعا با طرح‌ها و برنامه‌های اینچنینی گریز ناپذیر خواهد بود، برگزاری جشنواره نان آوران به نوعی تأیید اشتغال کودکان بر خلاف تصریح ماده ۷۹ قانون کار است و همچنین مغایر پیمان نامه جهانی حقوق کودک است که کشور ما در سال ۷۳ آن را پذیرفته و متعهد به اجرای آن شده است.
وی افزود: ‌آموزش و پروش به جای پرداختن به وظایف اصلی خود که روزآمد کردن و نوسازی بافت فرسوده این وزارت خانه از نظر سخت افزاری است و به جای تلاش برای رساندن ساختار این وزارت خانه به حداقل‌های آموزش و پرورش مدرن دنیا، به امور حاشیه‌ای و غیر مرتبط روی آورده است که برگزاری جشنواره «نان آوران» از آن جمله است. آموزش و پرورش باید سریعا این طرح غیر علمی و غیر کار‌شناسی و مغایر با پیمان نامه جهانی حقوق کودک را متوقف کند.
اسماعیل‌پور در ادامه تصریح کرد: ‌ وقتی پیمان نامه جهانی حقوق کودک صراحت دارد که هر گونه بهره کشی از کودکان ممنوع است به این علت که بررسی‌های علمی و پزشکی نشان می‌دهد هرگونه اشتغال به کار کودکان صدمات جبران ناپذیر روحی، روانی و جسمی به آنان وارد می‌کند، برگزاری هر برنامه‌ای که منجر به شناسایی کودکان کار به قصد تجلیل و یا تشویق به اشتغال کودکان شود مغایر تمامی تعهدات داخلی و بین المللی در خصوص ممنوعیت اشتغال به کار کودکان است.
وی در پایان اضافه کرد: ‌ وارد شدن به حوزه زندگی خصوصی کودکان از طریق سرشماری از آنان و یا شناسایی آن‌ها و یا ثبت نام از آن‌ها به هر دلیلی که انجام شود در تضاد آشکار با مفاد پیمان نامه جهانی حقوق کودک که اشاره به حفظ و احترام به حریم خصوصی کودکان دارد، می‌باشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر