۱۳۹۱ دی ۶, چهارشنبه

واردات سه میلیارد دلار «گندم گندیده» از هند و پاکستان تحت عنوان «ذخیره سازی»



گروه اقتصادی: در تازه ترین خبرها از پیامدهای تحریم دشمنان و سوء مدیریت حاکمان، خبر می رسد که دولت دست کم سه میلیارد دلار از درآمدهای حاصل از فروش نفت به قیمت پایین را صرف واردات گندم گندیده از دو کشور هند و پاکستان کرده است. این خبر را منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل در لابه‌لای یک گفت‌وگو با خبرگزاری وابسته به سپاه (فارس) فاش کرده و آن را ناشی از بی‌تدبیری و به بهانه ذخیره‌سازی گندم برای سه چهار ماه آینده دانسته است.
به گزارش کلمه، این اقدام تاسف بار که می‌توان آن را نسخه‌ی به‌روز شده‌ای از قراردادهای ننگین تاریخ ایران توصیف کرد، در حالی فاش شده است که پیش از این هم گزارش شده بود دولت در ادامه بی تدبیری های خود و با حمایت های پایان ناپذیر شخص رهبری، دروازه های کشور را به روی محصولات بی کیفیت، و بدتر از آن به کالاهای خطرناک و آلوده ی کشورهای مختلف گشوده است؛ کالاهایی که استانداردهای سلامتی برای آنها تایید نشده است و از آلودگی آنها سخن می رود.
در حالی که هنوز پرونده گندم های آلوده هندی مبهم است و دولت خود را ملزم به ارائه توضیحی درباره آن نمی داند، پرونده نیمه بسته ی برنج های آلوده نیز دو هفته قبل با اعلام نگرانی کارشناسان بار دیگر بر سر زبان ها افتاد و دبیر انجمن حمایت از تولید برنج کشور درباره واردات بی رویه برنج های خارجی هشدار داد.
این نماینده تولیدگران برنج گفته بود در حالی که هنوز از سوی دولتمردان مشخص نشده است برنج هایی که از هند به ایران وارد شده اند، آلوده به ماده سمی آرسنیک هستند یا خیر، از واردات برنج اروگوئه ای به کشور نیز خبر می رسد.
کلمه پیش از این از واردات گندم های آلوده هندی نیز خبر داده و نوشته بود: به گفته اصغر شایان، مدیر قرنطینه‌ای سازمان حفظ نباتات کشور، این گندم ها آلوده به عوامل بیماری‌زا است. این موضوع را یک هیئت تخصصی که چندی پیش از ایران به هند رفته بود تا گزارشی از سلامت محصول این گندمها تهیه کند، اعلام کرده و بر اساس اعلام این هیئت، علاوه بر محصول گندم کشور پاکستان که به یکسری از عوامل بیماری زا به نام “سیاهک ناقص گندم” (کارنال بانت) و علف هرزی به نام “استریگا” آلوده است؛ گندم هند هم آلوده است. جالب اینجاست که به گفته شایان، در سال جاری مسئولان کشور هند از طریق سفارت خود در ایران پیگیری های زیادی را برای صادرات گندم آلوده خود انجام داده اند!
به نظر می رسد با شیوه خطرناکی که حکمان اقتدارگرا برای فروش نفت کشور به هر شکل و قیمت ممکن اتخاذ کرده اند، ایران در حال تبدیل شدن به انباری از محصولات بی کیفیت و طبق کارشناسان و نمایندگان مجلس آلوده دیگر کشورهاست. سیاست هایی که چنانچه پیش از این یکی از مسوولان وزارت صنعت و معدن فاش ساخت از سوی «ستاد تدابیر ویژه دولت» صورت می گیرد! نام محترمانه تری که ظاهرا دولت برای «ستاد تحریم» انتخاب شده و خود را نیز ملزم به  ارایه هر گونه گزارش کار کمی و کیفی نیز به مردم نمی داند.
بدین سان، شاهدیم که تغییر راهبرد جوان مرگ شده ی تولید ملی به اقتصاد مقاومتی و سوق دادن کشور به سمت سیاست نفت در برابر غذا، هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد و کشور ما، با سابقه کشاورزی شکوفا، این روزها به مقصدی تبدیل شده است برای کالاهایی از کشورهای مختلف. آن هم کالاهایی بعضا بنجل، که در ازای صادرات نفت با قیمت ارزان تر و با هزینه های بیشتر برای بیمه و جا به جایی، به کشور واردات می شوند.
کلمه پیش از این هم گزارش داده بود که این روزها دولت احمدی نژاد دارد با یک تیر دو نشان می زند؛ هم تولید ملی را نابود می کند و هم به سرمایه های جبران ناپذیر نفتی کشور چوب حراج می زند. می خواهند منابع نفتی را به هر قیمت بفروشند؛ حتی به بهای اینکه در عوض آن گندم و برنج و … وارد شود، ولو این محصولات آلوده هم باشند، و حتی اگر این واردات به بهای هدر شدن زحمات و تولیدات کشاورزان تمام شود.
همچنین پیش از این در کلمه گزارش شده بود که دولت با همت مضاعفی که امسال برای نابودی تولید ملی به خرج داده، می خواهد گندم کشاورزان هموطن را با قیمتی معادل کاه بخرد و همزمان از هند گندم آلوده وارد کند. پیش تر از آن هم کلمه گزارش داده بود که کار اقتصاد مقاومتی حاکمیت فعلی به اجرای خودخواسته ی سیاست نفت در برابر غذا رسیده، و نیز از آمار تکان‌دهنده نابودی محصولات کشاورزی خبر داده بود.
بر اساس آمار، همزمان با افزایش تحریم های کشورهای غربی، آمار واردات گندم به کشور طی ۷ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ برابر شده است. محسن صادقی فر، معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با ارایه آمار واردات ۷ ماهه غلات به کشور اعلام کرده است: تنها از طریق بندر امام خمینی(ره) که بزرگترین بندر واردات غلات کشور است تا کنون ۷ میلیون تن غلات وارد کشور شده است به این آمار، محموله‌هایی به حجم ۷٫۵ میلیون تن غلات را هم اضافه کنید که عازم ایران و وارد بنادر کشور شده یا در راه است.
آمارها و عملکردهایی که قرار بود لااقل در ظاهر محمود احمدی نژاد در پاسخ به سوال نمایندگان، پاسخگوی آنها در مجلس باشد؛ اما حکم حکومتی ناگهانی رهبری و توقف طرح سوال از احمدی نژاد، این حداقل شفاف سازی لازم را هم از او رفع تکلیف کرد تا احمدی نژاد در این چند ماه باقی مانده از عمر دولتش، با خیال آسوده تری تیشه به ریشه ی منافع مردم، تولید داخلی و منافع ملی کشور بزند و نشان دهد که حاکمیت یکدست اقتدارگرا و پشتیبان خودمحوری های دولت ناکارآمد، تا کجا می خواهد کشور را به بیراهه ببرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر