۱۳۹۱ دی ۱۱, دوشنبه

هشدار کارشناسان نسبت به گسترش سرطان در ایران


سرخط

عبدالله فضل علیزاده، رییس انجمن سرطان کشور در مطلبی که در شمارۀ امروز روزنامۀ "اعتماد" منتشر کرد نسبت به گسترش فزایندۀ بیماری سرطان در کشور هشدار داد و گفت که هم اکنون روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر بیمار سرطانی به پزشکان کشور مراجعه می کنند، به طوری که بزودی بیماری سرطان معضل اصلی کشور خواهد شد. 


رییس انجمن سرطان کشور در ادامه افزوده است که سرطان و مرگ و میر ناشی از آن هزینه های سرسام آوری به خانواده های کشور تحمیل می کند. عبدالله فضل علیزاده در پایان مطلبش در روزنامۀ "اعتماد" افزوده است  که سرطان به زودی یکی از مهمترین چالش های نظام درمانی کشور خواهد بود. زیرا، ایران کشوری است که شمار مبتلایان به سرطان در آن روز به روز رو به افزایش است و غربالگیری و پیشگیری تنها راه درمان با این بیماری است.

در ماههای گذشته  دکتر عبدالله فضل علیزاده گفته بود که سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است و یکی از عوامل افزایش مرگ و میر در اثر سرطان کمبود کلینک‌های غربالگری است که نقش مهمی در شناسایی بیماری در مراحل اولیه دارد و در نتیجه شانس بهبود بیماری را بالا می برد. 

در اظهاراتی جداگانه دکتر پیام آزاده مسئول کمیتۀ سیاستگذاری شبکۀ ملی وزارت بهداشت ایران از سرطان به عنوان معضل اصلی کشور در دهۀ آینده نام برده و افزوده بود که آمار مبتلایان به سرطان در ایران به طرز نگران کننده‌ای رو به افزایش است. او تصریح کرده بود که تنها در سال جاری ۹۰ هزار مبتلای جدید به بیماری سرطان به ثبت رسیده، در حالی که این آمار سه سال پیش هفتاد هزار تن بوده است.  

در این حال، دکتر پرویز دریایی، عضو کمیته علمی‌ کنگره سراسری انجمن علمی‌ جراحان عمومی‌ ایران، تعداد مبتلایان به سرطان در ایران را سالانه ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده است که از این تعداد به گفتۀ او ۴۰ هزار نفر سالانه جان خود را از دست می دهند.بر اساس آمار مرکز تحقیقات سرطان ایران رشد سرطان در این کشور در سال ۱۳۹۰ بیش از ۱۸۰ درصد بوده و همزمان متوسط سن ابتلا به سرطان به زیر ۳۰ سال کاهش یافته است. 

روزانه ۱۰۵ نفر در ایران به علت ابتلا به سرطان می میرند و بر پایه آمارهای سازمان بهداشت جهانی‌، ایران بالاترین میزان شیوع سرطان در خاورمیانه را دارد و به گفتۀ محمد دهقانی، عضو هیئت رییسۀ مجلس شورای اسلامی، ایران هم اکنون رتبۀ اول جهان در زمینۀ سرطان معده را دارد که منشاء اصلی آن محصولات کشاورزی شدیداً آلودۀ ایران به مواد سمی و شیمیایی است. 

بعد از سرطان پوست، سرطان سینه در نزد زنان، سرطان‌های معده و پروستات در نزد مردان و سرطان خون در نزد نوجوانان و جوانان از شایع‌ترین انواع سرطان در کشور به شمار می روند. میزان ابتلا به سرطان ریه در کشور، به دلیل مصرف فزایندۀ دخانیات و آلودگی‌ هوا در ۵ سال گذشته ۲ برابر شده است. بر اساس پیش بینی پروفسور ناصر پارسا، عضو انجمن سرطان شناسی آمریکا، ایران تا سال ۲۰۱۵ با "سونامی سرطان" روبرو خواهد شد.     

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر