۱۳۹۱ دی ۷, پنجشنبه

سلامتی مردم و جان بیماران، قربانی تناقض‌گویی‌های آقای رئیس و خانم وزیر


:رییس دولت مدعی عدالت محوری که با شعار مردی از جنس مردم! به عرصه انتخابات آمد و حالا برای باقی ماندن در قدرت هر سیاهی را سفید می بیند، در سخنان تازه خود با انکار هر گونه مشکل در حوزه بهداشت و درمان، نه بیماران سرطانی را دید که مستاصل برای تامین دارو شهر را زیر پا می گذارند و نه دیگر بیماران خاصی که جانشان در عطش دارو به ثانیه افتاده است. احمدی نژاد نه نیم نگاهی به گزارش های مجلس از فاجعه دارویی داشت و نه به هشدارهای بخش های مختلف درمانی که از ورشکستگی و هزینه های سرسام آور سخن می گویند، وقعی نهاد. او که نشان داده نه از جنس مردم است و نه انتخاب آنها، این خبر تلخ و فاجعه بار امروز را هم که حکایت از مرگ بیماران کلیوی به دلیل ناتوانی مالی در تهیه دارو‌های خود دارد، نشنیده خواهد گرفت؛ خبری که قاسمی مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت داروهای این بیماری رسانه ای کرده است....

گروه اجتماعی: دروغ های تازه محمود احمدی نژاد در حوزه بهداشت و درمان نیازی به افشاگری از سوی کانال هایی که حکومت آنها را معاند و سیاه نما و فتنه گر می نامند، نداشت؛ این بار وزیر خود او، دست رییس دولت بی کفایت را رو کرد.
به گزارش کلمه، محمود احمدی نژاد رییس دولت مدعی عدالت محوری، او که با شعار مردی از جنس مردم! به عرصه انتخابات آمد و حالا برای باقی ماندن در قدرت هر سیاهی را سفید می بیند، در سخنان تازه خود با انکار وجود هر گونه مشکل در حوزه بهداشت و درمان، نه بیماران سرطانی را دید که مستاصل برای تامین دارو شهر را زیر پا می گذارند و نه دیگر بیماران خاصی که جانشان در عطش دارو به ثانیه افتاده است.
احمدی نژاد هم چشمانش را به روی «نوجوان ۱۵ ساله مبتلا به بیماری هموفیلی که در دزفول بر اثر عدم دسترسی به دارو فوت کرد» بست و هم به سادگی از کنار فوت های بیماران تالاسمی ناشی از نبود دارو گذشت. او نه نیم نگاهی به گزارش های مجلس از فاجعه دارویی داشت و نه به هشدارهای بخش های مختلف درمانی که از ورشکستگی و هزینه های سرسام آور سخن می گویند، وقعی نهاد.
او نشان داد که نه از جنس مردم است و نه انتخاب آنها، این خبر تلخ و فاجعه بار امروز را هم که حکایت از مرگ بیماران کلیوی به دلیل ناتوانی مالی در تهیه دارو‌های خود دارد، نشنیده خواهد گرفت. خبری که قاسمی مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت داروهای این بیماری رسانه ای کرده است. مشکلاتی که سرمنشا همه آنها ارزی است که احمدی نژاد مدعی است واریز شده اما وزارت بهداشت می گوید به دست این ارگان نرسیده است.
چه کسی دروغ می گوید؛ احمدی نژاد یا وزیر بهداشت دولت او؟
تنها با گذشت ۴۸ ساعت از ادعاهای جدید محمود احمدی نژاد وزیر بهداشت او بار دیگر از افزایش قیمت دارو در کشور و مشکلات این حوزه سخن گفت. «مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت از موج جدید گرانی دارو خبر داد و بر این نکته تاکید کرد با توجه به اینکه نرخ ارز مرجع نسبت به سال گذشته ۱۶٫۵ درصد افزایش یافته و ارز مرجع کافی نیز در اختیار بخش دارویی قرار نگرفته، افزایش قیمت دارو را در برخی اقلام شاهد هستیم.
این در حالی است که احمدی نژاد در اظهاراتی متفاوت از آنچه سه ماه گذشته از زبان بالاترین مقام وزارت بهداشت و معاونانش شنیده می‌شد، نه تنها پرداخت نشدن ارز برای واردات دارو را رد کرد، بلکه اعلام کرد که اختصاص ارز برای دارو امسال بیش از سال قبل بوده است!
با این وجود وزیر بهداشت پس از این سخنان احمدی نژاد اعلام کرده که  بانک مرکزی در نامه‌ای به او قول داده تا ۳ هفته آینده مشکلات ارز دارویی کشور را حل کند. او هم چنین گران شدن برخی اقلام دارویی را  قطعی خوانده است. این در شرایطی است که محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه تلویزیونی‌ خود تاکید کرد:« هیچ کس حق ندارد با این استدلال که مثلا ارز نیست، قیمت دارو را بالا ببرد، چراکه دولت ارز دارو را داده و این مشخص است.»
اظهارات احمدی نژاد در شرایطی عنوان می‌شود که پیش از این وزیر بهداشت، نمایندگان مختلف مجلس سیاست‌های اختصاص ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی را به شدت مورد انتقاد قرار داده و نسبت به آن هشدار داده بودند. پایان ذخایر دارویی کشور و رشد لجام گسیخته قیمت ها، و کمبود و نایاب شدن برخی از داروها اخباری بود که طی ماه های گذشته نسبت به آن ابراز نگرانی شده بود. شهریاری از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که از فاجعه دارویی در کشور سخن گفته بود، اعلام کرده بود که این مشکلات را به احمدی نژاد هم منتقل کرده و ترتیب اثری داده نشده است.
نکته قابل توجه، نظرسنجی است که از سوی سایت خبرآنلاین انجام گرفته که از کاربرانش پرسیده “با توجه به اختلاف نظرهای مطرح شده درباره تامین دارو، حق را به کدام سازمان می دهید؟”  بیش از ۸۸ درصد مخاطبان خبرآنلاین در کشمکش ارز دارویی، حق را به وزارت بهداشت داده و بر دروغگویی رییس دولت صحه گذاشته اند.
انفجار قیمت دارو؛ آمارهای فاجعه بار
طبق گزارش ها در ۹ماه گذشته تنها یک سوم ارز مورد نیاز بخش سلامت آن‌هم با گذشت ۶ ماه از سال، پرداخت شده است. احمدی نژاد اما گفته است: «من آمار شرکت‌ها را دارم که کدام شرکت ارز ۱۲۲۶‌تومانی گرفته است. قیمت ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی هیچ تفاوتی نکرده است.»
پایان ذخیره دارویی کشور، ورشکستگی بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی ها، رشد ۲۵۰ درصدی تجهیزات پزشکی، افزایش هزینه‌های سلامت از ۵۴ درصد به بالای ۷۰ درصد، نایاب شدن واکسن و حتی نخ جراحی و دیگر اقلام و داروها در بیمارستان ها و داروخانه ها و حالا جان دادن بیماران بر اثر کمبود دارو اخبار تلخی است که مدت ها از این حوزه به گوش می رسد. کمبود اقلام دارویی بیش از همه  سلامت بیماران در کشور به خصوص بیماران مبتلا به بیماری های خاص را تحت شعاع قرار داده و اینها همه در حالی است که وزیر بهداشت از موج جدید گرانی ها خبر می دهد و احمدی نژاد این موارد را انکار می کند.
چندی پیش رئیس کمیسیون بهداشت و درمان با اعلام اینکه هزینه یک دوره درمان سرطان از ۵۰ تا ۶۰ میلیون قبل با هرسپتین ۲۰۰ میلیون تومان شده،در گفت و گویی با فارس این سوال را مطرح کرده چند درصد مردم توان پرداخت چنین هزینه‌ای را دارند، اصلاً چند درصد مردم توان پرداخت ۵۰ میلیون تومان یا حتی ۲۰ میلیون تومان را برای دارو دارند. بنا به گفته او یک بیمار برای درمان دریچه میترال قلب باید ۳۷ هزار دلار پرداخت کند که با قیمت دلار پارسال ۶۰ میلیون تومان تمام می‌شد و حالا باید ۱۲۰ میلیون تومان بابت آن پرداخت کند. او اضافه می کند: یعنی عملاً به بخش عمده این بیماران باید بگوییم برو بمیر.
دستجردی افزایش نرخ ارز دولتی نسبت به سال گذشته، عدم تخصیص ارز دولتی به داروهای تک‌‎نسخه‌ای و همچنین به مواد اولیه مورد نیاز صنعت داروسازی که کاربردهای دیگر نیز دارند، از دلایل گرانی دارو ذکرکرده است.
به گفته وزیر بهداشت از آن جایی که برای خرید موادی با کاربردهای مختلف همچون ژلاتین، روغن و مقوا ارز دولتی داده نمی‌شود، حتی اگر قیمت دیگر مواد اولیه دارویی بالا نرود، باز هم دارو گران خواهد شد.
او مثال زده است که  ”قیمت سرم که از آب، قند و نمک تشکیل شده تغییری نکرده، اما قیمت محفظه پلاستیکی آن سه برابر شده، بنابراین باید قیمت آن حداقل دو برابر شود، هرچند هنوز چنین نشده است”.
او با اعلام اینکه بیماران سرطانی مشکلات جدی دارند، نقل کرده که  به خدا قسم با ما تماس می‌گیرند و نفرین می‌کنند، می‌گویند شما مگر نمایندگان ما نیستند، چرا به مشکلات ما رسیدگی نمی‌کنید، چرا داروهای مورد نیاز ما را فراهم نمی‌کنید؟
نمایندگان هم می گویند احمدی نژاد از روی عمد دروغ می گوید!
در همین راستا شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با انتقاد از آنچه فرافکنی خواند از احمدی نژاد هم گله کرد و به سایت خانه ملت گفت: به طور حتم اظهارات رئیس ‌دولت در این‌باره اشتباه بوده است، از طرف دیگر به نظر من احمدی‌نژاد با روی قصد و غرض اطلاعات اشتباه به مردم داده است.
او نیز تاکید کرده براساس آمار به‌دست آمده تا شهریور ماه هیچ اعتباری برای واردات دارو از سوی دولت اختصاص داده نشده است، یاد‌آور شد: متأسفانه خیلی از شرکت‌های واردکننده برای واردات دارو از ارز آزاد استفاده کرده‌اند.
شهریاری ادامه داد: طی سال‌های گذشته بانک‌ها برای انتقال ارز حدود ۲۰ درصد از قیمت کلی ارز را می‌گرفتند، اما هم‌اکنون بانک‌های عامل ۱۳۵ درصد قیمت تمام شده ارز را دریافت می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه دولت باید از عوام‌فریبی در حوزه دارو دست بردارد، گفت: در شرایط کنونی معلوم است که دارو را نمی‌توان با قیمت سال گذشته وارد کرد، از این‌رو دروغ گفتن مسئولان هیچ فایده ای ندارد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با اعلام اینکه راه کاهش قیمت دارو ارائه یارانه به شرکت‌های واردکننده از سوی دولت است، افزود: به‌طور حتم در صورتی که دولت اقدام به پرداخت ما به التفاوت قیمت ارز نکند، قیمت دارو ۱۸ درصد افزایش پیدا می‌کند.
وضعیت بحرانی دارو و درمان؛ بی توجهی بی پایان مسئولان
مشکلات چنانچه شرح آن بسیار رفته است به بیماران خلاصه نمی شود و بیمارستانها، مراکز درمانی نیز هر کدام با مشکلات مختلفی مواجه هستند. در همین راستا وزیر بهداشت نیز گفته است که بیمارستان‌های ایران از افزایش قیمت‌ها ضربه خورده‌اند.
به گفته وزیر بهداشت افزایش قیمت‌ها شرکت‌های دارویی را تحت فشار قرار داده و همچنین به بیمارستان‌های ایران ضربه زده است. او از احتمال ورشکستگی برخی بیمارستان‌های خصوصی اظهار نگرانی کرده است.
به گزارش ایسنا او همچنین گفته است که بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران برای پرداخت حقوق ماهانه پرسنل خود با مشکل مواجه هستند.
در همین زمینه قائم‌مقام سازمان نظام پزشکی در گفتگو با «نسیم»، اعلام کرده که هزینه خدمات در بیمارستان‌های خصوصی، در شش ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، ۶۲ درصد افزایش یافته که این امر در نیمه دوم سال با رشد تصاعدی ادامه دارد.
علیرضا زالی با این سخنان هشدار داده که بخش‌های درمانی دولتی و خصوصی در آستانه ورشکستگی قرار دارند.
او به عنوان نمونه گفته است:  هزینه‌های ارائه خدمات در یک مطب پزشک عمومی در شهریورماه سال ۹۱ نسبت به شهریور ۹۰ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.
پیش از این نیز روسا و مدیران بیمارستان های خصوصی تهران خطاب به دولت هشدار داده بودند که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و افزایش وحشتناک هزینه تجهیزات پزشکی و دارو توانایی ادامه فعالیت را نخواهند داشت و خواستار حل این مشکلات و هم چنین افزایش تعرفه ها شده بودند.
در شرایط موجود، بسیاری از شرکتهای تجهیزات پزشکی اکنون وسایل پزشکی درخواستی پزشکان را یا می‌گویند، نداریم یا بین ۲ تا ۳ برابر گران کرده‌اند. به گفته دکتر معظمی، رئیس بیمارستان پارس قیمت گاز هلیوم مورد استفاده در بخش ام آر آی نسبت به سال قبل ۱۰ برابر شده است. بنابراین اگر یک خدمت تصویربرداری پایه با دستگاه ام آر آی در ۶ ماهه نخست ۱۷۷ هزار تومان تمام می‌شد، اکنون و در شش ماهه دوم سال با در نظر گرفتن دلار ۳۴۰۰ تومانی، این رقم به حدود ۴۰۰هزار تومان می‌رسد.
با این همه احمدی نژاد گفته وزارت بهداشت باید کنترل کند و اجازه ندهد چند نفر چهره بهداشت و درمان کشور را مخدوش کنند! احمدی نژاد عنوان کرد:« باید ببینیم اشکال کار کجاست و اگر دیگران را متهم کنیم مشکل حل نمی‌شود. البته مسائل مرتبط با این موضوع قرار شد بررسی شود و اگر لازم باشد ارز بیشتری نیز می‌دهیم.»
این ادعای احمدی نژاد در شرایطی است که بنا به گزارش اعلام شده در مجلس، دولت برای اختصاص یارانه‌ی دارو ۴۸۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است که از این میزان تنها ۲۲۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است. علاوه بر این بانک مرکزی در شش ماه اخیر تقریبا هیچ ارزی به حوزه سلامت نداده است.
این موضوع، علاوه بر بحران کمبود دارو و افزایش قیمت آن، باعث شده برخی از اقلام دارویی تا بیش از ۲۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کند؛ وضعیتی که مجلس هشدار داده بود با ادامه این وضع، فاجعه به بار می آید. تخلف عدم تخصیص ۶ هزار میلیارد تومانی دولت به بخش بهداشت و سلامت را هم در همین ردیف باید ذکر کرد. بدین ترتیب آزادسازی قیمت انرژی (هدفمندکردن یارانه ها)، افزایش شدید قیمت ارز خارجی و عدم اختصاص سهم بهداشت از درآمد حذف یارانه ها و همچنین عدم اختصاص ارز دولتی به این بخش، عوامل ایجاد بحران موجود هستند.
تخلفاتی که باعث شده به گفته شهریاری، قیمت فیلم رادیولوژی از هزار تومان به ۵ هزار تومان برسد؛ گاز هلیوم ۶۶۷ درصد افزایش قیمت داشته باشد، و عمل یک دریچه قلب از ۳۸ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان بالغ شود. او اضافه کرده که بحران واکسن در کشور جدی شده است. لوازم مصرفی پزشکی هم افزایش قیمت بسیار جدی داشته است، به طوری که سرنگ آنجیو ۲۴۵ درصد، فیلم رادیولوژی ۲۴۰ درصد، الکتروشوک ۲۸۹ درصد، کیسه خون ۳۵۰ درصد و ست و صافی دیالیز ۳۵۲ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.
ارز و اختلافات حکومتی بر سر آن تا حالا نه مشکلی را حل نکرده و نه دردی از بیماران رفع نموده تنها آتش اختلافات دولتی ها را افزایش داده که برای آنچه خود را حق نشان دهند خودزنی هم می کنند. چنانچه روزگذشته روزنامه ایران ارگان رسمی دولت به وزیر کابینه تاخت و او را در تیتر یک با این کلمات « پافشاری خانم وزیر بر افزایش قیمت دارو»  نواخت. و اینچنین است که تنها خانم کابینه به صراحت از اختلافات بودجه ای سخن می گوید که« در دولت از نظر انجام وظایف، زنان تفاوتی با مردان ندارند، اما از این نظر که بودجه بدهند تفاوت قائل می‌شوند.»
در همین زمینه برخی نمایندگان مجلس نیز زبان به انتقاد گشوده و در حمایت از وزیر بهداشت و انتقاد از روزنامه دولت برآمدند.
چنانچه حسینعلی شهریاری با یاد‌آوری خبر منتشر شده در روزنامه ایران مبنی‌بر پافشاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی برای افزایش قیمت دارو، گفت: ارز مرجع سال گذشته ۱۰۵۰ تومان و ارز امسال ۱۲۲۶ تومان است، که مقایسه‌ای بین این دو قیمت، اختلاف حداقل ۱۷ درصدی بین دو ارز را نشان می‌دهد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس، با تأکید بر اینکه به طور حتم دولت نمی‌تواند با فرافکنی وزیر بهداشت را به عنوان اولین وزیر زن در تمام دولت‌ها برکنار کند، تصریح کرد: در صورت رخ دادن این اتفاق باید بعد از آن کارنامه خود آقای رئیس‌جمهور را هم بازبینی کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر