۱۳۹۱ دی ۷, پنجشنبه

تاخیر بی سابقه در پرداخت حقوق ماهانه بخش قابل توجهی از کارکنان دولت و نیروهای مسلح‎


هفته اول فصل زمستان به پایان رسید و هفتمین روز از ماه دی هم سپری شد، اما بر اساس گزارش منابع مختلف، هنوز حقوق بسیاری از کارمندان شاغل و بازنشسته کشوری و لشکری، حقوق ماهانه خود را دریافت نکرده اند. پیش بینی مشکلات دولت برای پرداخت حقوق ها به مراتب زودتر از برآوردها محقق شده، و این در حالی است که دولت از پروژه های عمرانی، بودجه های ارگانی، منابع استانی، یارانه های نقدی ماهانه و هرجای دیگر که توانسته، زده و کم گذاشته تا کار به تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان دولت نرسد. اما بالاخره اتفاق که نباید می افتاد، افتاده و از آغاز زمستان 91 ناتوانی در تامین به موقع دستمرد حقوق‌بگیران دولت نیز در کارنامه حاکمیت یکدست اصولگرا ثبت شده است....

گروه اقتصادی: هفته اول فصل زمستان به پایان رسید و هفتمین روز از ماه دی هم سپری شد، اما بر اساس گزارش منابع مختلف، هنوز حقوق بسیاری از کارمندان شاغل و بازنشسته کشوری و لشکری، حقوق ماهانه خود را دریافت نکرده اند.
به گزارش کلمه، به نظر می رسد پیش بینی مشکلات دولت برای پرداخت حقوق ها به مراتب زودتر از برآوردها محقق شده، و این در حالی است که دولت از پروژه های عمرانی، بودجه های ارگانی، منابع استانی، بدهی های معوقه و حتی یارانه های نقدی ماهانه و هرجای دیگر که توانسته، زده و کم گذاشته تا کار به تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان دولت نرسد. اما بالاخره اتفاق که نباید می افتاد، افتاده و از آغاز زمستان ۹۱ ناتوانی در تامین به موقع دستمرد حقوق‌بگیران دولت نیز در کارنامه حاکمیت یکدست اصولگرا ثبت شده است.
کمتر از چهار ماه قبل، در خبری به تاریخ ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۱ در کلمه به جمع بندی گزارش های نهادهای اقتصادی و امنیتی که در اختیار مقام های عالی نظام قرار گرفته بود، اشاره شد که بر اساس آن، حاکمیت تصمیم گرفت با ایجاد فضای سرکوب و بگیر و ببند و به هر قیمت که شده، بازار ارز را کنترل کند و جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد.
ناتوانی قریب الوقوع دولت از پرداخت حقوق کارمندان، افزایش قیمت دلار تا ۶۷۰۰ تومان و شورش گرسنگان، مهمترین پیش بینی های مندرج در آن گزارش بود که اگرچه با ابزارهای امنیتی و اطلاعاتی و نیز تخلفات گسترده‌ی بودجه ای و قانونی جلوی آنها گرفته شد، اما به نظر می رسد بار دیگر مهار کار در حال خارج شدن از دست دولت است؛ قیمت دلار بار دیگر در مسیر افزایش است و کیسه‌ی خالی دولت حتی برای پرداخت حقوق و دستمزدها هم برملا شده است.
اکنون گزارش های دریافتی کلمه از بخش های مختلف دولت و ارگان های متفاوت، از صدا و سیما گرفته تا وزارت بهداشت و بسیاری از کارکنان لشکری و کشوری، حاکی از آن است که رقم ماهانه پرداختی به بسیاری از حقوق بگیران دولت، هنوز به حساب آنها واریز نشده است.
این در حالی است که دولت احمدی نژاد که درآمد افسانه ای نفت را در اختیار داشت، در یک سال و نیم گذشته انواع و اقسام ترفندها را برای توانا نشان دادن دولت در پرداخت حقوق کارکنان خود به کار بسته بود. این ترفندها که باعث توقف بسیاری از پروژه های توسعه ای و رشد اقتصادی شده و تقریبا عمران و توسعه را در کشور به تعطیلی کشانده، در کنار درآمد بالای ریالی دولت در پی بالا رفتن نرخ ارز، کاهش حقوق کارمندان با حذف بسیاری از پاداش ها و اضافه کارهای آنها و بالاخره ادامه اجرای هدفمندی یارانه ها که خالی کردن جیب مردم و ریختن به کیسه درآمد دولت را در پی داشته، باز هم نتوانسته مانع از رسیدن به مرحله ی تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان دولت شود.
بر پایه گزارش های رسیده به کلمه، نیروهای کادر و درجه دار ارتش جمهوری اسلامی که غالبا در روز بیست و نهم هر ماه حقوقشان را دریافت می کردند، اکنون با تاخیر یک هفته ای در دریافت حقوق خود مواجه شده اند و هنوزی خبری از زمان پرداخت حقوق ماهانه خود ندارند. این موضوع حتی با اشاره و کنایه به رسانه ها هم درز کرده و یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از دولت خواسته است بدهی خود را در زمینه حقوق و دستمزد کارکنان به نیروهای مسلح و سازمان‌ها و نهادهای دفاعی کشور پرداخت کند.
به گفته این نماینده، مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط در نیروهای مسلح در این باره با کمیته دفاعی مجلس جلسه برگزار کرده اند. اما برخلاف ادعای او در مصاحبه اش با خبرگزاری مجلس، دیگر حقوق بگیران دولتی هم وضع بهتری ندارند و اینگونه نیست که حقوق ماهانه همه کارکنان نهادهای دولتی به موقع پرداخت شده باشد.
بررسی های خبرنگار کلمه نشان می دهد که علاوه بر نیروهای مسلح، در بخش هایی از صدا و سیما نیز پرداخت حقوق کارکنان به تعویق افتاده و در مواردی حتی حقوق مهرماه هم تا پایان هفته اول دی ماه پرداخت نشده است.
این وضعیت بحرانی، علاوه بر کارمندان شاغل دولتی، بخش هایی از بازنشستگان را هم در بر می گیرد؛ به طوری که حسین امیری از نمایندگان مجلس، به تعویق دو سه ماهه در پرداخت حقوق بازنشستگان صنعت فولاد اشاره کرده و برخی کارکنان بازنشسته آموزش و پرورش هم به کلمه خبر داده اند که حقوق آنها هنوز پرداخت نشده و حقوق معلمان و کارکنان شاغل هم دچار بی نظمی و تاخیر شده است.
بی شک دایره ی تاخیرها در پرداخت حقوق بازنشستگان، گسترده تر از این چند مورد است؛ و به همین خاطر بوده که نمایندگان مجبور شده اند تذکر کتبی خود به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای «تسریع در پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری» را به صحن علنی مجلس بکشانند و در صورتجلسه روز چهارشنبه ۶ دی ماه ۱۳۹۱ ثبت کنند.
سخنان وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد هم نشان می دهد که بحران اقتصادی و ناتوانی دولت از پرداخت حقوق پرسنل خود، گسترده تر از اینهاست. مرضیه وحید دستجردی دو روز قبل در هفتاد و سومین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفته بود: “بسیاری از دانشگاه‌ها در پایان هر ماه برای پرداخت حقوق پرسنل با مشکل مواجهند. در برخی دانشگاه‌ها، استاندارها به کمک می‌آیند که حقوق پرسنل پرداخت شود. می‌دانم که این ماه و ماه آینده در این زمینه گرفتاری دارید و پشت در معاونت توسعه منتظر چاره‌جویی خواهید بود. نمی‌توان حقوق پرسنل را نداد، باید در این زمینه کمک شود!”
گزارش دیگری که در اختیار کلمه قرار گرفته، حاکی از آن است که کارمندان اداری شرکت پخش فراورده های نفتی استان تهران ماه پیش در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق خود طومار اعتراضی تهیه کرده بودند و بسیاری از بازنشستگان بخش های مختلف دولتی نیز هنوز حقوقشان به حسابشان نیامده است.
جالب اینجاست که در این اوضاع و احوال، رئیس دولت با عوام فریبی در پی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها است و می خواهد با افزودن مبلغی به یارانه دریافتی مردم و در ازای آن رها کردن قیمت ها در فضای بحران زده اقتصادی کشور و بهره برداری از افزایش قیمت ها، چند برابر یارانه مردم را از جیب آنها گرفته و به خزانه دولت واریز کند.
تاخیر بی سابقه در پرداخت حقوق و دستمزدها، در حالی اتفاق می افتد که وضع آشفته اقتصادی دولت، چنین روزهایی را از ماه ها و بلکه سال ها پیش، قابل پیش بینی کرده بود. در گزارش کلمه در شهریورماه امسال هم ذکر شده بود که یکی از زیرمجموعه های اقتصادی دولت گزارش داده که ذخایر ارزی کشور رو به اتمام است و احتمال ناتوانی دولت از پرداخت حقوق کارمندان در ماه های آینده وجود دارد، و همزمان بازوی امنیتی دولت نیز درباره احتمال وقوع شورش های اجتماعی در اعتراض به شرایط اقتصادی کشور هشدار داده است.
همچنین آن گزارش خبر داده بود که با توجه به افزایش مداوم کسری بودجه دولت، طی سه ماه آینده وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی در پرداخت حقوق کارکنان و مجموعه های مرتبط با خود دچار مشکل خواهند شد.
البته پس از مدتی با افزایش موقت درآمد نفتی، تلاش شده بود که این اتفاق تا انتخابات سال ۹۲ و یا حداقل پایان سال ۹۱ محقق نشود و شاید با اطلاع از همین موضوع بود که احمدی نژاد در برخی محافل گفته بود که “امسال را سر می کنیم ولی سال آینده مشکل اساسی داریم.”
اما ظاهرا ناتوانی دولت در مهار بحران اقتصادی، وقایع تلخ را جلو انداخته است. نکته قابل توجه آنکه دولت نهم و دهم در ۷ سال ابتدایی فعالیت خود به لطف افزایش شدید قیمت نفت به اندازه تمام دوران پیش از خود، از زمان اکتشاف و فروش نفت تا سال ۸۴، درآمدی افسانه ای از محل فروش نفت کسب کرده بود.
اما نه تنها در دوره حاکمیت یکدست مدعی اصولگرایی از این فرصت طلایی برای جهش اقتصادی کشور استفاده نشد، بلکه رشد اقتصادی به مرز صفر درصد رسید و بنا به برخی گزارش ها منفی شد، و واردات بی رویه نیز صنایع و کشاورزی و تولید داخلی را به ضعف مفرط و لبه پرتگاه ورشکستگی کشاند. حال شاهدیم که دولتی که خود را موفق ترین دولت تاریخ ایران می داند، حتی از تامین دستمزد کارکنان خود نیز عاجز مانده و برای پرداخت حقوق ماهانه، کاسه چه کنم چه کنم در دست گرفته است.
*          *          *
سه سال پیش سید علیرضا بهشتی شیرازی، از مشاوران میرحسین موسوی که هم اکنون در بند ۳۵۰ اوین زندانی است، همانند بسیاری دیگر از دلسوزان کشور که وضعیت امروز را پیش بینی می کردند، در یادداشتی هشدار داد که ادامه شیوه فعلی مدیریت نظام، کار را به شورش نان هم خواهد کشاند. دوباره خوانی و تأمل در آن یادداشت، در شرایط امروز که کشور در حال غرق شدن در باتلاق مشکلات اقتصادی و اجتماعی است، ضروری به نظر می رسد:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر